Υποσταθμοί Κάτω των 10 MW Αποκλειστικά για Αυτοπαραγωγή, Ενεργειακό Συμψηφισμό και Φωτοβολταϊκά στις Στέγες

Υποσταθμοί Κάτω των 10 MW Αποκλειστικά για Αυτοπαραγωγή, Ενεργειακό Συμψηφισμό και Φωτοβολταϊκά στις Στέγες
Της Μάχης Τράτσα
Τρι, 26 Απριλίου 2022 - 08:24

Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το πολυαναμενόμενο σχέδιο νόμου για την απλοποίηση της β΄ φάσης  της αδειοδοτικής διαδικασίας έργων ΑΠΕ. Στόχος το νομοσχέδιο να έχει ψηφιστεί έως τα τέλη Ιουνίου καθώς αποτελεί ένα από τα νομοθετικά ορόσημα για το Ταμείο Ανάκαμψης προκειμένου να εκταμιευθεί η δόση του Ιουνίου των 4 δισ. ευρώ.  Μια από τις βασικές νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα αφορά στην αύξηση της χωρητικότητας στο ηλεκτρικό δίκτυο για την ένταξη νέων σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας

και την προώθηση του ενεργειακού συμψηφισμού. Σύμφωνα με αυτές, οι Διαχειριστές του συστήματος μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας θα μπορούν να επιβάλλουν περιορισμούς στην έγχυση ηλεκτρισμού στο δίκτυο, οι οποίοι δεν θα υπερβαίνουν το 5% της ετήσιας δυνατότητας παραγωγής ενέργειας των σταθμών ΑΠΕ και Σ.Η.Θ.Υ.Α. σε κάθε περιοχή. Το συγκεκριμένο ποσοστό με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) θα μπορεί να αυξάνεται, κατόπιν εισήγησης των Διαχειριστών η οποία θα βασίζεται σε μελέτη κόστους – οφέλους. Η μελέτη αυτή θα λαμβάνει υπ΄ όψιν το επίπεδο διείσδυσης ενέργειας η οποία επιτυγχάνεται από έργα ΑΠΕ. Το σκεπτικό του νομοθέτη είναι ότι με την εφαρμογή των περιορισμών έγχυσης ενέργειας, θα δοθεί η δυνατότητα ένταξης στο ηλεκτρικό σύστημα περισσότερων μονάδων ΑΠΕ.

Το σχέδιο νόμου θέτει ως φιλόδοξο στόχο, εντός 45 ημερών από την ψήφιση του νομοσχεδίου, ο ΔΕΔΔΗΕ θα πρέπει να έχει υπολογίσει  τα διαθέσιμα περιθώρια ισχύος όλων των υποσταθμών στο δίκτυο διανομής. Στην περίπτωση υποσταθμών, οι οποίοι δεν έχουν περιθώρια άνω των 10 MW, τότε αυτοί θα διατίθενται αποκλειστικά για αυτοπαραγωγή, για ενεργειακό συμψηφισμό και για το πρόγραμμα των φωτοβολταϊκών στις στέγες. Μάλιστα, η διαθέσιμη ισχύς θα μοιράζεται, βάσει συγκεκριμένου ποσοστού, δηλαδή ένα 30% για νοικοκυριά, ένα 30% για αγρότες, ένα ακόμη 30% για βιομηχανία και μεταποίηση και το υπόλοιπο 10% για ανεξάρτητους παραγωγούς.

Όσον αφορά στους υποσταθμούς, οι οποίοι θα έχουν περιθώρια άνω των 10 MW, τότε η ισχύς άνω των 10 ΜW θα κατανέμεται σε ποσοστό 30% σε νοικοκυριά, αγρότες, βιομηχανία – μεταποίηση και ανεξάρτητους  παραγωγούς και σε ποσοστό 70% για την εγκατάσταση των άλλων σταθμών. Στον βασικό του κορμό πάντως, το  νέο σχέδιο νόμου προωθεί την περαιτέρω απλοποίηση της αδειοδοτικής διαδικασίας για νέες ΑΠΕ, περιορίζοντας τον χρόνο ανάπτυξης και υλοποίησης  των έργων. Έτσι, προτείνεται ο περιορισμός του μέσου χρόνου αδειοδότησης νέων έργων ΑΠΕ σε 14 μήνες από 5 χρόνια σήμερα, ώστε να προωθηθεί ο σχεδιασμός του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) για το 2030 με αύξηση της συμμετοχής των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας στο 35% και 70% στην εγχώρια παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και να υλοποιηθεί ο στόχος της συνολική εγκατεστημένη ισχύς από ΑΠΕ εντός της δεκαετίας, να υπερβεί τα 20 GW, από 8,62 GW που είναι σήμερα.  

Βάσει των νέων ρυθμίσεων όλες οι ενέργειες για την απόκτηση αδειών θα διενεργούνται ψηφιακά και τα δικαιολογητικά που θα απαιτείται να καταθέτουν οι επενδυτές θα περιοριστούν. Επίσης, πολλές διαδικασίες θα μπορούν πλέον να διεξάγονται παράλληλα, συμπυκνώνοντας τους χρόνους υλοποίησης,  όπως η Σύμβαση Σύνδεσης σε σχέση με την Άδεια Εγκατάστασης. Οι κύριες παρεμβάσεις που προωθούνται είναι οι εξής:

· Τα στάδια της αδειοδοτικής διαδικασίας μειώνονται σε 5 από 7.

· Ο χρόνος αδειοδότησης των έργων  περιορίζεται σε 14 μήνες, από 5 έτη.

· Ο αριθμός των απαιτούμενων δικαιολογητικών, μειώνεται από 91 σε 54, με την υποβολή αυτών να γίνεται ψηφιακά.

Παράλληλα, μειώνονται οι περιπτώσεις όπου απαιτείται τροποποίηση αδειών, παρέχοντας τη δυνατότητα απλής ενημέρωσης - επικαιροποίησης των φακέλων των επενδυτών. Έως σήμερα, κατά την διάρκεια της αδειοδότησης, εάν απαιτηθεί αλλαγή του σχεδιασμού ενός έργου, χρειάζεται τροποποίηση των αδειών και συνεπώς επανάληψη της αδειοδοτικής διαδικασίας. Επιπλέον, στους επενδυτές θα τίθεται συγκεκριμένο ορόσημο για  την άμεση και γρήγορη υλοποίηση των έργων τους, οι αρμόδιες υπηρεσίες και οι Διαχειριστές απαλλάσσονται από διοικητικό φόρτο, ενώ ο έλεγχος του ιδιοκτησιακού καθεστώτος θα γίνεται πλέον από ιδιώτες δικηγόρους. Η οικονομική φερεγγυότητα των επενδυτών θα ελέγχεται με την προσκόμιση εγγυητικής επιστολής κατά την αίτηση στον Διαχειριστή για τον ηλεκτρικό χώρο και όχι κατά την δέσμευση αυτού, περιορίζοντας το πλήθος των αιτημάτων. Επίσης, θα περιοριστούν οι προθεσμίες υλοποίησης των έργων σύνδεσης από τους Διαχειριστές, με την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση καθυστερήσεων.  Ακόμη, θα παρέχεται ευελιξία στους επενδυτές ως προς την αδειοδότηση έργων σε δασικές εκτάσεις _ η εγκεκριμένη μελέτη αναδάσωσης από τις αρμόδιες δασικές υπηρεσίες τίθεται ως προϋπόθεση για την ηλέκτριση και σύνδεση των έργων. Τέλος, δημιουργείται υπηρεσία μιας στάσης στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία θα εποπτεύει την αδειοδοτική διαδικασία, από τη λήψη της Βεβαίωσης παραγωγού έως και τη λήψη της Άδειας Λειτουργίας.