Θετικές εξελίξεις προμηνύονται στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου μέσω του καλωδίου Great Sea Interconnector. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΑΔΜΗΕ αναμένεται να συναντηθεί με τις κυπριακές αρχές προκειμένου να παρουσιαστεί η μελέτη κόστους/ οφέλους του έργου. Η συνάντηση αυτή θα ανοίξει τον δρόμο για τη συμμετοχή της Κύπρου στη χρηματοδότηση του καλωδίου που θα τη συνδέει με την Κρήτη, τη στιγμή που η υλοποίηση του έργου απειλείται από την παύση πληρωμών προς τον ανάδοχο του έργου

Με τη μελέτη κόστους-οφέλους του Great Sea Interconnector να έχει ολοκληρωθεί, ο ΑΔΜΗΕ πρόκειται να παρουσιάσει τα συμπεράσματά της στις αρμόδιες αρχές της Κύπρου, με στόχο την τελική συμφωνία για τη χρηματοδότηση του έργου. Η συμφωνία είναι ιδιαίτερα κρίσιμη καθώς η ανάδοχος του έργου, η γαλλική Nexans έχει απειλήσει με παύση εργασιών αν δεν πληρωθεί τις ληξιπρόθεσμες δόσεις του Απριλίου και του Μάϊου, με τη δόση του Ιουνίου να ακολουθεί σύντομα.

Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εγκρίνει 657 εκατομμύρια ευρώ σε χρηματοδοτήσεις για το έργο. Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων εξετάζει να συμμετέχει στη χρηματοδότηση με 500 εκατομμύρια ευρώ, κάτι που είχε απορρίψει όσο το έργο βρισκόταν υπό τον έλεγχο Κύπριου επιχειρηματία, Σάββα Κτωρίδη. Αναμένεται να υπάρξουν συζητήσεις μεταξύ ΑΔΜΗΕ και κυπριακών αρχών, κατόπιν αιτήματος του ελλαδικού Διαχειριστή, με αντικείμενο την παρουσίαση των πρώτων αποτελεσμάτων της μελέτης κόστους-οφέλους της διασύνδεσης. Πληροφορίες θέλουν τα πρώτα αυτά αποτελέσματα να είναι θετικά, γεγονός που θα δρομολογήσει την συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου και τη χρηματοδότηση του Great Sea Interconnector μέχρι και με 100 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ένα σημείο τριβής μεταξύ Αθήνας και Λευκωσίας είναι η διαφωνία ΡΑΑΕΥ και ΡΑΕΚ για τη μεθοδολογία ανάκτησης εσόδου του έργου. Αρχικά, η ΡΑΕΚ δεν εμφανίζεται πρόθυμη να αποδεχτεί τη νέα μεθοδολογία που έχει προτείνει ο ΑΔΜΗΕ και είναι διαφορετική από εκείνη που είχε εγκριθεί το 2023. Επιπροσθέτως, η ΡΑΕΚ δεν θεωρεί απαραίτητο να υπάρχουν κοινές μεθοδολογίες από τα δύο κράτη, κάτι που ο ΑΔΜΗΕ κρίνει ως αναγκαίο. Για τον ΑΔΜΗΕ, η κοινή μεθοδολογία ανάκτησης εσόδου θα βοηθούσε με τη χρηματοδότηση από τις τράπεζες.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε το σχέδιο του ΑΔΜΗΕ με συγκεκριμένες προσαρμογές. Ο ΑΔΜΗΕ είχε προτείνει απόσβεση του κόστους κατασκευής 1,9 δις ευρώ εντός 25ετίας, ενώ η ΡΑΑΕΥ αποφάσισε επέκταση πέραν των 35 ετών (έως και τα 37 έτη). Ένα σημείο που έγινε αποδεκτό ήταν η ρήτρα για το γεωπολιτικό κόστος, μία πιθανότητα που φαίνεται όλο και πιο πιθανή στην Ανατολική Μεσόγειο.

Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι έχει ήδη συμφωνηθεί η ανάκτηση του κόστους του έργου από τους καταναλωτές Ελλάδας και Κύπρου μέσω των τελών χρήσης δικτύου με μία αναλογία 37% -63% αντίστοιχα.