Αν είναι κάτι που θα έπρεπε κανείς να κρατήσει από το Ναυτιλιακό Συνέδριο«Cyprus Maritime 2020», του οποίου τις εργασίες παρακολουθήσαμε στην Λεμεσό από 10-12 Οκτωβρίου, είναι η απόλυτη αντίθεση που εξέφρασε ο επιφανής Έλληνας πλοιοκτήτης και ιδιοκτήτης των  Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Γιώργος Προκοπίου, γύρω από το θέμα των «εναλλακτικών καυσίμων» και της «πράσινης ναυτιλίας».

 

Ο Γ. Προκοπίου, εκφράζοντας θέσεις τις οποίες έχουμε από καιρό υποστηρίξει, χαρακτήρισε «ευσεβείς πόθους» όσα επαγγέλλονται οι διάφορες «αρχες» για χρήση εναλλακτικών καυσίμων μέχρι το 2025 με παράλληλη μηδενική και μείωση των ρύπων και δήλωσε κατά τρόπο κατηγορηματικό ότι «το πετρέλαιο θα παραμείνει το κύριο καύσιμο για τα επόμενα εκατό χρόνια!»…

Και, φυσικά, αν το καλοσκεφθεί κανείς, θα δει ότι το να αλλάξουν μηχανές όλα τα πλοία, το να αποδειχθούν-ξαφνικά- καύσιμα μηδενικής ρυπάνσεως η αμμωνία, η μεθανόλη, τα βιοκαύσιμα και ότι άλλο κάθε τόσο αραδιάζουν επί χάρτου η «Κομισιόν» ή άλλοι «χαρτογιακάδες», που αγνοούν ότι αν δεν ειχε κινηθεί στην πανδηνμία -και αν δεν συνεχίσει να κινείται- με έντονους ρυθμούς η ναυτιλία, ο πλανήτης θα παγώσει και πεινάσει,

Ο Γ.Προκοπίου, λοιπόν, που μετείχε σε «πάνελ» αμέσως έπειτα από την ομιλία της Επιτρόπου Μεταφορών της ΕΕ Αντ. Βαλεάν, η οποία για μια ακόμη φορά αναφέρθηκε στην ανάγκη της ταχείας μεταφοράς της Ναυτιλίας στα «πράσινα καύσιμα» και την περιλάλητη «απανθρακοποίηση», με την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της βιομηχανίας. Ξεκαθάρισε ότι:

Το πετρέλαιο είναι το μέλλον και θα παραμείνει το κριο καύσιμο για εκατό χρόνια  εν’ω τα εναλλακτικά καύσιμα, όπως η αμμωνία, η μεθανόλη και η υδρογόνο είναι σενάρια επιστημονικής φαντασίας.

«Δεν υπάρχει άλλη μορφή ενέργειας που να είναι τόσο φιλική και τόσο εύκολη στον χειρισμό ώστε να υποκαταστήσει το πετρέλαιο. Τι είναι το υδρογόνο, η αμμωνία, η μεθανόλη, οι μπαταρίες; Όλα αυτά είναι «φαντασίες» είπε χαρακτηριστικά.

Ο Γ. Προκοπίου χαρακτήρισε «ανοησία» την επένδυση εκατομμυρίων δολαρίων σε επεξεργασία του έρματος και «ανακρίβεια» την άποψη ότι η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ευθύνεται για την άνοδο της  τιμής του πετρελαίου. Απέδωσε δε την ευθύνη για όλα αυτά, στην  αναποτελεσματικότητα των αλλεπάλληλων διατάξεων  για τη μείωση των εκπομπών ρύπων.

Με το να θέτει ο ΙΜΟ συνεχώς κανόνες για  μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλία, δημιουργεί μεγαλύτερο πρόβλημα από εκείνα που θέλει να διορθώσει» ανέφερε ο Γ.Προκοπίου,  κοιτάζοντας προς την θέση στην οποία καθόταν ο ΓΓ του ΙΜΟ Κιτάκ Λιμ, ο οποίος είχε μόλις προ ολίγου-και αυτός- μιλήσει..

«Η αβεβαιότητα που μας προκαλούν οι νεοφυείς κανονισμοί, έχει μειώσει τις παραγγελίες νέων πλοίων αφού κανείς δεν γνωρίζει τι καύσιμα θα πρέπει να  χρησιμοποιεί το πλοίο  στο άμεσο μέλλον. Πώς να επενδύσεις σε νεα πλοία με αυτή την κατάσταση; Στο κάτω-κάτω, εμείς όποτε παραγγείλουμε πλοίο, ζητάμε να ακολουθηθεί η τελευταία τεχνολογία., Δηλαδή, αυτομάτως εκσυγχρονίζεται ο παγκόσμιος στόλος, όπως γινόταν πάντα, χωρίς χρονοδιαγράμματα» είπε χαρακτηριστικά.  

Και την συνέχεια αναφέρθηκε στις απλές εξισώσεις «Πηγαίνω με μικρότερη ταχύτητα- άρα καίω λιγότερα καύσιμα- άρα προκαλώ λιγότερους ρύπους» για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η κοινωνία της Ναυτιλίας, θα πρέπει να εξηγήσει στις διάφορες «Αρχές» ότι η ναυτιλία είναι εντελώς διαφορετική από κάθε άλλη επιχειρηματική δραστηριότητα και δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με όρους και μεθόδους που ακολουθούνται στην ξηρά.

«Οι πολιτικοί υποστηρίζουν αποφάσεις, οι οποίες απεθάρρυναν επενδύσεις στα ορυκτά καύσιμα. Εγκατέλειψαν, όμως, το «Σχέδιο Α» χωρίς να υπάρχει «σχέδιο Β».  Αυτή η πολιτική, και όχι ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία, έχει αυξήσει την τιμή του πετρελαίου|» κατέληξε, χειροκροτούμενος από τους συνέδρους, ο Γ. Προκοπίου