Η 1η Σεπτεμβρίου 2022 υπήρξε ένα σημαντικό ορόσημο για την εγχώρια αγορά ενέργειας, καθώς η ΔΕΠΑ Υποδομών, πέρασε στον έλεγχο του Ομίλου Italgas. Δεκαοκτώ μήνες αργότερα, η ΔΕΠΑ Υποδομών διέβη –κυριολεκτικά- τον Ρουβίκωνα ως μια νέα εταιρική οντότητα, με την λατινική επωνυμία “Enaon” που έχει τις ρίζες της στην αρχαία ελληνική λέξη, αέναον. Η νέα εταιρεία έχει ξεκινήσει ένα τιτάνιο αγώνα για να τροφοδοτήσει το μεγαλύτερο τμήμα της χώρας μας με φυσικό αέριο, και να υλοποιήσει το φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα που εξήγγειλε η διοίκησή της.

Έως σήμερα έχει ήδη συνδέσει στο σύστημα φυσικού αερίου συνολικά 25 νέες περιοχές, έχει εκτελεστεί σχεδόν το 78% των επενδύσεών της, με νέα έχει ολοκληρωθεί η απορρόφηση/ενσωμάτωση και αναδιοργάνωση των τριών εγχώριων θυγατρικών της στον Όμιλο σε μια ενιαία Enaon ΕDΑ, ενώ υλοποιούνται, παράλληλα, σημαντικές παρεμβάσεις που κατατείνουν στην επέκταση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό των δικτύων, όπως και η μεταφορά της έδρας στα νέα, σύγχρονα γραφεία της στην Μεσογείων.

Ειδικότερα, το επενδυτικό πρόγραμμα της Italgas, που ανέρχεται στα 900 εκατ. ευρώ για την χρονική περίοδο 2023-2029 προβλέπει νέες συνδέσεις νοικοκυριών κι επιχειρήσεων στο δίκτυο διανομής αερίου που θα φθάσουν τις 600.000, με τον στόχο για το 2029 να αναβαθμίζεται στις 900.000.

Ακόμη, εντός του έτους που διανύουμε, η «Enaon Eda» θα κατασκευάσει  νέα 650 χιλιόμετρα δικτύου χαμηλής πίεσης και 50 μέσης πίεσης και θα επεκταθεί σε νέες 13 πόλεις, αρχής γενομένης από τα Γρεβενά, για να ακολουθήσουν η Φλώρινα, η Καστοριά, η Πάτρα, το Άργος Ορεστικό, η Άμφισσα, το Καρπενήσι, η Λιβαδειά, τα Γιαννιτσά, τη Βέροια, την Αμφισσα, την Αλεξάνδρεια, το Καρπενήσι, την Ορεστιάδα και τα Ιωάννινα.

Ιδίως τα σχέδια για την Πάτρα, προβλέπουν την ένταξη στο δίκτυο διανομής νέων 38.000 πελατών για το 2024.  Ακόμη, είναι σημντικό να σημειώσουμε ότι η εταιρεία έχει εγκαταστήσει έως σήμερα, 50.000 ψηφιακούς μετρητές και έχει θέσει σε κίνηση πρόγραμμα αντικατάστασης των παλαιών συμβατικών μετρητών έως και το 2025.

Επίσης, προωθούνται δράσεις για την υιοθέτηση του στόχου για τη βιωσιμότητα της εταιρείας, που εγκρίθηκαν από τον Όμιλο πριν από τη συγχώνευση, που προβλέπει τη μείωση της καθαρής κατανάλωσης ενέργειας κατά 27% έως το 2028 και κατά 33% έως το 2030, σε σχέση με το 2020.

Το “rebranding” της ΔΕΠΑ Υποδομώνης Ελλάδας συνοδεύεται όμως και από «τεχνικές» μεταβολές, όπως το ζήτημα της τιμολογιακής πολιτικής.

Για παράδειγμα, η πρόθεση της Italgas να ενοποιήσει τα τιμολόγια διανομής σε όλες τις περιοχές της άδειας λειτουργίας που κατέχει η Enaon EDA, σημαίνει ότι θα ακριβήνουν οι φθηνότερες χρεώσεις που ίσχυαν στα όρια δικαιοδοσίας της πρώην ΕΔΑ-ΘΕΣΣ , ήτοι στην Θεσσαλονίκη και την Θεσσαλία, για να φθάσουν στα επίπεδα εκείνων της Αττικής και της υπόλοιπης Ελλάδας.

Η εκπεφρασμένη από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Italgas, Paolo Gallo, στρατηγική της ενιαίας τιμολόγησης που εφαρμόζεται και στην Ιταλία όπου οι καταναλωτές πληρώνουν την ίδια τιμή ανεξάρτητα από την περιοχή που κατοικούν αποσκοπεί, σύμφωνα με τον ίδιο στην “απλοποίηση” και ενέχει στοιχεία “κοινωνικής δικαιοσύνης”, που θα έχει “ουδέτερη επίδραση” στον ισολογισμό της εταιρείας.  

Ωστόσο η πρόθεση των Ιταλών έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στη βιομηχανία που διαμαρτύρεται και για την έγκριση υψηλού WACC 8,3% για την περίοδο 2024 -2027. 

Όπως έχει γράψει το energia.gr, εδώ, oι υπέρογκες αυξήσεις που φθάνουν μέχρι και 64% στα τέλη χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου για τις βιομηχανικές επιχειρήσεις στην Θεσσαλονίκη και στην Θεσσαλία, που επιβάλει για φέτος, η ΔΕΔΑ, στο πλαίσιο της εφαρμογής του ενιαίου τιμολογίου, που αποφασίστηκε στις 24 Ιανουαρίου, προκαλεί έντονες αντιδράσεις με την ΕΒΙΚΕΝ να αποστέλει επιστολή προς την ΡΑΑΕΥ και να ζητά την αναστολή της σχετικής απόφασης.

Σημειώνουμε, τέλος, ότι η Ιtalgas έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα επενδύσει 7,8 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2029 για να εκσυγχρονίσει το δίκτυο της Ιταλίας, και να τονώσει τις δραστηριότητές της στην χώρα μας.