Πηγές της ενεργειακής αγοράς, μιλώντας στο energia.gr υποστήριξαν πως οι χαρακτηρισμοί στους οποίους προέβη την Δευτέρα, 24/1, ο πρόεδρος της ΡΑΕ, Αθανάσιος Δαγούμας, στη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με εκπροσώπους του Τύπου, ήταν «άκομψοι και μακριά από την αλήθεια σε ορισμένα θέματα», αναφερόμενες στα περί «αποικιών», ότι ο ΔΕΣΦΑ προσπαθεί να φουσκώσει τους λογαριασμούς

και ότι δεν βρίσκεται στην καρδιά του καταναλωτή, όπως υποστήριξε ο επικεφαλής της Αρχής. «Όλα αυτά είναι εντελώς ατεκμηρίωτα», είπαν. Προκειμένου δε, να καταρρίψουν τα όσα τους καταλόγισε ο κ. Δαγούμας, επέστησαν την προσοχή στο ότι ο ΔΕΣΦΑ και στο παρελθόν, αλλά και στα τρία χρόνια που είναι ιδιωτικοποιημένος, ενεργεί για το καλό του καταναλωτή. «Έχει αναπτυχθεί το δίκτυο, έχει αυξηθεί η χρήση αερίου και έχουν πολλαπλασιαστεί οι επενδύσεις στον κλάδο», τόνισαν.

Κατά τις ίδιες πηγές, η έκρηξη Δαγούμα οφείλεται στην πίεση που ασκείται στον Ρυθμιστή στο ζήτημα της ολοκλήρωσης του ρυθμιστικού πλαισίου που αφορά στην υπόγεια αποθήκης αερίου της Νότιας Καβάλας, ιδίως σε μια περίοδο κατά την οποία η ενεργειακή κρίση κατέστησε σαφές σε όλους, το πόσο σημαντικό θα ήταν να είχαμε μια τέτοια εγκατάσταση στη χώρα.

Η αγορά ενέργειας θεωρεί πως, μετά τις επιτυχείς ιδιωτικοποιήσεις του ΔΕΔΔΗΕ και της ΔΕΠΑ Υποδομών, και την επικείμενη διευθέτηση της πώλησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας απομένει, κατ’ ουσίαν, η επένδυση στην Καβάλα που είναι παγωμένη από το 2017, λόγω έλλειψης του κατάλληλου ρυθμιστικού πλαισίου. «Χωρίς ρυθμιστικό πλαίσιο δεν μπορεί να υπάρξει διαγωνισμός» ισχυρίζονται στελέχη με άριστη γνώση του θέματος.

Κατά τους ίδιους, η πίεση που ασκείται προς την ΡΑΕ και απέφερε το ξέσπασμα του κ. Δαγούμα,  προέρχεται τόσο από το ΥΠΕΝ όσο και από το ΤΑΙΠΕΔ, που θεωρούν υπεύθυνο τον Ρυθμιστή για την πολυετή καθυστέρηση. Πιθανώς, το πάγωμα της κατάρτισης του σχετικού ρυθμιστικού πλαισίου για την ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας να σχετίζεται και με την έλλειψη επαρκούς και καταρτισμένου προσωπικού στην Αρχή, λόγω και της έλλειψης ικανής χρηματοδότησης, όπως άφησαν να εννοηθεί.  

Όπως είναι γνωστό, τον Νοέμβριο του ‘21 έγινε μια παρουσίαση του ΔΕΣΦΑ με το ΥΠΕΝ, την ΡΑΕ και το ΤΑΙΠΕΔ. Ο Υπουργός έδειξε ενθουσιασμένος. Τα στελέχη του Διαχειριστή παρουσίασαν δύο αναλύσεις αξιολόγησης κόστους που ήταν απολύτως θετικές. Τα νούμερα ήταν όλα θετικά στη μελέτη cost benefit. Πιο συγκεκριμένα για την ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας, η μελέτη ανέδειξε ότι πρέπει να κατασκευαστεί τμήμα αγωγού σε ένα αρκετά μεγάλο μήκος και  παράλληλα με το υφιστάμενο σύστημα (διπλός αγωγός). Αυτή η επένδυση, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της υπόγειας αποθήκης, θα κατέτεινε προς όφελος των καταναλωτών.

Όπως εξήγησαν οι πηγές με τις οποίες ήρθαμε σε επαφή, το θέμα δεν αφορά σε έναν απλό διπλό αγωγό, αλλά πρόκειται για τεχνική λύση που συμβάλει στην αύξηση της χωρητικότητας του συστήματος, καθώς το τμήμα Θεσσαλονίκη-Κομοτηνή, που κατασκευάστηκε πριν από 20 χρόνια, έχει μικρότερη διατομή αγωγού (24 ίντσες) και δεν είναι συμβατό με το υπόλοιπο δίκτυο. Πηγή του ΔΕΣΦΑ εξήγησε μάλιστα πως «δεν εντάξαμε το έργο στο 10ετές επενδυτικό πλάνο ακριβώς επειδή υπήρξε η συζήτηση με το Ταμείο, τον Ρυθμιστή και το Υπουργείο προς τους οποίους έχουν παραδοθεί τα πλήρη cost benefit analysis. "Το δίκτυο στην Βόρεια Ελλάδα πρέπει να γίνει. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε με τις υπάρχουσες υποδομές, καθώς τα στοιχεία για το 2021 δείχνουν ότι χτυπήσαμε ιστορικό υψηλό στη διείσδυση του αερίου στη χώρα. Η ζήτηση αερίου έχει διπλασιαστεί από το 2014», ήταν ορισμένα από τα σχόλια στα οποία προέβη προς το energia.gr.

Για την ενεργειακή κοινότητα, καταβάλλεται μια μεγάλη προσπάθεια να ανοίξει η αγορά ενέργειας στην Ελλάδα με τη βοήθεια ξένων άμεσων επενδύσεων. Η Ελλάδα γίνεται ενεργειακός κόμβος, και η εικόνα της, τα τελευταία χρόνια, είναι σαν την μέρα με τη νύχτα, σε σχέση με το παρελθόν, ισχυρίζονται τα στελέχη με τα οποία επικοινωνήσαμε.

Ισχυρίζονται ακόμη, πως οι υποδομές που έχουμε σήμερα δεν επαρκούν πλέον. Δεν γίνεται να μην υπάρξουν επενδύσεις στο δίκτυο. Σε περίπτωση που παρατηρηθεί έλλειμα στην τροφοδοσία της χώρας με αέριο, τότε θα χρησιμοποιούνται τα αποθέματα στις υπόγειες εγκαταστάσεις της Νότιας Καβάλας. Εκτός όμως όλων των άλλων, η λύση του διπλού αγωγού έχει διττή σημασία, υποστηρίζουν. Πρώτον, επειδή θα είναι καινούργιος και άρα πιο οικονομικός και δεύτερον επειδή στο μέλλον θα χρησιμοποιηθεί για μεταφορά υδρογόνου στα δίκτυα, προκειμένου να εκπληρωθούν οι στόχοι της Πράσινης Συμφωνίας έως το 2050.

Σε κάθε περίπτωση και όπως ανέφερε ο πρόεδρος της ΡΑΕ στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε προχθές, αύριο Πέμπτη θα συζητηθεί στην ολομέλεια της Αρχής ο κανονισμός τιμολόγησης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου Νότιας Καβάλας και στη συνέχεια το σχέδιο της Αρχής θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση προτού ληφθεί η τελική απόφαση. Με αυτό τον τρόπο θα γίνει το καθοριστικό βήμα ώστε να μπορέσει το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στο επόμενο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας για την ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας, δηλαδή στην υποδοχή των δεσμευτικών προσφορών από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.