FuelsEurope: «Οι Κλιματικοί Στόχοι για το 2040 να Συμβαδίζουν με την Οικονομική Πραγματικότητα της Ε.Ε»

FuelsEurope: «Οι Κλιματικοί Στόχοι για το 2040 να Συμβαδίζουν με την Οικονομική Πραγματικότητα της Ε.Ε»
Επιμέλεια: Αδάμ Αδαμόπουλος
Τετ, 22 Οκτωβρίου 2025 - 08:30

O ευρωπαϊκός στόχος για πράσινη κινητικότητα το 2040 επικεντρώνεται στη μετάβαση σε μεταφορές μηδενικών εκπομπών ρύπων μέσω ενός συνδυασμού που περιλαμβάνει, τα ηλεκτρικά οχήματα, την επέκταση των δημόσιων συγκοινωνιών, την μικροκινητικότητας καθώς και "έξυπνα", διασυνδεδεμένα συστήματα. Οι βασικοί στόχοι 

περιλαμβάνουν τη σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, την προώθηση λύσεων νέων

ελαφρών οχημάτων μηδενικών εκπομπών, έως το 2028, και την επίτευξη του 100% των μετακινήσεων και παραδόσεων εμπορευμάτων, μέσω επιλογών μηδενικών εκπομπών ή δημόσιας μικροκινητικότητας έως το 2040.

Με επιστολή προς τους πρεσβευτές των κρατών-μελών της ΕΕ, η FuelsEurope και οι 40 εταιρείες-μέλη της απευθύνουν ισχυρό μήνυμα ενόψει της λήψης δύο κρίσιμων αποφάσεων: το νέο κλιματικό στόχο για το 2040 και την αναθεώρηση των προτύπων εκπομπών CO₂ για αυτοκίνητα και φορτηγά.

Ο κλάδος επισημαίνει ότι ο στόχος για το 2040 πρέπει να είναι ισορροπημένος και εφαρμόσιμος, λαμβάνοντας υπόψη τη βιομηχανική και οικονομική αντοχή της Ευρώπης. Προϋποθέσεις όπως η ανταγωνιστικότητα, το προσιτό ενεργειακό κόστος, οι ασφαλείς εφοδιαστικές αλυσίδες και η εμπιστοσύνη των επενδυτών θεωρούνται ζωτικής σημασίας.

Παράλληλα, ζητείται η θέσπιση διαφανούς μηχανισμού επανεξέτασης, με βάση συγκεκριμένους δείκτες, όπως η βιομηχανική παραγωγή, η απασχόληση, οι εμπορικές ροές και τα επενδυτικά επίπεδα στην Ε.Ε.

Η γενική διευθύντρια της FuelsEurope, Λιάνα Γκούτα, σημειώνει: «Για να διασφαλιστεί ότι οι φιλοδοξίες της Ευρώπης παραμένουν εφικτές, ο κλιματικός στόχος για το 2040 δεν πρέπει να αποσυνδεθεί από την πραγματικότητα. Χρειαζόμαστε ένα τεχνολογικά ουδέτερο και προβλέψιμο πλαίσιο που να ενισχύει την ανταγωνιστικότητα, να προσελκύει επενδύσεις και να διατηρεί τις θέσεις εργασίας στην Ευρώπη».

Η FuelsEurope ζητά την ενίσχυση του ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών, με μεγαλύτερη ευελιξία και δυνατότητα χρήσης διεθνών πιστώσεων πέραν του ισχύοντος ορίου του 3%, στο πλαίσιο μετά το 2030. Οι διεθνείς πιστώσεις, σε συνδυασμό με τις τεχνολογίες απομάκρυνσης άνθρακα, θα πρέπει να είναι διαθέσιμες σε όλους τους τομείς, ώστε να στηρίξουν τη μετάβαση προς το μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών.

Επιπλέον, ζητείται μεγαλύτερη διαφάνεια σχετικά με τις υπολειπόμενες εκπομπές, ώστε να εντοπίζονται οι τομείς που απαιτούν πρόσθετα μέτρα πολιτικής.

Όσον αφορά στην προγραμματισμένη απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, από το 2035, ο κλάδος υποστηρίζει ότι πρέπει να αποκατασταθεί η τεχνολογική ουδετερότητα στα πρότυπα εκπομπών για αυτοκίνητα και φορτηγά. Τα ανανεώσιμα καύσιμα ή εκείνα με χαμηλές εκπομπές άνθρακα θα πρέπει, σύμφωνα με την Ένωση, να αναγνωριστούν ως ισότιμες επιλογές συμμόρφωσης, παράλληλα με την ηλεκτροκίνηση.

Όπως σημειώνει η Λιάνα Γκούτα, η απανθρακοποίηση των μεταφορών στην Ε.Ε. θα επιτευχθεί μόνο εάν αξιοποιηθεί κάθε διαθέσιμη τεχνολογία, όπως ηλεκτροκίνηση, ανανεώσιμα και χαμηλών εκπομπών καύσιμα και άλλες λύσεις, χωρίς να αποκλείονται και άλλες βιώσιμες επιλογές. Και προσθέτει: «Αναγνωρίζοντας αυτά τα καύσιμα, η Ε.Ε. μπορεί να μειώσει με ταχύτερο ρυθμό τις εκπομπές CO2, να διατηρήσει τη βιομηχανική της ισχύ και να προσφέρει προσιτές λύσεις στους πολίτες, χωρίς να αφήνει κανέναν πίσω».

Η FuelsEurope καλεί το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να χαράξει μια κλιματική πολιτική που θα συνδυάζει φιλοδοξία και ρεαλισμό, διασφαλίζοντας ότι η απανθρακοποίηση της Ευρώπης παραμένει εφικτή, ανταγωνιστική και κοινωνικά δίκαιη.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής της FuelsEurope:

«Συστάσεις εν όψει του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Οκτωβρίου (στόχος για το 2040 και απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης).

Αξιότιμε κύριε,

η ευρωπαϊκή βιομηχανία παραγωγής καυσίμων έχει δεσμευτεί να συμβάλει στην επίτευξη του στόχου της Ε.Ε. για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει να διασφαλιστεί η σωστή πορεία προς αυτή την κατεύθυνση. Ένας από τους βασικούς παράγοντες σε αυτό το φιλόδοξο ταξίδι είναι ότι η ενεργειακή και κλιματική μετάβαση πρέπει να βασίζεται σε ένα τεχνολογικά ουδέτερο νομοθετικό πλαίσιο που:

• διαφυλάσσει την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών βιομηχανιών, διασφαλίζοντας ότι τα προϊόντα «κατασκευασμένα στην Ε.Ε.» δεν βρίσκονται σε μειονεκτική θέση σε σχέση με τους παγκόσμιους ανταγωνιστές

• προωθεί και υποστηρίζει επενδύσεις για την ανάπτυξη και την επέκταση όλων των βιώσιμων λύσεων απανθρακοποίησης, διασφαλίζοντας ότι αυτές οι επενδύσεις πραγματοποιούνται εντός της Ε.Ε. και δεν μεταφέρονται σε άλλες χώρες

• επιτυγχάνει τους κλιματικούς στόχους της Ευρώπης, διατηρώντας παράλληλα την οικονομική ισχύ και την ευημερία των πολιτών σε ολόκληρη την Ε.Ε.

• διασφαλίζει την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και την ανθεκτικότητα τόσο των πολιτικών όσο και των στρατιωτικών συστημάτων σε καιρό ειρήνης και κατά τη διάρκεια κρίσεων.

Πριν από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Οκτωβρίου, η FuelsEurope και οι 40 εταιρείες μέλη της θα ήθελαν να υποβάλουν τις ακόλουθες συστάσεις σχετικά με δύο κρίσιμα θέματα:

1. Ο νέος στόχος της Ε.Ε. για το 2040 θα πρέπει να βασίζεται σε μια διεξοδική αξιολόγηση και μια ρεαλιστική παρακολούθηση του τι είναι εφικτό.

Η εμπειρία με τον στόχο της Ε.Ε. για το 2030 και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα κράτη μέλη για την επίτευξή του μέσω των εθνικών τους σχεδίων, παρέχουν ήδη πολύτιμες πληροφορίες που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Η επίτευξη ενός νέου στόχου για το 2040 θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις ευνοϊκές συνθήκες που πρέπει να εξασφαλιστούν. Αυτές πρέπει να οριστούν με σαφήνεια και να περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων:

• Μέτρα για να εξασφαλιστεί ότι η ενέργεια θα παραμείνει ανταγωνιστική για τις βιομηχανίες και προσιτή για τους πολίτες, ενισχύοντας παράλληλα την ενεργειακή και την πρώτων υλών κυριαρχία της Ευρώπης.

• Αποτελεσματικά μέσα μείωσης του κινδύνου για την προσέλκυση επενδύσεων σε τεχνολογίες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

• Δημόσια χρηματοδότηση για την έρευνα, την ανάπτυξη και την καινοτομία σε κλίμακα ανάλογη με την πρόκληση της απανθρακοποίησης.

• Ένα συνεκτικό, τεχνολογικά ουδέτερο και προβλέψιμο κανονιστικό πλαίσιο που παρέχει μακροπρόθεσμη ασφάλεια στους επενδυτές.

• Μέτρα για τη διασφάλιση της παρουσίας στρατηγικών και κρίσιμων αλυσίδων εφοδιασμού εντός της Ε.Ε.

Εκτός από μια ισχυρή διαδικασία για τον καθορισμό του, ο στόχος για το 2040 που περιλαμβάνεται στον νόμο για το κλίμα θα πρέπει να περιλαμβάνει έναν διαφανή μηχανισμό αναθεώρησης, ο οποίος θα επιτρέπει προσαρμογές ώστε να λαμβάνονται υπόψη οι εξελισσόμενες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες. Η ρήτρα αναθεώρησης θα πρέπει να βασίζεται στον καθορισμό βασικών δεικτών επιδόσεων και στην παρακολούθηση της εξέλιξής τους, όπως:

• το ποσοστό του ΑΕΠ της Ε.Ε. που παράγεται από τη βιομηχανία

• το καθαρό ισοζύγιο μεταξύ των θέσεων εργασίας που δημιουργήθηκαν και χάθηκαν στη βιομηχανία της Ε.Ε.

• το εμπορικό ισοζύγιο των βιομηχανικών προϊόντων και της ενέργειας

• τις επενδύσεις της Ε.Ε. που πραγματοποιούνται στην Ε.Ε. και εκείνες που μεταφέρονται από την Ε.Ε. σε άλλες περιοχές

• τις περιφερειακές ανισότητες στον ρυθμό της μετάβασης εντός της Ε.Ε.

• και οποιουσδήποτε άλλους οικονομικούς δείκτες που είναι χρήσιμοι για τη μέτρηση της οικονομικής ανθεκτικότητας και της κυριαρχίας των κρατών μελών της Ε.Ε και των βιομηχανιών της Ε.Ε.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να υποχρεούται να παρακολουθεί τακτικά αυτούς τους δείκτες βασικής απόδοσης και να υποβάλλει αμέσως τα πορίσματα στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, εξασφαλίζοντας τη διαφάνεια και τη λογοδοσία στη διαδικασία αξιολόγησης. Με βάση την ανάλυση των δεικτών βασικής απόδοσης και των ευνοϊκών συνθηκών, ο στόχος για το 2040 θα πρέπει να προσαρμοστεί ώστε να διασφαλιστεί ότι οι φιλοδοξίες παραμένουν ευθυγραμμισμένες με τις οικονομικές και βιομηχανικές πραγματικότητες της Ευρώπης.

Η ενσωμάτωση των διεθνών πιστώσεων θα πρέπει να προωθηθεί πέραν του ισχύοντος ανώτατου ορίου του 3 % και από την έναρξη του πλαισίου για την περίοδο μετά το 2030, καθώς οι πιστώσεις αυτές μπορούν να διαδραματίσουν πολύτιμο ρόλο στην επίτευξη του στόχου της μηδενικής καθαρής εκπομπής και στη στήριξη της ορθής λειτουργίας της αγοράς διοξειδίου του άνθρακα.

Παράλληλα, θα πρέπει να ενισχυθεί η ευελιξία στο πλαίσιο του ΣΕΔΕ της Ε.Ε. μέσω της συμπερίληψης των απορροφήσεων και των διεθνών πιστώσεων, ώστε να διασφαλιστεί ότι όλοι οι τομείς του ΣΕΔΕ έχουν ίση πρόσβαση σε διάφορες επιλογές απανθρακοποίησης.

Ταυτόχρονα, πρέπει να ενισχυθεί η ακεραιότητα της πολιτικής μέσω μεγαλύτερης διαφάνειας όσον αφορά τις υπολειπόμενες εκπομπές, ώστε να καταστεί σαφέστερο πού πρέπει να επικεντρωθούν οι περαιτέρω προσπάθειες απανθρακοποίησης και ποια πρόσθετα μέσα πολιτικής ενδέχεται να απαιτηθούν για την επίτευξη των στόχων της Ε.Ε.  

2. Στο πλαίσιο της καθαρής κινητικότητας, ο ισχύων κανονισμός για τις εκπομπές CO2 των επιβατικών αυτοκινήτων και των φορτηγών έχει θεσπίσει μια πολύ αυστηρή μονοδιάστατη πορεία: 100 % CO2 το 2035 με ενδιάμεσους στόχους το 2025 και το 2030, οι οποίοι, όπως υπογραμμίζει η αυτοκινητοβιομηχανία, δεν είναι πλέον ρεαλιστικοί υπό τις τρέχουσες συνθήκες και τη ζήτηση της αγοράς.

Για να συνεχίσουμε την πορεία της μετάβασης, πρέπει να ευθυγραμμίσουμε τους στόχους απανθρακοποίησης με την ανταγωνιστικότητα και την ανθεκτικότητα τόσο της αλυσίδας αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας όσο και της αλυσίδας αξίας των καυσίμων.

Όπως ζητείται όλο και περισσότερο από πολλούς ενδιαφερόμενους φορείς, ο νομοθέτης πρέπει να υιοθετήσει την αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας, επιτρέποντας την αναγνώριση των ανανεώσιμων και χαμηλών εκπομπών άνθρακα καυσίμων, εκτός από την ηλεκτροκίνηση, για τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς για τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων.

Παραμένουμε προσηλωμένοι στη συνεργασία με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα για να μετατρέψουμε τις φιλοδοξίες σε εφικτή, ανταγωνιστική και βιώσιμη πρόοδο.»

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr