των επιχειρηματικών συμφωνιών που υπέγραψαν ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο ντε φάκτο ηγέτης της Σαουδικής Αραβίας, πρίγκιπας Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν κατά την επίσημη επίσκεψη του τελευταίου στην Ελλάδα τον Ιούλιο 2022. Ο φορέας υλοποίησης του εν λόγω έργου, ο EMC Subsea Cable Co.Ltd ελέγχεται από την Saudi Telecom με 72%, την ΔΕΗ με 25% και την Κυπριακή TTSA με 3% (έκτοτε αποχώρησε). Στην δε συμφωνία χρηματοδότησης του έργου, ύψους € 340 εκατ. ( έκλεισε το 2024) επί κεφαλής είναι η Εθνική Τράπεζα ενώ συμμετέχουν η Πειραιώς και η Alpha Bank.
Να υπενθυμίσουμε ότι η άλλη επίσης σημαντική συμφωνία που υπέγραψαν το καλοκαίρι του 2022 (και επισημοποιήθηκε με ξεχωριστή επιχειρηματική συμφωνία μεταξύ ΑΔΜΗΕ και του National Grid τον Σεπτέμβριο 2023) ο Κυριάκος Μητσοτάκης και Πρίγκιπας Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν αφορούσε την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας- Σ. Αραβίας μέσω του Greek-Saudi Arabia Interconnector ο οποίος και θα αποτελέσει συνέχεια του Saudi- Egypt Interconnector που ήδη κατασκευάζεται. Ήταν η εποχή που η κυβέρνηση Μητσοτάκη «έχτιζε» το επιχειρηματικό της αφήγημα μέσω της προώθησης διεθνών έργων και της Ελλάδας ως σημαντικού επενδυτικού προορισμού. Κάτι που στην πράξη φαίνεται ότι αποτυγχάνει αφού η χώρα αδυνατεί να προστατέψει διεθνή ενεργειακά έργα με την απαραίτητη πολιτική και αμυντική κάλυψη.
Αναφορικά με το έργο της οπτική ίνας και με πρόσχημα ότι το καλώδιο διέρχεται μέσω της Τουρκικής υφαλοκρηπίδας στην Ανατολική Μεσόγειο και ότι ο εργολάβος κατασκευαστής δεν είχε λάβει την απαραίτητη άδεια για εργασίες από την Τουρκική κυβέρνηση, η Άγκυρα στις 7 Αυγούστου δεν δίστασε να χρησιμοποιήσει πλοία του στόλου της για να τρομοκρατήσει το Πορτογαλικό ερευνητικό υποχρεώνοντας το σε εγκατάλειψη της θέσης του. Το σκηνικό είναι ακριβώς το ίδιο όπως και με την πόντιση του ηλεκτρικού καλωδίου μεταξύ Κρήτης-Κύπρου, το Great Sea Interconnector του ΑΔΜΗΕ, όπου η Άγκυρα εμπόδισε σε δύο περιπτώσεις το ερευνητικό σκάφος να διεξάγει τις αναγκαίες υποθαλάσσιες έρευνες (Κάσος, Ιούλιος 2024 και Ανατ. Κρήτη, Δεκέμβριος 2024). Έκτοτε, το έργο εμφανίζεται μετέωρο και κινδυνεύει ακόμα και με ματαίωση αφού κυβέρνηση δείχνει ανέτοιμη να προχωρήσει στο επόμενο κρίσιμο βήμα.
Με δεδομένο ότι το έργο του EMC είναι το τρίτο μεγάλο έργο που «εγκλωβίζεται» από την αναθεωρητική πολιτική της Τουρκίας, πλέον έχουν αρχίσει να εγείρονται αμφιβολίες σε Ριάντ και Παρίσι για το κατά πόσο η Ελλάδα μπορεί να εγγυηθεί την ομαλή υλοποίηση του. Τα αρνητικά προηγούμενα με τον Great Sea Interconnector και τον East Med, συνδυαστικά με το «πάγωμα» υλοποίησης άλλων μικρότερων (λχ παράκτια αιολικά πάρκα, ζώνες natura,θαλάσσια πάρκα κ.α.) έχουν δημιουργήσει ένα αρνητικό κλίμα που συζητήθηκε τελευταία σε επενδυτικούς κύκλους σε Λονδίνο και Παρίσι.
Τώρα, έρχεται να προστεθεί και η εμπλοκή με τον EMC, για να ενταθεί η επιφυλακτικότητα σε επιχειρηματικά κέντρα ως προς την εγγυοδοσία που δύναται να παράσχει η ελληνική Κυβέρνηση. Διότι δεν είναι ένα μόνο έργο υποδομής που έχει μετατεθεί για εύθετο χρόνο, όπως σημειώνει ανώτατο στέλεχος πανίσχυρου επενδυτικού fund, αλλά επαναλαμβανόμενα, θυμίζοντας ότι η Άγκυρα πρώτα ήγειρε αξιώσεις από το 2021 για τον East Med - μετά την υπογραφή διακρατικής συμφωνίας στην Αθήνα τον Ιανουάριο 2020 μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ- πρόκληση στην οποία η Αθήνα δεν απάντησε με την προσήκουσα προσοχή.
Συνέπεια των ανωτέρω είναι η σημαντική επιβάρυνση του λεγόμενου επενδυτικού κινδύνου (investment risk), με ότι μπορεί να σημαίνει αυτό εάν από το Φθινόπωρο και μετά η Κυβέρνηση δεν καταφέρει να πείσει τους εγχώριους και διεθνείς επενδυτές. Με την πρόοδο ή μη για τον Great Sea Interconnector εντός του Σεπτεμβρίου να αναδεικνύεται σε crash test για την Κυβέρνηση Μητσοτάκη.