Σχόλιο

Παταγώδης Αποτυχία της Ακολουθούμενης Οικονομικής Πολιτικής η Επιβληθείσα Έκτακτη Εισφορά στα Διυλιστήρια

Παταγώδης Αποτυχία της Ακολουθούμενης Οικονομικής Πολιτικής η Επιβληθείσα Έκτακτη Εισφορά στα Διυλιστήρια

Δεν είναι η πρώτη φορά. Είναι η δεύτερη και, μάλιστα, μέσα σε διάστημα δυο ετών που η σημερινή κυβέρνηση καταφεύγει στην εύκολη λύση υπερφορολόγησης των δύο δυιλιστηριακών ομίλων της χώρας. Το 2022 προχώρησε σε κανονική λεηλασία των ταμείων τους, εισπράττοντας € 350 εκατ. πέρα και πάνω από την κανονικά έσοδα που εισέπραξε από την τακτική φορολόγηση τους (περίπου € 900 εκατ.), προκειμένου να επιδοτήσει το υψηλό κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος που αντιμετώπιζαν τότε οι καταναλωτές λόγω της ενεργειακής κρίσης

Γιατί ακριβώς είμαστε «υπερήφανοι»;

Γιατί ακριβώς είμαστε «υπερήφανοι»;

Με χαμόγελα ικανοποίησης συμμετείχαν στο gay pride οι στενοί σύμβουλοι του Πρωθυπουργού κ.κ Πατέλης και Σκέρτσος. Λίγες ώρες μετά τον ανασχηματισμό που υποτίθεται ότι έγινε μετά τις ηχηρές απώλειες της ΝΔ στις ευρωεκλογές. Και τελικά κατέληξε να είναι μια από τα ίδια, χρησιμοποιώντας την ίδια ακριβώς συνταγή που οδήγησε σε αυτό το αρνητικό αποτέλεσμα για την Νέα Δημοκρατία του πρώην πλέον «41%». Και κάποιος θα αναρωτηθεί τελικά ο Πρωθυπουργός το έλαβε το μήνυμα; Γιατί κάποιος δύσκολα θα πιστέψει ότι το πρόβλημα της κυβέρνησης είναι ο κ. Σκρέκας, ο κ. Αυγενάκης, η κα Μιχαηλίδου και ο κ. Καιρίδης που πήραν τον δρόμο για τα αποδυτήρια -μέχρι την επόμενη φορά. Ναι το βασικό πρόβλημα φυσικά είναι η ακρίβεια, αλλά πραγματικό

Η Κακή Ρωσία με την Καλή Ενεργειακή Πραμάτεια

Η Κακή Ρωσία με την Καλή Ενεργειακή Πραμάτεια

Nέα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας δείχνουν ότι ανακάμπτει σταθερά η κατανάλωση φυσικού αερίου από τη βιομηχανία αλλά και για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Μάλιστα η τελευταία «ευθύνεται» για το άλμα του +56,1%, σε ετήσια βάση, στη χρήση αερίου τον Μάιο που μας πέρασε! Η Στήλη απορεί: Και τί έγιναν οι θεσμικές παραινέσεις για μείωση της κατανάλωσης καθώς και οι άλλες παρεμβάσεις –επιθέσεις στο ορυκτό καύσιμο που οι ίδιοι πολιτικοί κύκλοι αναγόρευσαν σε καύσιμο-γέφυρα, τάχατες, θα συμβάλει στην πάλαι ποτέ ενεργειακή μετάβαση - νυν ενεργειακό μετασχηματισμό! Και νάταν μονάχα αυτό; Το ρωσικό αέριο από αγωγούς ή σε υγροποιημένη μορφή, (LNG, στα νεοελληνικά), ήταν η κύρια πηγή εισαγωγών του ορυκτού καυσίμου στη χώρα μας, με το μερίδιό του να φθάνει στο σχεδόν 57%, τους πρώτους πέντε μήνες του έτους! 

Δασική Πολιτική και Πυροπροστασία: Από την Αρμοδιότητα των Κρατικών Υπηρεσιών στην “Ατομική Ευθύνη” των Πολιτών;

Δασική Πολιτική και Πυροπροστασία: Από την Αρμοδιότητα των Κρατικών Υπηρεσιών στην “Ατομική Ευθύνη” των Πολιτών;

Ρόδος, Δαδιά και ευρύτερα Νομός Έβρου, Μαγνησία, Δερβενοχώρια, Φυλή είναι τα ονόματα των περιοχών όπου σημειώθηκαν οι πιο μεγάλες πυρκαγιές του περυσινού καλοκαιριού, ενώ υπήρξαν και πολλές άλλες μικρότερης έκτασης. Εκεί, το “επιτελικό κράτος”, μέσω της χρήσης του “112”, κατέφυγε στη λύση της πλήρους εκκένωσης των περιοχών στις οποίες προήλαυνε η πυρκαγιά, αντί να την αναχαιτίσει. Πρυτάνευσε το δόγμα “πάνω από όλα η ανθρώπινη ζωή”, ακόμη κι αν αυτό σήμαινε πως οι κάτοικοι θα έβλεπαν να καίγεται η περιουσία τους, παρ' ό, τι συχνά ούτε η ένταση των ανέμων ήταν μεγάλη, ούτε οι τοποθεσίες τόσο δύσβατες ούτε και η φωτιά τόσο κοντά ώστε να μην μπορεί να προληφθεί η εξάπλωσή της

Ευρωεκλογές χωρίς την Ευρώπη

Ευρωεκλογές χωρίς την Ευρώπη

Σε λίγες ημέρες οι Έλληνες πολίτες θα προσέλθουν να ψηφίσουν για τις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου. Όχι για το κόμμα που θα κυβερνήσει την χώρα. Όχι για τον επόμενο Πρωθυπουργό της Ελλάδος. Είναι σαφές ότι κάποιοι βρίσκονται σε σύγχυση. Διότι θέτουν ως διακύβευμα την σταθερότητα της χώρας. Διότι στοχεύουν στην μάχη των εντυπώσεων. Διότι συναγωνίζονται αν θα είναι δεύτερο ή τρίτο χώρα. Διότι αναλώνονται σε φθηνές επικοινωνιακές πολιτικές. Διότι απλώς αγωνιούν για την επόμενη ημέρα της αρχηγίας τους. Έχει κι αυτό μια λογική. Ωστόσο δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Εεν προκειμένω ο Έλληνας πολίτης θα ψηφίσει για να στείλει τους ανθρώπους που θα μας εκπροσωπήσουν στην επόμενη Ευρωβουλή. Σε μια Ευρώπη που δείχνει να τελεί υπό κατάρρευση, που αδυνατεί να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις

Έρχεται Νέα Αναστάτωση στην Αγορά ΑΠΕ Λόγω της Μεγάλης Μείωσης στην Ενεργειακή Ζήτηση;

Έρχεται Νέα Αναστάτωση στην Αγορά ΑΠΕ Λόγω της Μεγάλης Μείωσης στην Ενεργειακή Ζήτηση;

Η νέα μελέτη του ΙΕΝΕ, «Ενεργειακές Τάσεις 2023 – 2024», κατέδειξε την αυτονόητη αλλά ανομολόγητη αλήθεια: η συρρίκνωση της πραγματικής παραγωγικής δραστηριότητας στη χώρα – δηλαδή πέραν της οργιώδους, σήμερα, ανάπτυξης του real estate και του τουρισμού – από την εποχή των Μνημονίων και εντεύθεν έχει καταβαραθρώσει και την συνολική ζήτηση ενέργειας. Έτσι, οι περιοριστικές πολιτικές που επιβλήθηκαν στη χώρα μας ώστε να αποφύγει τον κίνδυνο χρεοκοπίας – αλλά με ένα χρέος πιο διογκωμένο ως ποσοστό του ΑΕΠ σε σχέση με το 2010 – σε συνδυασμό με τα δύο αλλεπάλληλα σοκ της τελευταίας τετραετίας (“κλείσιμο” οικονομίας και απαγόρευση μετακινήσεων λόγω κορωνοϊού και πόλεμος στην Ουκρανία) έχει οδηγήσει σε πτώση της κατανάλωσης κατά σχεδόν το ένα τέταρτο (από 329,7 TWh το 2010 στις 253,8 TWh το 2022)!

Επιστροφή στο Παρελθόν της Ενέργειας

Επιστροφή στο Παρελθόν της Ενέργειας

Σαν να μπερδεύεται λίγο η υπόθεση της ενεργειακής μετάβασης. Και αυτό είτε επειδή η έννοια είναι "κούφια" εσωτερικά, είτε επειδή εκείνος που την εμπνεύστηκε και διαπότισε με αυτή τη θεωρία τις κοινωνίες της Δύσης, έπρεπε να χρησιμοποιήσει τελικά, μια άλλη έκφραση που να αποδίδει πιο πιστά την ουσία των δράσεων που έχουν αναληφθεί για το net zero. Αυτή η φράση είναι: ο μετασχηματισμός του ενεργειακού μείγματος. Αυτή την τελευταία χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότεροι αναλυτές και εμπειρογνώμονες της αγοράς, ακόμη και κυβερνητικοί αξιωματούχοι στην Ευρώπη, σε μια απόπειρα, αφενός μεν, να ευθυγραμμιστούν με την πραγματικότητα που δημιουργούν οι ισχυρές αναταράξεις από την αναποτελεσματικότητα των δράσεων προς την ενεργειακή μετάβαση, αφετέρου δε, ίσως και για να μετριάσουν την κατακραυγή σε βάρος τους, για υποσχέσεις που δεν τηρήθηκαν. Θυμάστε κι εσείς, έτσι; Καθαρή και φθηνή ενέργεια για όλους, άμεση απολιγνιτοποίηση/απανθρακοποίηση της παραγωγής, απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα, εξηλεκτρισμός των μεταφορών και μετακινήσεων και εν γένει, επί γης ειρήνη (και) εν ανθρώποις ευδοκία! Χρειάστηκαν τρεις κρίσεις στη σειρά για να διασαλευθεί η πράσινη καθεστηκυία τάξη στις Βρυξέλες: Covid-19, άλμα τιμών φυσικού αερίου και ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. 

Τα Όρια της Ανάπτυξης των ΑΠΕ

Τα Όρια της Ανάπτυξης των ΑΠΕ

Δεν είναι λίγες οι φορές που σε αυτόν το ιστότοπο έχουν γράφει επικριτικά άρθρα για τις ΑΠΕ. Το Energia.gr δεν είναι εναντίον των ΑΠΕ ούτε συμμετέχει σε κινητοποιήσεις κατά της εγκατάστασης αιολικών πάρκων ή φωτοβολταϊκών μονάδων σε συγκεκριμένες τοποθεσίες. Εξ άλλου πως θα μπορούσαμε να είμαστε αντίθετοι στις ΑΠΕ την στιγμή που οι ιδρυτές του πόρταλ προέρχονται από τον χώρο της ηλιακής ενέργειας; Οι ΑΠΕ έχουν σαφώς ένα καίριο ρόλο στο Ελληνικό ενεργειακό γίγνεσθαι και η συμβολή τους είναι ασυζητητί ιδιαίτερα σημαντική τόσο στην εξασφάλιση φθηνής ενέργειας αλλά και στην κάλυψη βασικών ενεργειακών αναγκών. Υπό αυτή την έννοια οι ΑΠΕ είναι απαραίτητες για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Όμως εδώ και πολύ καιρό είμαστε εναντίον του άναρχου τρόπου με τον οποίο γίνεται η αξιολόγηση και η αδειοδότηση για την εγκατάσταση μονάδων ΑΠΕ και την διασύνδεση τους με το ηλεκτρικό δίκτυο.

Βαλκάνια: Αν έχεις τέτοιους φίλους….

Βαλκάνια: Αν έχεις τέτοιους φίλους….

Στόχος της Ελλάδος ήταν ανέκαθεν να είναι ο ηγέτης των Βαλκανίων. Μέλος της ΕΕ και του ΝΑΤΟ είχε φαινομενικά το πάνω χέρι σε σχέση με τους «φτωχούς» συγγενείς στην Αλβανία και τα Σκόπια. Διατυμπάνιζε ότι στηρίζει την ευρωπαϊκή προοπτική των χωρών αυτών και συνέβαλε τα μέγιστα στην είσοδο των Σκοπιανών στο ΝΑΤΟ. Τώρα όμως τα «όπλα» της έχουν μετατραπεί σε αδυναμίες και οι άλλοτε «φτωχοί» συγγενείς εξεγείρονται,  προκαλώντας ευθέως την Αθήνα που συνεχίζει να επιμένει ότι πρέπει να είναι ανοικτοί οι δίαυλοι επικοινωνίας ακόμη και με τους διαφωνούντες. Η νέα πρόεδρος της Βόρειας Μακεδονίας έκανε μέσα σε λίγα λεπτά την προβληματική έτσι κι αλλιώς Συμφωνία των Πρεσπών «κουρελόχαρτο», αποκαλώντας την χώρα απροκάλυπτα «Μακεδονία». Φυσικά κανείς δεν εξεπλάγην από αυτή  την εξέλιξη. Το εθνικιστικό VMRO-DPMNE, που ήταν και ο μεγάλος νικητής  των προεδρικών και βουλευτικών εκλογών της περασμένης εβδομάδας, ήταν εξ αρχής

Από την Πόλη Έρχομαι

Από την Πόλη Έρχομαι

Η Στήλη αισθάνεται αμήχανη - το λιγότερο - μπροστά στους ευρηματικούς τρόπους που έχει μηχανευθεί για να «μάχεται», αυτόν τον καιρό, το παγκόσμιο ακτιβιστικό κίνημα. Η αστραπιαία διάδοση μιας πληροφορίας-είδησης που συνάδει με το γενικό ρεύμα της εποχής συνεγείρει τα ευεπήφορα να εξεγερθούν, πνεύματα, απ’ άκρου εις άκρον της Γης. Η έννοια της αναίμακτης “εξέγερσης” τμημάτων από τα πιο εύπορα και μορφωμένα τμήματα των κοινωνιών στην “πεφωτισμένη”, Δύση δεν είναι χθεσινή, πολύ δε μάλλον, τωρινή. Απλώς, αλλάζει ιδεολογικό πανωφόρι, ανάλογα με το διακύβευμα. Ο σύγχρονος δυτικός ακτιβιστής ανησυχεί από το πρωί ως το βράδυ για την ευρωστία του πλανήτη, είναι πάντοτε σοβαρός στα όρια της οργής και δεν ακούει πολύ μουσική -όπως οι παλαιοί ομοϊδεάτες!!! Για να γράψουμε την αλήθεια, η Εξουσία δίνει ανέκαθεν αφορμές στα πεινασμένα για δικαιοσύνη πνεύματα, για να εξεγείρονται. Το ερώτημα είναι σήμερα, αν ο τρόπος με τον οποίο επισυμβαίνει η αντίδραση των “πεφωτισμένων” μαζών συμβάλει στην επίλυση των προβλημάτων που απασχολούν, υποθετικά, τους λαούς, ή δημιουργεί απλώς, ένα είδος επιφανειακών νησίδων που προόρισται να χαθούν καθώς ανεβαίνει η στάθμη της θάλασσας.

Ο Κινέζικος Δράκος “Καίει” την Βιομηχανία Ηλεκτροκίνησης και τις “Πράσινες” Ψευδαισθήσεις της ΕΕ

Ο Κινέζικος Δράκος “Καίει” την Βιομηχανία Ηλεκτροκίνησης και τις “Πράσινες” Ψευδαισθήσεις της ΕΕ

Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, τα ευρωπαϊκά λιμάνια κατακλύζονται από ηλεκτρικά οχήματα made in China, τα οποία απειλούν το μερίδιο αγοράς των αυτοκινητοβιομηχανιών της Γηραιάς Ηπείρου στην ίδια τους την έδρα. Οι τιμές στα ευρωπαϊκά ηλεκτροκίνητα δεν έχουν ακόμη μειωθεί σε επίπεδα ελκυστικά για τον μέσο Ευρωπαίο καταναλωτή, ενώ, αντίθετα, κινεζικές εταιρείες, όπως η BYD, έχουν το περιθώριο χάρη στην κρατική στήριξη να παρέχουν φθηνά οχήματα, και να επεκτείνονται και στις ευρωπαϊκές αγορές με όλο και αυξανόμενη ταχύτητα. Οι πολίτες των χωρών της ΕΕ δεν έχουν κάποια δογματική “αποστροφή” προς την ηλεκτροκίνηση: τούς προβληματίζουν πολύ ρεαλιστικά ζητήματα, όπως η υψηλή τιμή και η μικρή επέκταση των δικτύων φόρτισης. Το παράδειγμα της γειτονικής Νορβηγίας είναι διαφωτιστικό: η μεγάλη πλειοψηφία των νέων καταχωρήσεων αυτοκινήτων αφορά ηλεκτροκίνητα οχήματα κι αυτό οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στα πολύ ισχυρά κίνητρα χρηματοδότησης

Παρεμβάσεις…

Παρεμβάσεις…

Αίσθηση φαίνεται ότι προκάλεσε το άρθρο του Energia.gr (εδώ) για την περίεργη αναφορά του Γερμανού πρέσβη στην Αθήνα κου Αντρέας Κιντλ μέσω της πλατφόρμας Χ (πρώην twitter), αναφορικά με τις υποδείξεις της Γερμανίδας υπουργού Περιβάλλοντος κας Lemke προς την ελληνική κυβέρνηση κατά την συνάντηση της στην Αθήνα την περασμένη εβδομάδα με τον Έλληνα ομόλογο της υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κον. Θεόδωρο Σκυλακάκη. Για λόγους αναφοράς η ακριβής ανάρτηση του Γερμανού πρέσβη έχει ως εξής: «Πολύ επιτυχημένη διμερής συνάντηση στο Our Ocean Greece μεταξύ της κας Steff Lemke και του κου Σκυλακάκη.Θελουμε να πετύχουμε μια προληπτική παύση στις εξορύξεις βαθέων υδάτων. Η πρωτοβουλία αυτή βρίσκει όλο και περισσότερους υποστηρικτές»

«Γκρίζες» οι Κυκλάδες με την Διακήρυξη Ειρήνης και Φιλίας με τους Τούρκους!

«Γκρίζες» οι Κυκλάδες με την Διακήρυξη Ειρήνης και Φιλίας με τους Τούρκους!

Η Τουρκία, με εφαλτήριο την απόρριψη της δημιουργίας θαλασσίων περιβαλλοντικών πάρκων, πλέον αμφισβητεί ανοικτά την ελληνικότητα των Κυκλάδων και ενοχλείται όχι βεβαίως για την διάσωση χελωνών, θαλασσοπουλιών και ψαριών αλλά για ο,τιδήποτε γαλάζιο κυματίζει πάνω στους βράχους των νησιών μας. Δεν είναι μόνο η τουρκική Κυβέρνησις και κορυφαίοι υπουργοί που ενοχλούνται από την δημιουργία θαλασσίου πάρκου ανοικτά της Νάξου αλλά και τα κόμματα της αντιπολιτεύσεως. Επομένως το αφήγημα που καλλιεργείται στην Ελλάδα ότι η μεταστροφή του Ερντογάν έγινε για λόγους εσωτερικής καταναλώσεως μετά την ήττα στις δημοτικές εκλογές δεν είναι τόσο πειστικό

Η Τουρκία Φόρεσε για Μια Ακόμη Φορά τον Μανδύα του Ειρηνοποιού

Η Τουρκία Φόρεσε για Μια Ακόμη Φορά τον Μανδύα του Ειρηνοποιού

Η Τουρκία έχει αποδείξει ότι δεν χάνει ευκαιρίες. Ακόμη και στην πρωτοφανή επίθεση του Ιράν κατά του Ισραήλ έσπευσε να εμφανιστεί και πάλι ως ο μεσάζων, που μεσολάβησε για να υπάρξει κάποια συνεννόηση μεταξύ των δύο αντιπάλων. Όπως ανέφερε σχετική ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕξ πριν από την ιρανική επίθεση η Τουρκία επικοινώνησε με το Ιράν και τις Ηνωμένες Πολιτείες, ζητώντας αυτοσυγκράτηση και οι αντιδράσεις να είναι «αναλογικές». Εξάλλου, το Ιράν φαίνεται να ενημέρωσε την Τουρκία εκ των προτέρων για τη σχεδιαζόμενη επιχείρησή του κατά του Ισραήλ, όπως τουλάχιστον δήλωσε τουρκική διπλωματική πηγή στο Reuters, προσθέτοντας ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες μετέφεραν στο Ιράν μέσω της Άγκυρας ότι η επιχείρησή του πρέπει να είναι «εντός συγκεκριμένων ορίων»

Προστασία Θαλάσσιου Περιβάλλοντος Χωρίς Εθνική Στρατηγική

Προστασία Θαλάσσιου Περιβάλλοντος Χωρίς Εθνική Στρατηγική

Η αιφνιδιαστική απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην ανακήρυξη δύο τεραστίων σε έκταση θαλάσσιων πάρκων, ένα στο Αιγαίο και το άλλο στο Ιόνιο, (εδώ) με στόχο την προστασία της βιοποικιλότητας και των θαλάσσιων έμβιων όντων, πέρα από τις εμφανείς δυσκολίες που αναπόφευκτα θα δημιουργήσει στην αλιεία και σε άλλες σχεδιαζόμενες οικονομικές δραστηριότητες, προσκρούει σε σοβαρά νομικά θέματα που έχουν άμεση σχέση με την ΑΟΖ και τον καθορισμό των χωρικών υδάτων. Αυτό που κάνει, όμως, εντύπωση είναι ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να επιβάλει μια υπέρ φιλόδοξη περιβαλλοντική ατζέντα - θέλοντας να καταστήσει το Ελληνικό αρχιπέλαγος «τα Galapagos της Μεσογείου» - χωρίς προηγουμένως να έχει κάνει τα βασικά

Έγκλημα σε Δύο Ράγες

"Έγκλημα" σε Δύο Ράγες  

Το 2011, έπαψε να λειτουργεί το σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου. Στην πραγματικότητα, τα δρομολόγια είχαν σταματήσει από το 2009 και μόνον σε ελάχιστα τμήματα του δικτύου έτρεχαν λίγοι παρωχημένοι συρμοί του προαστιακού. Η “ταφόπλακα” στην ιστορική μετρική γραμμή Πελοποννήσου ήταν το απότοκο της διαχρονικής αδιαφορίας του ελληνικού κράτους για τον σιδηρόδρομο. Kαμία άλλη δικαιολογία ή ισχυρισμός δεν γίνεται πιστευτός για το σιδηροδρομικό “ναυάγιο”, πλην του καταστροφικού συνδυασμού της αδιαφορίας, που οδήγησε σε δεκάδες θανατηφόρα δυστυχήματα, της σκανδαλώδους και ατιμώρητης διασπάθισης κονδυλίων από τον προϋπολογισμό, που σπαταλήθηκαν τάχατες για επενδύσεις σε υποδομές και τροχαίο υλικό και φυσικά, της ολοκληρωτικής επικράτησης των οδικών συμφερόντων που αποφέρουν πολύ και ζεστό χρήμα σε καθημερινή βάση για τις εταιρείες του κλάδου. Το κάκιστο στην μαύρη αυτή υπόθεση είναι το ότι η ελληνική Πολιτεία βρήκε τρόπους να “πείσει” το επιβατικό κοινό ότι είναι ασύμφορη η μετακίνηση με τον σιδηρόδρομο. Ήταν καλύτερο πάντοτε να επιλέγει το Γιώτα Χι του, ή τις δημόσιες συγκοινωνίες, τα ΚΤΕΛ.