Οι τελευταίες δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών της Κύπρου κ.Μάκη Κεραυνού με τις οποίες αποδομεί πλήρως το πολύπαθο έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου, το γνωστό Great Sea Interconnector που προωθεί ο ΑΔΜΗΕ, αν και στενοχώρησαν όσους είχαν πιστέψει στο έργο και την προοπτική άρσης της ενεργειακής απομόνωσης της μεγαλονήσου, δεν ξάφνιασαν κανένα. Καθότι με τις κινήσεις της και τις εσκεμμένες παραλείψεις της η κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας του προέδρου Νίκου Χριστοδουλίδη, εδώ και 18 μήνες προσπαθεί να δημιουργήσει κάθε είδους κωλύματα 

τόσο σε ρυθμιστικό, χρηματοδοτικό και επικοινωνιακό επίπεδο αμφισβητώντας συνολικά την βιωσιμότητα του έργου.

Μη δυνάμενη να εκφράσει ανοικτά την αντίθεσή της στο έργο του GSI, μετά την υπογραφή σχετικής διακρατικής συμφωνίας με την Ελληνική κυβέρνηση τον Σεπτέμβριο 2024, η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη έχει επιλέξει την υπόγεια και παρακαμπτήρια οδό αμφισβήτησης του έργου μέσω τακτικών δηλώσεων και διαρροών στελεχών της κυβέρνησης και διαφόρων υπηρεσιακών παραγόντων. Απώτερος στόχος η ακύρωση του έργου για δήθεν «αντικειμενικούς λόγους» με την ευθύνη να επιρρίπτεται αποκλειστικά στην Ελλαδική πλευρά και την Κυπριακή Δημοκρατία να εξέρχεται πολιτικά αλώβητη.

Όσο για τους πραγματικούς λόγους που το Κυπριακό πολιτικό κατεστημένο αντιτίθεται στην κατασκευή του GSI αυτοί πρέπει να αναζητηθούν σε δύο άξονες. Τον καθαρά οικονομικό όσο και τον πολιτικό. Με τον πρώτο άξονα να αναφέρεται στα οικονομικά μικρο-συμφέροντα που δήθεν θίγονται από την λειτουργία της ηλεκτρικής διασύνδεσης (βλέπε παραγώγους ΑΠΕ, εισαγωγείς πετρελαίου και φ. αερίου, ιδιοκτήτες ιδιωτικών θερμικών μονάδων κ.α.), και τον δεύτερο να αφορά τις εμπορικές σχέσεις με την Τουρκία τις οποίες η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη πασχίζει με κάθε τρόπο να βελτιώσει. Η υλοποίηση ενός μεγάλου έργου υποδομής, στο οποίο τόσο ξεκάθαρα αντιτίθεται η Άγκυρα, με την υποστήριξη της Λευκωσίας θα υποδαύλιζε ακόμα περισσότερο τις εμβρυακές σχέσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας με την Τουρκία.

Την τρέχουσα θέση της Κυπριακής κυβέρνησης την εξέφρασε ξεκάθαρα ο Μάκης Κεραυνός ο οποίος σε συνέντευξη του στην Καθημερινή της Κύπρου στις 2/9 δήλωσε απερίφραστα: «Έχω ενώπιον μου δύο μελέτες από ανεξάρτητους και σοβαρούς οργανισμούς, οι οποίες καταλήγουν στο ότι αυτό το έργο δεν είναι βιώσιμο, με τους συγκεκριμένους όρους». Σύμφωνα με το ανωτέρω δημοσίευμα και στο ερώτημα γιατί σε ένα τόσο προχωρημένο στάδιο στην πορεία υλοποίησης του έργου συζητάμε για εάν το έργο είναι οικονομικά βιώσιμο ή όχι, ο Κύπριος υπουργός τόνισε ότι, «η συζήτηση γίνεται γιατί το έργο είναι πολύπλοκο με οικονομική, τεχνική και γεωπολιτική πτυχή. Θα ήθελα επίσης να σημειώσω και κάτι άλλο. Έχει από το 2010 που συζητείται αυτό το έργο και χαρακτηρίζεται ευρωπαϊκό, καθώς η Κομισιόν αποφάσισε να το χρηματοδοτήσει με € 650 εκατ.(σσ Τότε φορέας υλοποίησης ήταν η Κυπριακή εταιρεία EuroAsia Interconnector). Το ερώτημα που θέτω είναι γιατί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που διαθέτει κονδύλια υπό αυστηρούς όρους και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, μετά από τόσα χρόνια δεν διερωτώνται γιατί δεν έγινε αυτό το έργο»

Ας σημειωθεί ότι οι ανωτέρω δηλώσεις έγιναν από τον υπουργό ο οποίος θα πρέπει να εγκρίνει την ανάκτηση από τον ΑΔΜΗΕ των € 25 εκατ., ως ρυθμιζόμενο έσοδο έτους 2025, που ενέκρινε ύστερα από πολλές ενστάσεις πριν λίγες εβδομάδες, ο Κύπριος Διαχειριστής Ενέργειας, η ΡΑΕΚ. Με τον Κύπριο ΥΠΟΙΚ να υπογραμμίζει ότι, «η πληρωμή του ποσού των € 25 εκατ. δεν είναι μια απλή υπόθεση. Χρειάζεται πρώτα η διασφάλιση κάποιων σοβαρών παραμέτρων». Τις ανωτέρω αντιφατικές δηλώσεις του Μ. Κεραυνού, με δεδομένη την μέχρι σήμερα πορεία του έργου, ήρθαν να συμπληρώσουν τα όσα είπε χθες ο ίδιος ο Πρόεδρος Νίκος Χριστοδουλάκης, ο οποίος δήλωσε, « Η θέση της Λευκωσίας είναι ξεκάθαρη, η θέση της Κυπριακής Δημοκρατίας είναι ενιαία. Το έργο είναι στρατηγικής σημασίας. Η βιωσιμότητα του εξαρτάται από την υλοποίηση δεσμεύσεων που έχει αναλάβει ο φορέας υλοποίησης που είναι ο ΑΔΜΗΕ και αναμένουμε την υλοποίηση των συγκεκριμένων δεσμεύσεων»

Οι ανωτέρω δηλώσεις του Ν. Χριστοδουλίδη είναι τελείως δυσεξήγητες, για να μην πούμε απαράδεκτες, για τον απλούστατο το λόγο ότι καθ´ όλη την διάρκεια των τελευταίων 20 μηνών, περίοδος κατά την οποία ο ΑΔΜΗΕ έχει την ευθύνη του έργου, δεν έχει φεισθεί δαπανών παντός είδους, και δέσμευση πολύτιμου έμψυχου υλικού, προκειμένου να προωθήσει το έργο και να το θέσει σε τροχιά κατασκευής. Για τον πλέον καλόπιστο παρατηρητή οι τελευταίες δηλώσεις Κεραυνού-Χριστοδουλίδη, και η χθεσινή ξεκάθαρη απάντηση του αντιπροέδρου της Ελληνικής κυβέρνησης, Κώστα Χατζιδάκη (ο οποίος υπογράμμισε μιλώνας στην ΕΡΤ, ότι η κυβέρνηση της Κύπρου «θα πρέπει να αποσαφηνίσει τη στάση της»), έρχονται να επιβεβαιώσουν την πορεία ευθείας σύγκρουσης μεταξύ Αθηνών και Λευκωσίας σχετικά με το συγκεκριμένο έργο αλλά και την σημαντική διάσταση απόψεων σε ότι φορά τα εθνικά θέματα με αιχμή του δόρατος την ενέργεια. Ουσιαστικά οι ανωτέρω δηλώσεις της Κυπριακής πολιτικής ηγεσίας βάζουν ταφόπλακα στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ ενισχύοντας, εμμέσως πλην σαφώς, τις θέσεις της Τουρκίας.

Τέλος, θα πρέπει να αναρωτηθούμε για το ποιες είναι οι παράμετροι στις οποίες αναφέρεται ο κ.Κεραυνός. Προφανώς μόνο ο ίδιος τις γνωρίζει όπως και τα πορίσματα των δύο ανεξάρτητων εταιρειών που αξιολόγησαν το έργο μετά από πρόσκληση της Κυπριακής κυβέρνησης, και αφού είχε προηγηθεί επικαιροποιημένη μελέτη κόστους-οφέλους ( Μάρτιος -Μάιος 2024) του GSI μετά από φορτική απαίτηση της Κυπριακής πλευράς. Από πλευράς μας θα αρκεστούμε να παρατηρήσουμε ότι ούτε η Ελληνική κυβέρνηση ούτε ασφαλώς ο ΑΔΜΗΕ έθεσαν όρους και προϋποθέσεις στην Λευκωσία όταν η ίδια η κυβέρνηση του σημερινού προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, σχεδόν γονυπετής τον Οκτώβριο 2023, ζήτησε να αναλάβει το έργο ο ΑΔΜΗΕ προκειμένου να σωθεί το όλο project μετά την αιφνίδια απόσυρση του EuroAsia Interconnector που αδυνατούσε να προχωρήσει το έργο μετά την άρνηση της EIB να το χρηματοδοτήσει. Να σημειωθεί ότι από τότε ο ΑΔΜΗΕ έχει εκταμιεύσει περί τα €350 εκατ. για την προώθηση και κατασκευή του έργου ενώ η Κυπριακή Δημοκρατία δεν έχει καταβάλει ούτε ένα ευρώ. Και έρχεται τώρα να αμφισβητήσει την οικονομική βιωσιμότητα και χρησιμότητα του έργου. Αιδώς Αργείοι !

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr