Με την πρωτοβουλία αυτή, οι Διαχειριστές (ΔΕΣΦΑ, Bulgartrangaz, Transgaz, Vestomoldtrangaz, Gaz TSO Ukraine) επιβεβαίωσαν την δέσμευση τους για τη ενίσχυση του Κάθετου Διαδρόμου, με την αποστολή κοινής επιστολής προς τις Ρυθμιστικές Αρχές των χωρών τους, ζητώντας την άμεση έγκριση για τη παράταση του προϊόντος δυναμικότητας Route 1 για το έτος αερίου 2025/2026. Το συγκεκριμένο προϊόν περιγράφει τα χαρακτηριστικά συγκεκριμένων ποσοτήτων αερίου και τις προδιαγραφές του δικτύου που θα εγγυάται την ασφαλή μεταφορά του. Η παράταση αυτή θεωρείται καθοριστικής σημασίας για την διασφάλιση των απαραίτητων ροών προς την Ουκρανία κατά την διάρκεια του προσεχούς χειμώνα μέσω διαφοροποιημένων και αξιόπιστων πηγών προμήθειας, συμπεριλαμβανομένου και Αμερικανικής προέλευσης LNG.
Κεντρικό σημείο αναφοράς του VC είναι ο Ελληνο-Βουλγαρικός Διασυνδετήριος Αγωγός (Interconnector Greece-Bulgaria), ο οποίος τέθηκε σε λειτουργία το 2022 και είναι διπλής ροής με χωρητικότητα 3.0 bcma, καθώς ενώνει το Ελληνικό με το Βουλγαρικό δίκτυο. Ουσιαστικά αποτελεί το σημείο εκκίνησης του VC, επιτρέποντας την μεταφορά αερίου προερχόμενου τόσο από το Αζερμπαιτζάν όσο και από το Ελληνικό δίκτυο. Ακολούθως, το αέριο μεταφέρεται μέσω του Βουλγαρικού δικτύου προς Βορρά στην Ρουμανία και από εκεί στην Ουγγαρία, την Σλοβακία, την Μολδαβία, ενώ ποσότητες αερίου έχουν παραδοθεί και στην Ουκρανία.
Μπορεί προς το παρόν οι ποσότητες που διακινούνται μέσω του VC να είναι περιορισμένες, όμως μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας αυτός θα εξυπηρετεί πολύ μεγαλύτερους όγκους. Από μια δυναμικότητα 2-3 bcma σήμερα, αυτή πρόκειται να αυξηθεί στα 10-12 bcma, καθώς συμπληρωματικά έργα υποδομής σε Βουλγαρία και Ρουμανία θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2027. Με την Ελλάδα να φιλοδοξεί να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην τροφοδοσία και διαχείριση του VC, αποβλέποντας στο να γίνει βασικός διαμετακομιστικός κόμβος για την προώθηση του Αμερικανικού LNG στην ευρύτερη περιοχή, επείγει η συμπλήρωση των υπαρχόντων υποδομών με νέες μονάδες FSRU.
Μιλώντας κατ’ αποκλειστικότητα στο Energia.gr, υψηλόβαθμοι παράγοντες της Ελληνικής ενεργειακής αγοράς μοιράστηκαν τις ανησυχίες τους για τις θέσεις που το τελευταίο διάστημα έχουν εκφράσει στελέχη της κυβέρνησης τα οποία θεωρούν ότι οι υπάρχουσες υποδομές σε μονάδες αεριοποίησης και αποθήκευσης LNG αρκούν παρά τις αναμενόμενες αυξημένες ροές Αμερικανικού LNG, καθώς τίθεται σε πλήρη εφαρμογή το στρατηγικό σχέδιο των ΗΠΑ. Αυτό, μεταξύ άλλων, προβλέπει να κατακλυστεί η Ευρωπαϊκή αγορά με Αμερικανικής προέλευσης LNG, με προτεραιότητα την ΝΑ Ευρώπη, η οποία εξακολουθεί να εισάγει περί τα 15 bcma Ρωσικού αερίου τον χρόνο, παρά τις παραινέσεις της Ουάσινγκτον για πλήρη αποκοπή από την Ρωσική ενέργεια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ελλάδα, όπου το α΄ οκτάμηνο του 2025 το 50% των εισαγωγών αερίου (περί τα 2.0 bcma) προήλθαν από την Ρωσία.
Όπως μας τόνισαν τα ανωτέρω στελέχη, «οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις, και βάσει της εμπειρίας των τελευταίων 12 μηνών, διαθέτουν εφικτή συνολική δυναμικότητα αεριοποίησης που δεν ξεπερνά τα 5.0 bcma. Αυτή η δυναμικότητα εξασφαλίζει μεν την κάλυψη των εγχώριων αναγκών και περιορισμένες εξαγωγές της τάξης των 2.0 bcma, αλλά επ’ ουδενί δεν επαρκεί για τον ρόλο που η χώρα θα ήθελε να διαδραματίσει στην ΝΑ Ευρώπη. Αρα, θα χρειαστεί το συντομότερο να προωθηθεί η κατασκευή των δύο επιπλέον μονάδων FSRU που έχουν αδειοδοτηθεί, δηλ. της «Διώρυγα Gas» στους Αγίους Θεοδώρους και αυτής της Helleniq Energy (βλέπε Elpedison) στην Θεσσαλονίκη».