Σχόλιο

Οι Υδρογονάνθρακες και η Λογική των Χαμένων Ευκαιριών

Οι Υδρογονάνθρακες και η Λογική των Χαμένων Ευκαιριών

Στην Ελλάδα του 2023, ο δημόσιος διάλογος για την Ενέργεια διεξάγεται υπό όρους συνθημάτων και υπεραπλουστεύσεων. Τουλάχιστον σήμερα διεξάγεται ένας κάποιος διάλογος, όταν πριν από 30 χρόνια δεν γινόταν καμία συζήτηση και ακόμη-ακόμη, πριν από 20 χρόνια όποιος τολμούσε να θίξει αυτά τα ζητήματα θεωρούταν «τρελός επιστήμων». Αφορμή για αυτό το κείμενο απετέλεσαν οι ανώδυνες θέσεις για τα ζητήματα της ενέργειας που διατύπωσαν οι πολιτικοί αρχηγοί στο πρόσφατο debate, στην δημόσια τηλεόραση, υπό τη σκιά της αποδοχής “υπό όρους” της τουρκικής θέσης  περί συνεκμετάλλευσης, από κορυφαία στελέχη της ΝΔ και τον ίδιο τον αρχηγό του ΣΥΡΙΖΑ. Μετά τη διστακτικότητά μας να επεκτείνουμε τα χωρικά μας ύδατα στα 12 ν. μ. που υποδηλώνει ότι στην ουσία έχουμε γκριζάρει τις ακτές μας από μόνοι μας, φθάσαμε σε σημείο να έχουμε γκριζάρει και τα ίδια τα νησιά μας -όρα αιφνίδια και μαζική απροθυμία πολιτικής-στρατιωτικής ηγεσίας να κάνει Πάσχα σε αυτά!

Έλεος, Όχι Ένας Ακόμα Οργανισμός Ενέργειας!

Έλεος, Όχι Ένας Ακόμα Οργανισμός Ενέργειας!

Όπως διαβάσαμε σε περισπούδαστη ανάλυση που δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή της 28/4 η πράσινη μετάβαση είναι ένα τεράστιο εγχείρημα και άρα είναι απαραίτητος ένα πανευρωπαϊκός φορέας για τον συντονισμό της. Η εν λόγω ανάλυση καταλήγει με την επισήμανση ότι, «δεδομένου ότι διακυβεύονται τόσα πολλά για τόσους πολλούς στην ενεργειακή μετάβαση, ένας δημόσιος φορέας, όσο το δυνατόν πιο ανεξάρτητος, θα πρέπει να αναλάβει την ευθύνη για την υποδομή ενημέρωσης και γνώσης. Απαιτείται ένας νέος Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ενέργειας» . Ουδείς αμφιβάλλει ότι η ενεργειακή μετάβαση είναι ένα τεράστιο και πολυσύνθετο εγχείρημα και ότι απαιτούνται συντονισμένες προσπάθειες, και μάλιστα σε διεθνές επίπεδο, για να μπορέσουμε μέσα στα επόμενα 20 με 25 χρόνια να επιτύχουμε την ουσιαστική μείωση του ποσοστού των ορυκτών καυσίμων στο ενεργειακό μίγμα. Ως γνωστό εδώ και χρόνια καταβάλλονται συστηματικές προσπάθειες μέσω των Ηνωμένων Εθνών (βλέπε Συμφωνία των Παρισίων 2015) και του μηχανισμού COP (conference of the parties)για την σύγκλιση απόψεων και δράσεων προκειμένου να υπάρξουν νέες δεσμευτικές συμφωνίες για την μείωση των εκπομπών του CO2 και του μεθανίου.

«Ἄβολα» ’Απέναντι στά Δύο Φῦλα!

«Ἄβολα» ’Απέναντι στά Δύο Φῦλα!

Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΡΘΟΤΗΣ ἔχει καταπιεῖ καί τήν ἀλήθεια! Καί δέν ὁμιλοῦμε γιά πολύπλοκες ἐπιστημονικές ἀλήθειες, ἡ τεκμηρίωσις τῶν ὁποίων ἔχει ἀνακοπεῖ ἀπό ἀπαγορεύσεις. Ὁμιλοῦμε γιά πολύ ἁπλές διαπιστώσεις, ὅπως τό ὅτι στόν κόσμο ὑπάρχουν μόνον δύο φῦλα. Ἡ φράσις αὐτή (“Τhere are only two genders”), γραμμένη στήν μπλούζα ἑνός 12χρονου μαθητῆ στήν Μασσαχουσέττη τῶν ΗΠΑ, ἦταν ὁ λόγος γιά τόν ὁποῖο ἀπεβλήθη ἀπό τό σχολεῖό του. Κάποιοι αἰσθάνονταν «ἄβολα» βλέποντας τήν ὑποστήριξη τῶν καθηγητῶν πού ἐνέκριναν τήν ἀποβολή. Κάποιοι ἄλλοι στό σχολεῖο ἐδήλωναν ὅτι αἰσθάνονταν «ἀνασφάλεια» ἐξ αἰτίας τῆς φράσεως αὐτῆς. Δηλαδή στήν χώρα πού πρώτη υἱοθέτησε ἕνα Σύνταγμα πρότυπο, τό ὁποῖο καθιερώνει τήν ἐλευθερία τοῦ λόγου καί τοῦ φρονήματος, ἡ ἀλήθεια μπορεῖ νά εἶναι «ἄβολη». Μέ ἀποτέλεσμα νά θέλουν νά καταργήσουν τήν ἀλήθεια

Αναμένοντας τα Aντίποινα

Αναμένοντας τα Aντίποινα

Στις 28 Μαΐου 1987, ένα μονοκινητήριο αεροπλάνο τύπου Cessna 172 προσγειωνόταν στην Ερυθρά Πλατεία της Μόσχας, αφού διέσχισε 750 χιλιόμετρα του σοβιετικού εναερίου χώρου. Πιλότος ήταν ένας Γερμανός, 18 ετών, ονόματι Ματίας Ραστ, ο οποίος προέβη στο ριψοκίνδυνο εγχείρημά του με πρόθεση να στηρίξει τον μεταρρυθμιστή πρόεδρο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ. Τα ΜΜΕ της Δύσεως διεκτραγωδούσαν την ανεπάρκεια του αντιαεροπορικού συστήματος της ΕΣΣΔ. Μόνο που όταν αποφυλακίσθηκε ο τολμηρός πιλότος, είχε διευκρινίσει ότι κατά την πτήση του είχε εντοπισθεί από ένα σοβιετικό αεροσκάφος MIG, δίχως να το αναχαιτίσει καν. Αυτά συνέβαιναν πριν από 36 χρόνια, που από μιαν άποψη θυμίζουν και ήταν όντως φάρσα εφηβική. Και φτάσαμε στη χθεσινή ημέρα, που η Μόσχα κατηγόρησε την Ουκρανία ότι οργάνωσε αποτυχημένη «τρομοκρατική επίθεση» με δύο εξοπλισμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη εναντίον του Κρεμλίνου, τα οποία είχαν στόχο τη δολοφονία του Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν. Διάψευση αναμενόμενη υπήρξε από το Κίεβο και την Ουάσιγκτον.

Τα Ψιλά Γράμματα στο Συμβόλαιο της Πράσινης Μετάβασης

Τα Ψιλά Γράμματα στο Συμβόλαιο της Πράσινης Μετάβασης

Βγήκε προ ημερών ο Διεθνής Οργανισμός Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ο γνωστός μας IRENA και προειδοποίησε ότι ο κόσμος βρίσκεται, σήμερα, εκτός τροχιάς για να πετύχει τους κλιματικούς στόχους που έχουν τεθεί και να αποτρέψει τις χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Και ανέφερε και κάτι άλλο σημαντικό ο IRENA. Πως εκτός από ακόμη περισσότερη δουλειά προς την κατεύθυνση της ενεργειακής μετάβασης, θα πρέπει να πέσει και πολύ και ζεστό επενδυτικό χρήμα ώστε το πράσινο αφήγημα να αντηχήσει και στις φτωχές χώρες του πλανήτη. Στην έκθεσή του, τον περασμένο Μάρτιο, ο διεθνής οργανισμός, διαπιστώνει ότι θα χρειαστούν επιπλέον 35 τρισεκατομμύρια δολάρια σε μεταβατικές τεχνολογίες έως το τέλος της δεκαετίας, προκειμένου να πέσει η μέση παγκόσμια θερμοκρασία στον 1,5 βαθμό Κελσίου.

Τότε και Τώρα στην Παλαιά Νουβία

Τότε και Τώρα στην Παλαιά Νουβία

Δύο πολέμαρχοι στο μακρινό Σουδάν, εκεί όπου πριν από πολλούς αιώνες ήκμαζαν τα βασίλεια της Νουβίας, συγκρούονται ανηλεώς για να αποκτήσουν τον έλεγχο μιας χώρας πλουσιότατης σε πετρέλαιο, χρυσό και ορυκτά πολύτιμα στη σύγχρονη τεχνολογία. Ανησυχεί βαθύτατα η Δύση για μια επικίνδυνη διασπορά της κρίσεως και ιδιαίτερα για το ενδεχόμενο αποσταθεροποιήσεως της Αιγύπτου

Η ΕΕ στο …Πράσινο Μονοπάτι προς την Οικονομική και Κοινωνική της Αυτοκτονία

Η ΕΕ στο …Πράσινο Μονοπάτι προς την Οικονομική και Κοινωνική της Αυτοκτονία

Το έχουμε εμπεδώσει, καιρό τώρα, πως η ΕΕ έχει αποφασίσει να δώσει παγκοσμίως το καλό παράδειγμα στην πράσινη μετάβαση. Και μάς έχει πείσει πως η επίτευξη του στόχου αυτού είναι για τις Βρυξέλλες ζήτημα ζωής και θανάτου – συγκεκριμένα, ζωής (και ανάπτυξης) των οικονομικών αντιπάλων και των «συμμάχων» της Ευρώπης και θανάτου και οικονομικού μαρασμού των κρατών-μελών και των πολιτών της…

Οι Ανεμόμυλοι της Πράσινης Μετάβασης

Οι Ανεμόμυλοι της Πράσινης Μετάβασης

Με την μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην ελληνική αντλία να έχει πάρει εκ νέου την ανιούσα, για άλλη μια φορά και δίχως ελπίδα να υποχωρήσει σε ανεκτά, και σε κάθε περίπτωση “πολιτισμένα” επίπεδα, που θα επέτρεπαν στον Έλληνα φορολογούμενο να αισθανθεί “πολίτης του κόσμου” για μια φορά στη ζωή του, η Στήλη επανέρχεται στο ζήτημα  του πετρελαίου και του φυσικού αερίου και το πώς το μέλλον τους διαπλέκεται με το αφήγημα της πράσινης μετάβασης, με την βαθιά εδραιωμένη πεποίθηση πως ό,τι ανεβαίνει, στην Ελλάδα, ΔΕΝ κατεβαίνει! Παρατηρώντας τις εξελίξεις στις διεθνείς αγορές και το πώς αντιδρούν τα ευρωπαϊκά κράτη και οι πολίτες τους, στις νευρικές διακυμάνσεις τους, - ιδίως των τελευταίων τριών ετών- καταλήγει κανείς στο αβίαστο συμπέρασμα πως η μόνη ειλικρινής αντίδραση στο υποβολιμαίο σενάριο της πράσινης μετάβασης είναι η επιφυλακτικότητα. Ιδίως αφότου ξέσπασε η ενεργειακή κρίση, με τις τιμές του φυσικού αερίου να σπάνε το φράγμα του ήχου και να συμπαρασύρουν στην ιλιγγιώδη επιτάχυνσή τους προς την αβάσταχτη ακρίβεια, τις αντίστοιχες της ηλεκτρικής ενέργειας, οι καταναλωτές στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που επαίρεται ότι θα είναι η πρώτη στον κόσμο που θα νικήσει το θεριό της κλιματικής αλλαγής, εμφανίζονται –τουλάχιστον- σκεπτικιστές όσον αφορά στα πραγματικά οφέλη αυτής της εκστρατείας.        

Πολλά Δοκάρια Τρίζουν στο Δυτικό Οικοδόμημα

Πολλά Δοκάρια Τρίζουν στο Δυτικό Οικοδόμημα

Αν σας έλεγα πριν από 25 χρόνια ότι: 1. H Φινλανδία , η χώρα που ήταν απολύτως ταυτόσημη με την έννοια της αυστηρής γεωπολιτικής ουδετερότητας, μπήκε στο ΝΑΤΟ. 2. Στην Ελβετία, τη χώρα που εθεωρείτο για δεκαετίες ο πλέον ασφαλής τραπεζικός προορισμός στον πλανήτη, «έπεσε» μία από τις δύο μεγαλύτερες τράπεζές της. 3. Στην Αμερική, ένας πρώην Αμερικανός πρόεδρος βρέθηκε σε ποινικό δικαστήριο με την κατηγορία ότι δωροδόκησε ένα θυρωρό κτιρίου και μια πορνοστάρ για να μην αποκαλύψουν τη σχέση του μαζί της. Αν σας τα έλεγα όλα αυτά πριν από 25 χρόνια, θα κουνούσατε συγκαταβατικά το κεφάλι σας υπονοώντας ότι «ο καημένος το έχει χάσει». Μερικές από τις σταθερές που θεωρούσαμε απολύτως στέρεες είτε καταρρέουν, με πάταγο μερικές φορές, είτε κλονίζονται

Χρηματοδοτώντας την Πράσινη Ενέργεια

Χρηματοδοτώντας την Πράσινη Ενέργεια

Καθώς επιταχύνεται η πορεία προς την ενεργειακή μετάβαση, αυξάνεται και το ενδιαφέρον για καθαρές τεχνολογίες και ένα πολύ μεγάλο μέρος των ενεργειακών επενδύσεων κατευθύνεται πλέον σε σταθερή βάση σε έργα ΑΠΕ και βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας. Η χρηματοδότηση αυτών των έργων αναδεικνύεται πλέον ως θέμα πρωτίστης σημασίας. Εάν μάλιστα εξετάσουμε το θέμα των ενεργειακών επενδύσεων σε παγκόσμια βάση τα ποσά τα οποία εμπλέκονται είναι πραγματικά τεράστια. Όπως μας πληροφορεί ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) στην πρόσφατη Έκθεση του, το World Energy Investment Report, τα συνολικά ποσά που επενδύθηκαν παγκοσμίως στον ενεργειακό τομέα το 2022 ανήλθαν στα $ 2.4 τρισεκ. σημειώνοντας μια αύξηση 8% σε σύγκριση με τον περασμένο χρόνο. Από αυτά το 60% αντιστοιχούσε σε επενδύσεις καθαρής ενέργειας, δηλαδή σε πρότζεκτ ΑΠΕ, ηλεκτρικά δίκτυα, ενεργειακή αποδοτικότητα, ηλεκτροκίνηση και πυρηνική ενέργεια. Το υπόλοιπο ποσό, δηλ. περίπου $ 1.0 τρισεκ. κατευθύνθηκε σε θερμικούς

Περί Ανέμων και – Κυρίως – Περί Υδάτων…

Περί Ανέμων και – Κυρίως – Περί Υδάτων…

Η επέκταση της αρμοδιότητας της ΡΑΕ (στο εξής ΡΑΑΕΥ) και στο θέμα του νερού φέρνει στην επικαιρότητα, μεταξύ άλλων, και το ζήτημα της διαχείρισης των υδάτινων πόρων της χώρας μας. Σε μία εποχή κατά την οποία όλοι μιλάνε για ενεργειακή ασφάλεια και επισιτιστική κρίση, δεν μπορεί να μην συζητάμε για την ασφαλή και ορθή διαχείριση των υδάτων μας, που θα μας φέρει, αν όχι αυτάρκεια στα είδη διατροφής, τουλάχιστον μία επάρκεια σε κρίσιμους τομείς τους. Αλλά τι προοπτικές μπορεί να έχει στο θέμα αυτό μία χώρα με τον υδροκεφαλισμό (τραγική ειρωνεία για το θέμα που πραγματεύονται αυτές οι γραμμές!) που παρουσιάζει η Ελλάδα από το 1970 κι εντεύθεν, μετά τη μεταπολεμική έκρηξη της αστυφιλίας; Αρχικά η πρωτεύουσα της χώρας υδρευόταν από το Μαραθώνα, τώρα από τον Μόρνο και αύριο – ποιος ξέρει; - από τον Αλιάκμονα, ίσως, ή τον …Δούναβη!

Πόσο Απέχει η Ευρωπαϊκή Θεωρία από την Κινεζική Πράξη

Πόσο Απέχει η Ευρωπαϊκή Θεωρία από την Κινεζική Πράξη

Ο Σι Τζινπίνγκ επισκέφθηκε την Μόσχα την προηγούμενη Δευτέρα. Ήταν το πρώτο επίσημο ταξίδι του στο εξωτερικό από την ημέρα  που εξασφάλισε την τρίτη θητεία του ως Πρόεδρος της Κίνας. Η άφιξή του στην πρωτεύουσα της Ρωσικής Ομοσπονδίας ήταν όμως και σημαδιακή, καθώς πραγματοποιήθηκε σχεδόν 13 μήνες από την εισβολή των οικοδεσποτών του στην Ουκρανία. Ακολούθησε ένα μπαράζ κυρώσεων σε βάρος της βιομηχανίας ενέργειας και των εξαγωγών ενεργειακών πρώτων υλών της Ρωσίας, με την Ε.Ε. να σέρνει το χορό και να φθάνει σε σημείο να «πυροβολήσει τα πόδια της». Διότι μόνο έτσι μπορεί να χαρακτηριστεί η απόφασή της να διακόψει τις προμήθειες φυσικού αερίου μέσω αγωγών από την Ρωσία. Αυτή η απόφαση πυροδότησε το άλμα των τιμών του καυσίμου, απείλησε επί σειρά μηνών με ενεργειακή φτώχεια τις χώρες της Γηραιάς ηπείρου και στρέβλωσε την παγκόσμια αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου. Αυτά σε ό,τι αφορά στην Ευρώπη. Διότι η κινεζική ηγεσία όχι μόνο δεν συμφώνησε να επιβάλει κυρώσεις στον γείτονά της, αλλά επωφελήθηκε από την τιμωρία που επιφύλασσαν οι Ευρωπαίοι στον άλλοτε βασικό στρατηγικό ενεργειακό εταίρο τους.

Περί Σταθερότητος

Περί Σταθερότητος

Υπερδιέγερση και ανασφάλεια χαρακτηρίζουν τους πολιτικούς κατά την προεκλογική περίοδο. Σε κάθε χώρα, κάθε εποχή – και στην Ελλάδα φυσικά, εν όψει των επικείμενων εκλογών, οψέποτε ορισθεί εν τέλει η ημερομηνία της διεξαγωγής τους. Και είναι φυσικό οι κατ’ επάγγελμα πολιτικοί να διοχετεύουν στους ψηφοφόρους την ανασφάλειά τους. Αυτοί είναι οι όροι του πολιτικού παιχνιδιού. Βεβαίως υπάρχουν σοβαρότατα προβλήματα που ταλανίζουν τη χώρα μας, σε μία περίοδο της πλέον επικίνδυνης ρευστότητος σε επίπεδο παγκόσμιο. Αλλά, παρά την παθολογική οξύτητα που κυριαρχεί στην πολιτική σκηνή, την εσωτερική αποδιοργάνωση, τη διοικητική ανεπάρκεια και τη διαφθορά, η Ελλάς απολαμβάνει μια σταθερότητα ιδιόρρυθμη. Επειτα από μία μακρότατη περίοδο συχνά επώδυνης αμφιταλαντεύσεως μεταξύ Δύσεως και Ανατολής, που κυριάρχησε από την ίδρυση του ανεξαρτήτου κράτους, οι Ελληνες πολιτικοί εκ των πραγμάτων αποδέχθηκαν εν τέλει ότι η θέση της χώρας δεν είναι δυνατόν παρά να είναι εντός του σιδηρού πλαισίου του ΝΑΤΟ και της Ε.Ε.

Μια Καθυστερημένη Εξαγορά

Μια Καθυστερημένη Εξαγορά

Όπως έχουμε επανειλημμένα υποστηρίξει ως Energia.gr η Ελλάδα και ποιο συγκεκριμένα η ΔΕΗ, έπρεπε να είναι παρούσα και ενεργή στην ΝΑ Ευρώπη εδώ και πολλά χρόνια τώρα αξιοποιώντας το ισχυρό brand name της χώρας- σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες στην περιοχή - την τεχνογνωσία της στην ενέργεια αλλά και το χρηματοπιστωτικό της σύστημα, που παρά την συρρίκνωση και τεράστια ζημιά που υπέστη από τα Μνημόνια διαθέτει αξιοπιστία και ικανότατα στελέχη. Εννοούμε η Ελλάδα να είναι παρούσα όχι μόνο στην Ρουμανία, μέσω του πρόσφατου deal της ΔΕΗ με την εξαγορά της ENEL Romania (εδώ), αλλά και σε όλη την υπόλοιπη περιοχή μέσα από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο ενεργειακό τομέα. Με την Ελλάδα τα τελευταία 20 και κάτι χρόνια να έχει αναπτύξει ένα ευρύτατο ενεργειακό τομέα, κανονικά θα έπρεπε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ηλεκτρισμό (λχ Μυτιληναίος, ΤΕΡΝΑ, Elpedison, Motoroil) στις ΑΠΕ, στα πετρέλαια, στο Φυσικό Αέριο κλπ. να έχουν αναπτύξει ισχυρή παρουσία στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. Όπως έχουμε αναφέρει σε παλαιότερο Σχόλιο μας (εδώ) η κίνηση προς τα έξω 

Σιδηροδρομική Τραγωδία στα Τέμπη: Σκόρπιες Διαπιστώσεις και Ερωτήματα

Σιδηροδρομική Τραγωδία στα Τέμπη: Σκόρπιες Διαπιστώσεις και Ερωτήματα

Η τραγωδία στα Τέμπη έχει γεμίσει όλους τους Έλληνες με ανείπωτη θλίψη, οργή και πολλά ερωτηματικά. Θα προσπαθήσουμε να βάλουμε σε κάποια σειρά μερικά από αυτά, αφού πρώτα διατυπώσουμε κάποιες σκέψεις για το «αμαρτωλό» παρελθόν των σιδηροδρόμων της χώρας. Ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα ήταν πάντα μία «πονεμένη ιστορία», καθώς ήδη από την ίδρυσή του, συνδέεται με μία κρατική χρεοκοπία. Για να έλθουμε σε πιο κοντινές εποχές, από τη δεκαετία του ’80 ιδίως, ο ΟΣΕ επιβαρύνθηκε με υπέρμετρες προσλήψεις, υπέρογκες αμοιβές και συντάξεις εργαζομένων και, ιδίως, «φουσκωμένες» προμήθειες που εκτόξευσαν τα ελλείμματά του. Στη συνέχεια, επί του υποτιθέμενου «εκσυγχρονισμού», πριμοδοτήθηκαν τα …ΚΤΕΛ και οι οδικοί άξονες μετά διοδίων, ενώ για τα ζητήματα των προμηθειών και κατασκευής υλικού κλπ. στον σιδηρόδρομο υπήρξε ουκ ολίγες φορές  - το λιγότερο - κατασπατάληση δημοσίου χρήματος. Πάντως, ως τότε δεν είχαμε πολύνεκρα δυστυχήματα!

…The Greek Way

…The Greek Way

Φαίνεται από τα όσα βγαίνουν στη φόρα τις τελευταίες ώρες, ότι πρωτογενής αιτία για το δυστύχημα στα Τέμπη ήταν τα “Μνημόνια”, αφού από το 2011 όπως λένε οι γνώστες είχαν αρχίσει να καταρρέουν τα συστήματα τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ που -παλιά, ξεπαλιά- λειτουργούσαν ακόμη, στο βαθμό που απέτρεπε αυτές τις τραγωδίες. Τα “Μνημόνια” μοιάζουν να είναι η κορυφή του παγόβουνου καθώς ανέδειξαν πέραν πάσης αμφισβήτησης, τις λεγόμενες ελληνικές παθογένειες, ή πιο συγκεκριμένα την αποστροφή μιας μερίδας ανθρώπων και φορέων του ελληνικού Δημοσίου να ενσωματώσουν στη λειτουργία του τις τεχνολογικές εξελίξεις που θα έκαναν σε όλους μας τη ζωή, περισσότερο βιώσιμη και πιο ασφαλή. Θέλετε να το πιάσουμε από την πιο…αναίμακτη πλευρά του το ζήτημα; Να θυμίσουμε ότι από το 2014 προσπαθούμε να στήσουμε στα πόδια του το project των έξυπνων μετρητών και δεν μπορούμε; Δικαστικές αναβολές επί δικαστικών αναβολών εντάσεις επί ενστάσεων έχουν σαν αποτέλεσμα να μην μπορούμε να έχουμε ούτε εξοικονόμηση ενέργειας, ούτε φθηνότερους λογαριασμούς.