Ευρωπαϊκό Πρόβλημα ή Κινεζικό Πλεονέκτημα; Ο Δυσεπίλυτος Γρίφος της Αγοράς Ηλεκτρικών Οχημάτων

Ευρωπαϊκό Πρόβλημα ή Κινεζικό Πλεονέκτημα; Ο Δυσεπίλυτος Γρίφος της Αγοράς Ηλεκτρικών Οχημάτων
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Σαβ, 30 Μαρτίου 2024 - 15:00

Αυξάνονται οι ανησυχίες για κυριαρχία των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρωπαϊκή αγορά. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, τα κινεζικά EV ξεπέρασαν το 8% των πωλήσεων εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, σημειώνοντας αλματώδη αύξηση σε σχέση με το 2019. 

Παρόλο που οι κινέζοι κατασκευαστές υπολείπονται σημαντικά σε σχέση με τις αμερικανικές, ευρωπαϊκές, και ιαπωνικές εταιρείες, τα ποσοστά αυτά είναι εύκολο να ανατραπούν λόγω του μειωμένου κόστους των κινεζικών EV. Αυτό το ενδεχόμενο ώθησε και την πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ανοίξει έρευνα για τις κινεζικές πρακτικές στον τομέα των εισαγόμενων οχημάτων.

Το σημείο- κλειδί στην υπόθεση είναι η δομή της κινεζικής αγοράς. Ως γνωστόν, ο απόλυτος έλεγχος που ασκεί το κινεζικό κράτος πάνω στη βιομηχανία, επιτρέπει στην Κίνα να αυξομειώνει τόσο την ετήσια παραγωγή, όσο και τις τιμές των EV. Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι κρατικές επιδοτήσεις εκ μέρους της κεντρικής κινεζικής κυβέρνησης, καθώς και η παροχή μίας σειράς άλλων κινήτρων προς τους κατασκευαστές. Αυτό σημαίνει πως οι κινέζοι κατασκευαστές μπορούν να παράγουν μεγαλύτερο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων με χαμηλότερο κόστος, αποκτώντας ένα κρίσιμο πλεονέκτημα έναντι των υπολοίπων ανταγωνιστών. Παράλληλα, η διείσδυση των κινεζικών προϊόντων στην ευρύτερη γραμμή παραγωγής των EV, για παράδειγμα στις μπαταρίες. Επιπροσθέτως, μία σειρά διαχρονικών μέτρων εκ μέρους της κινεζικής κυβέρνησης έχουν ενδυναμώσει την κινεζική αγορά, επιτρέποντας στους πιο καινοτόμους και παραγωγικούς κατασκευαστές να ευδοκιμούν. 

Ο συνήθης σύμμαχος της Ευρώπης, οι ΗΠΑ, έχουν καταφέρει να αποδυναμώσουν τις εισαγωγές κινεζικών οχημάτων με την εφαρμογή υψηλών δασμών. Μάλιστα, η Κίνα είχε πρόσφατα υποβάλει καταγγελία κατά των ΗΠΑ στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, σχετικά με την παύση των επιδοτήσεων σε όσους Αμερικανούς οδηγούς αγοράζουν οχήματα με υλικά ή εξαρτήματα που προέρχονται από κινεζικές, ρωσικές, βορειοκορεατικές ή ιρανικές εταιρείες. Ο παράγοντας του διεθνούς ανταγωνισμού καθίσταται ακόμα πιο εμφανής αν αναλογιστεί κανείς πως η Κινεζική κυβέρνηση είχε χαρακτηρίσει την ηλεκτροκίνηση ως «αναδυόμενη στρατηγική βιομηχανία» το 2009.

Πέρα από τις πολιτικές πρωτοβουλίες, υπάρχει και η αντίδραση του ιδιωτικού τομέα. Για παράδειγμα, όπως είχε ανακοινωθεί πρόσφατα, οι ευρωπαϊκές κατασκευάστριες EV, Stellantis και Mercedes-Benz κατάφεραν να συγκεντρώσουν πόρους άνω των 4 δις ευρώ με σκοπό την κατασκευή τριών νέων εργοστασίων. Δυστυχώς για τους ευρωπαίους κατασκευαστές, η Κίνα αναμένεται να θέσει σε λειτουργία 160 εργοστάσια EV εντός των επόμενων χρόνων, ενώ ολόκληρη η Ευρωπαϊκή Ένωση μόλις 36. Οι αριθμοί αυτοί είναι ενδεικτικοί, όχι μόνο για την αγορά των EV, αλλά και την ευρύτερη οικονομική στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι όποιες προσπάθειες για απεξάρτηση από τα κινεζικά οχήματα και εξαρτήματα δεν πρόκειται να ευοδωθούν όσο οι ευρωπαϊκή παραγωγή μένει ισχνή.