Mε την κατάθεση στην Βουλή του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σηματοδοτεί την έναρξη μιας ιδιαίτερα σημαντικής περιόδου κατά την οποία θα «τρέξει» το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Μπορεί η πανδημία του νέου κορονοϊού να «πάγωσε» τις διαδικασίες και να υπήρξαν καθυστερήσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχει υπάρξει πρόοδος, κάτι που γίνεται άμεσα αντιληπτό

από το γεγονός ότι επίκειται η έναρξη της διαδικασίας υποβολής των δεσμευτικών προσφορών για την διπλή αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ. Θα ακολουθήσουν, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου οι διαδικασίες αποκρατικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ, καθώς επίης των ΕΛΠΕ και της ΛΑΡΚΟ.

Η πώληση των πλειοψηφικών μεριδίων του κράτους στην ΔΕΠΑ Υποδομών και την ΔΕΠΑ Εμπορίας, προβλέπεται να γίνει στη διάρκεια του μήνα που διανύουμε, με τη συμμετοχή όσων επενδυτών ενεκρίθησαν από το ΤΑΪΠΕΔ, δηλαδή, αναφορικά με την ΔΕΠΑ Εμπορίας. οι συμπράξεις, ΕΛΠΕ - Edison, Μότορ Όιλ - ΔΕΗ, Mytilineos, ΓΕΚ Τέρνα, όμιλος Κοπελούζου, Shell, και Met Group, ενώ για την ΔΕΠΑ Υποδομών, οι εταιρείες Italgas, EPH, First State Investments, KKR, Macquarie και SinoCEEF.

Οι κυβερνητικές προβλέψεις φέρουν την αποκρατικοποίηση των δύο τμημάτων της εταιρείας να ολοκληρώνεται η μεν πρώτη έως τα τέλη του έτους, η δε δεύτερη στις αρχές του 2021.

Όσον αφορά στην αποκρατικοποίηση των διαχειριστών ηλεκτρικής ενέργειας, ΔΕΔΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ, για τον μεν πρώτο, η έναρξη της μερικής ιδιωτικοποίησή του, με τη διάθεση του 49% των μετοχών, εκτιμάται ότι θα έχει γίνει το ερχόμενο φθινόπωρο, για τον δε δεύτερο, δηλαδή την περαιτέρω διάθεση μεριδίου του ΑΔΜΗΕ, η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να εκκινήσουν οι διαδικασίες έως τα τέλη του έτους, παρά την καθυστέρηση που παρατηρείται, τόσο λόγω των επιπτώσεων του κορονοιού, όσο και λόγω των συνομιλιών που πρέπει να γίνουν με την κινεζική State Grid που είναι στρατηγικός μέτοχος του διαχειριστή.

Θυμίζουμε ότι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έθεσε σε Δημόσια Διαβούλευση το νέο πλαίσιο που θα ρυθμίζει τα έσοδα του ΔΕΔΔΗΕ, με στόχο να παρέχει σταθερότητα και ασφάλεια για τις επενδύσεις στο δίκτυο διανομής, ενώ τονίζεται ότι η ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του ΔΕΔΔΗΕ υπολογίζεται σε τουλάχιστον 3 δισ. ευρώ.

Ακόμη, σε πολύ καλό δρόμο βρίσκεται, ο διαγωνισμός για την πώληση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου (ΥΑΦΑ) της νότιας Καβάλας που ξεκίνησε πρόσφατα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ύψος των επενδύσεων για τη μετατροπή του παλαιού, εξαντλημένου κοιτάσματος αερίου, σε αποθήκη εκτιμάται σε περίπου 350 εκατ. ευρώ.

Αντιθέτως, δυσκολίες συναντά το εγχείρημα της αποκρατικοποίησης της ΛΑΡΚΟ. Παρά το γεγονός ότι δόθηκαν τα χρήματα (10.265.000 ευρώ) στον Ειδικό Διαχειριστή, που έχει εγκατασταθεί στην βιομηχανία από τον περασμένο Φεβρουάριο, προκειμένου να καλυφθούν οι λειτουργικές δαπάνες της επιχείρησης, το γεγονός ότι έχει υπαχθεί σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, ώστε να υπάρξει περιστολή των δαπανών της εταιρείας και να προχωρήσουν οι πωλήσεις στοιχείων πάγιου ενεργητικού όπως το εργοστάσιο της Λάρυμνας και των ορυχείων, εξακολουθεί να ρίχνει βαριά σκιά στις προοπτικές έναρξης της διαγωνιστικής διαδικασίας, τουλάχιστον σε εύθερο χρονικό διάστημα.

Δεν θα πρέπει, ακόμη, να παραμεριστούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει και η έτερη αποκρατικοποίηση των ΕΛΠΕ, εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας, γεγονός που αντανακλάται στην σημαντική πτώση της τιμής της μετοχής τους.

Η εικόνα των δράσεων του ΥΠΕΝ στον απόηχο της υγειονομικής κρίσης συμπληρώνεται από την συμβασιοποίηση, στις 10 Ιουνίου, όλων των τμημάτων του εθνικού έργου της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, μεταξύ του  ΑΔΜΗΕ και των ανάδοχων εταιρειών, καθώς και η υπογραφή της δανειακής σύμβασης μεταξύ «Αριάδνης Interconnection» και Euroban, ύψους 400 εκατ. ευρώ.

Τέλος, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι αναμένεται, εντός του Ιουλίου, η ΔΕΗ να προχωρήσει στην τιτλοποίηση του ληξιπρόθεσμων οφειλών πελατών της, διάρκειας έως και 60 ημερών, με τη χρηματοδότηση που πρόκειται να αντλήσει η Επιχείρηση να υπολογίζεται στην περιοχή των 200 εκατ. ευρώ.