Πράσινα Τεχνάσματα και Ενεργειακή Μετάβαση

Πραγματικά δεν επιθυμούμε να χαλάσουμε το εορταστικό κλίμα της κυβέρνησης με αφορμή την φιέστα που πραγματοποίησε πριν λίγες ημέρες (2/6) για την ανακήρυξη της Αστυπάλαιας ως του πρώτου «πρασίνου» νησιού της χώρας. Όμως εάν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς απέναντι στους αναγνώστες μας και συνεπείς με τα όσα γράφουμε και υποστηρίζουμε πολλά χρόνια τώρα για τις ΑΠΕ και την ανάγκη μετάβασης σε καθαρά καύσιμα, οφείλουμε να επισημάνουμε τις σοβαρές αντιφάσεις που κρύβει η όλη υπόθεση και δυστυχώς, παρά τις καλές προθέσεις, συμβάλλουν στην δημιουργία και προβολή μιας επίπλαστης εικόνας

energia.gr
Σαβ, 12 Ιουνίου 2021 - 14:01

Αλλά ας γίνουμε λίγο ποιο συγκεκριμένοι. Πρώτα απ’ όλα πολύ πριν η κυβέρνηση ασχοληθεί με την Αστυπάλαια και την «πράσινη» προοπτική της, υπήρξαν πολλά άλλα νησιά στο Αιγαίο που έχουν εφαρμόσει πρακτικές καθαρής ενέργειας έχοντας εγκαταστήσει εδώ και χρόνια αιολικά πάρκα, ηλιακά φωτοβολταϊκά και θερμικά συστήματα και μονάδες ενεργειακής αποθήκευσης. Ξεκινώντας από την Τήλο, που έχει εφαρμόσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ενεργειακής μετάβασης εδώ και τρία χρόνια και έχει σε πλήρη λειτουργία ένα υβριδικό σύστημα με αιολικά, φωτοβολταϊκά και μπαταρίες. Το υβριδικό σύστημα της Τήλου (εδώ και εδώ) είναι όχι μόνο καλά καταγεγραμμένο και λειτουργεί με μεγάλη επιτυχία αλλά αποτελεί και αντικείμενο πανεπιστημιακής μελέτης έχοντας εισφέρει χρήσιμη εμπειρία και γνώση. Θα πρέπει ακόμα να αναφέρουμε την Ικαρία, που διαθέτει σύστημα ΑΠΕ και αντλησιοταμιέυση, ενώ η Κύθνος ήταν από τα πρώτα νησιά που απέκτησαν φωτοβολταϊκό σταθμό και αιολικό πάρκο ήδη από το 1982 (εδώ). Αλλά και πολλά άλλα νησιά αρκετά αργότερα, όπως λχ. η Πάρος, η Μήλος, η Σύρος, η Μυτιλήνη, η Λήμνος κλπ., απέκτησαν αιολικές και φωτοβολταϊκές μονάδες που συμβάλλουν στην τοπική παραγωγή ενέργειας μειώνοντας το φορτίο στις πετρελαϊκές ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες.

Αναφερόμενοι στα μη διασυνδεδεμένα νησιά (ΜΔΝ) του Ελληνικού αρχιπελάγους και την μετάβαση τους σε καθαρές μορφές ενέργειας, που αποτελεί και την μεγάλη πρόκληση, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εν εξελίξει προσπάθεια από τον ΑΔΜΗΕ, (εδώ) για την ηλεκτρική διασύνδεση τους με το ηπειρωτικό σύστημα θα συμβάλει καίρια στην βελτίωση του περιβάλλοντος αφού σταδιακά, μέχρι το 2030, θα έχουν αποσυρθεί όλες οι πετρελαϊκές μονάδες με ελάχιστες από αυτές να παραμένουν σε ψυχρή εφεδρεία προς αντιμετώπιση έκτακτων συνθηκών. Με την προσθήκη μικρής κλίμακας αιολικών και φωτοβολταϊκών μονάδων και ηλεκτρικών συσσωρευτών τα νησιά θα καταστούν ενεργειακά ανεξάρτητα εξασφαλίζοντας την πλήρη μετάβαση σε ένα καθαρό περιβάλλον.

Στην δε περίπτωση των ΜΔΝ, όπως είναι η Αστυπάλαια, η μετάβαση θα αντιμετωπισθεί με την εγκατάσταση υβριδικών συστημάτων με μπαταρίες και μονάδες ΑΠΕ που μπορούν με την σωστή διαστασιοποίηση και την χρήση power electronics να καλύψουν σχεδόν πλήρως τις ηλεκτρικές ανάγκες του νησιού για τις περισσότερες ημέρες του χρόνου. Λεπτομερής μελέτη του ΙΕΝΕ για την ενεργειακή αυτάρκεια του Καστελόριζου (εδώ) και την μετάβαση του σε καθαρές μορφές ενέργειας έδειξε ότι μπορούμε να επιτύχουμε 94% κάλυψη των ηλεκτρικών φορτίων από ΑΠΕ. Είναι άγνωστο εάν έχει εκπονηθεί παρόμοια μελέτη για την Αστυπάλαια ενώ τα ελάχιστα που έχουν ανακοινωθεί ως προς τον ενεργειακό σχεδιασμό της νήσου δεν φανερώνουν την ύπαρξη ενός καλά επεξεργασμένου σχεδίου για την ενεργειακή της μετάβαση. Μόνο γενικόλογα και ασαφείς στόχοι έχουν ανακοινωθεί μέχρις στιγμής για την εγκατάσταση υβριδικής μονάδας ΑΠΕ το 2028!

Και αντί ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός για ενεργειακή μετάβαση να αποτελεί το κεντρικό σημείο της όλης προσπάθειας, αίφνης κατακλυστήκαμε από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δωρεά της Volkswagen. Τα οποία θα κινούνται στο περιορισμένο οδικό δίκτυο του νησιού φορτιζόμενα με ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγεται από πετρελαϊκές ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες! Συγγνώμη αλλά αυτή η πρακτική δεν συνιστά «πράσινη» ανάπτυξη. Το αντίθετο θα λέγαμε. Το θέμα μας στην Αστυπάλαια, και κατ’ επέκταση στα περισσότερα νησιά του Αιγαίου, δεν είναι να μειωθούν οι ρύποι των αυτοκινήτων (που είναι ελάχιστοι) αλλά να απανθρακοποιηθεί η παραγωγή ηλεκτρισμού και να υπάρξει ένα σύστημα ενεργειακής εκλογίκευσης για όλες τις ενεργειακές εφαρμογές στο νησί. Παρ’ ότι η Ελλάδα παραμένει από τις ελάχιστες χώρες στην Ευρώπη που τα νησιά της παράγουν ηλεκτρική ενέργεια από πετρελαϊκούς σταθμούς, δυστυχώς το σχέδιο της κυβέρνησης για την Αστυπάλαια δεν προβλέπει τίποτα επ’ αυτού του κρίσιμου θέματος.

Τα «πράσινα» τεχνάσματα της κυβέρνησης στην Αστυπάλαια και πολύ σύντομα στην μικροσκοπική Χάλκη (όπου σύντομα αναμένεται να αποβιβαστεί στόλος ηλεκτρικών οχημάτων μάρκας Citroën) που απ’ ό, τι φαίνεται έχουν αποκλειστικό σκοπό την προβολή και την δημοσιότητα, ασφαλώς και δεν συνιστούν μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας. Το μόνο που κάνουν είναι να αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη παρουσιάζοντας μια εικονική πραγματικότητα μιας δήθεν οικολογικής και «πράσινης» ανάπτυξης.