Η προσπάθεια της χώρας μας να μειώσει τη χρήση συμβατικών καυσίμων έχει φέρει στο προσκήνιο το βιοαέριο. Το βιοαέριο είναι ένα αέριο μίγμα που δημιουργείται κατά τη διαδικασία της χώνευσης οργανικών υλικών και αποτελείται ως επί το πλείστον από μεθάνιο και διοξείδιο του άνθρακα. Ειδικότερα, παράγεται από ένα μεγάλο τμήμα των αποβλήτων, από διάφορες δραστηριότητες, όπως είναι οι κτηνοτροφικές μονάδες και οι μεταποιητικές επιχειρήσεις στον πρωτογενή τομέα. Αυτή τη στιγμή είναι εγκατεστημένες στο δίκτυο τουλάχιστον 25 μονάδες βιοαερίου συνολικής ισχύος 30MW. Οι περισσότερες μονάδες είναι εγκατεστημένες στην ηπειρωτική χώρα, ενώ μόνο μια είναι εγκατεστημένη σε νησί και συγκεκριμένα στην Κρήτη

 

Και τούτο, παρά το γεγονός πως στην νησιωτική χώρα υπάρχουν προβλήματα στην ηλεκτροδότηση, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Επομένως, η ανάπτυξη τέτοιων μονάδων θα διευκολύνει την απρόσκοπτη ηλεκτροδότηση των νησιών.

Όπως αναφέρει στο Energia.gr ο αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Παραγωγών Βιοαερίου, Σπυρίδων Τζιάκας «υπάρχουν προοπτικές για την περεταίρω ανάπτυξη του βιοαερίου, αλλά χρειάζεται περεταίρω απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης, επειδή είναι αρκετά χρονοβόρες». Επίσης, υποστηρίζει πως  χρειάζεται να εφαρμοστεί η νομοθεσία για τη σωστή διαχείριση των αποβλήτων έτσι ώστε αυτοί που παράγουν τα απόβλητα να τα πηγαίνουν σε μονάδες βιοαέριου. Παράλληλα, ο τρόπος συγκέντρωσης των αποβλήτων από τους ιδιοκτήτες των μονάδων βιοαέριου είναι ακόμα ένας ανασταλτικός παράγοντας για νέες επενδύσεις. Όπως μας εξηγεί ο κ. Τζιάκας, «ένας επενδυτής θα πρέπει αφενός να έρθει σε επαφή με τοπικούς παραγωγούς αποβλήτων και αφετέρου με τους ιδιοκτήτες γης για να τους επιστρέψει τα υπολείμματα, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιήσουν εκείνοι ως λίπασμα για τις αγροτικές τους εργασίες». Γι’ αυτό το λόγο χρειάζονται, όπως υποστηρίζει, συνέργειες μεταξύ των παραγωγών και των υποψήφιων επενδυτών. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ήδη στις μισές μονάδες εφαρμόζονται αυτές οι συνέργειες.

Από την άλλη πλευρά, στην Ευρώπη, με προεξάρχουσα τη Σουηδία, τα τελευταία χρόνια αρχίζει και εδραιώνεται η χρήση βιομεθανίου, ως καυσίμου για τα αυτοκίνητα. Από το βιοαέριο εκτός από την ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να παραχθεί βιομεθάνιο, οπότε είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να παράγεται ως εναλλακτικό καύσιμο. Ωστόσο στην Ελλάδα δεν υπάρχει το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο. Επιπλέον, το βιομεθάνιο μπορεί σε ένα μεγάλο βαθμό να αντικαταστήσει το εισαγόμενο φυσικό αέριο. Αξίζει, βέβαια, να σημειωθεί πως στην Ελλάδα χρειάζεται μια περεταίρω ενημέρωση των πολιτών σε σχέση με τα οφέλη του βιοαερίου, επειδή κατά καιρούς η δημιουργία των μονάδων βιοαερίου συναντά την αντίθεση των πολιτών. Η δημιουργία τους θα σήμαινε πρακτικά νέες θέσεις εργασίας, ενώ παράλληλα θα ενίσχυε την προσπάθεια η χώρα μας να γίνει αυτάρκης και ως προς τα καύσιμα. Επομένως, ακόμα ένα στοίχημα που θα πρέπει να επιτευχθεί είναι η καλύτερη ενημέρωση των πολιτών.