Ουσιαστικά, η Ελλάδα θα πρέπει, λοιπόν, να βρει διεθνή βηματισμό, σε έναν κόσμο, που εφόσον το Ουκρανικό, περάσει σε διαδικασία λύσης, αναπόδραστα θα δημιουργήσει νέα δεδομένα. Στο φόντο αυτό και με δεδομένη τη διάθεσή της για εκχώρηση κρατικών περιουσιακών στοιχείων, σε ξένους επενδυτές, η κυβέρνηση καλείται με προνοητικότητα να βρει τις κατάλληλες εκείνες ισορροπίες, ώστε να μην βρεθεί στο περιθώριο της ιστορίας και με αναλωμένο το όποιο κεφάλαιο έχει, είτε πολιτικό, είτε οικονομικό, μέσα από ένα καθεστώς, χωρίς αντίκρυσμα, "διομολογήσεων".
Στο φόντο, πάντως, των έντονων αναφορών της πρέσβεως των ΗΠΑ στην Αθήνα Γk. Γκίλφοϊλ, για την ανάγκη περιορισμού της κινεζικής παρουσίας στη χώρα και της έντονης αντίδρασης της πρεσβείας της Κίνας στη χώρα μας, αλλά και της διάθεση Ινδικών και αραβικών κεφαλαίων για επενδύσεις σε υποδομές, ο Πρωθυπουργός έσπευσε να δώσει στίγμα κρατώντας τις απαιτούμενες ισορροπίες. Η κυβέρνηση δεν προτίθεται να αμφισβητήσει τη συμφωνία με την κινεζική COSCO για το λιμάνι του Πειραιά, αλλά διαμηνύει στις ΗΠΑ ότι επιθυμεί να συνεχίσει την ενεργειακή και όχι μόνο συνεργασία, με “αμοιβαία επωφελείς ρυθμίσεις”, ήταν το μήνυμα, που έστειλε ειδικότερα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, από το συνέδριο του Bloomberg στη Σιγκαπούρη.
Παρέμβαση Κ. Καραμανλή
Επίσης, μετά και τη σχετική παρέμβαση του πρώην πρωθυπουργού, Κώστα Καραμανλή, ο οποίος υπερασπίστηκε την πολιτική επιλογή της κυβέρνησης του για συνεργασία με την Κίνα στο ναυτιλιακό τομέα και υπογράμμισε το μέγεθος και τη σημασίας των επενδύσεων της COSCO στον Πειραιά. Ειδικότερα ερωτηθείς εάν ανησυχεί ότι η κυβέρνηση Τραμπ θα ζητήσει από την Αθήνα να διώξει τους Κινέζους από το λιμάνι του Πειραιά, στο πλαίσιο της μεγάλης διαμάχης ΗΠΑ – Κίνας, ο κ. Μητσοτάκης απάντησε: “Για εμάς, οι συμφωνίες που συνήφθησαν από προηγούμενες κυβερνήσεις πρέπει να τηρούνται. Το κάναμε απολύτως σαφές.”
Η σημασία της σχέσης με την Κίνα
Να σημειωθεί ότι με βάση ανάλυση της Alpha Bank, η μεγάλη σημασία του εμπορίου μεταξύ Ευρώπης και Κίνας επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι το 2024 η Κίνα ήταν ο τρίτος μεγαλύτερος εταίρος για τις εξαγωγές αγαθών της Ευρωπαϊκής Ένωσης-ΕΕ (8,3%) και ο μεγαλύτερος εταίρος για τις εισαγωγές αγαθών της ΕΕ (21,3%), σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat (China-EU - international trade in goods statistics). Ο δεύτερος μεγαλύτερος εταίρος για τις εισαγωγές αγαθών της ΕΕ ήταν οι ΗΠΑ (13,7%). Όλα τούτα καταδεικνύουν τη σημασία τήρησης ισορροπιών σε σχέση με στρατηγικές υποδομές και τα πλάνα για ανάπτυξή τους, κάτι που προφανώς δεν μπορεί να παραβλέψει η Ελλάς ξεκινώντας "πόλεμο" με τη χώρα του Δράκου και εν γένει το Νότο.
Οι προκλήσεις
Με δεδομένη, δε, την ισχύ της Κίνας, η ανάλυση της Alpha Bank αναφέρει ότι μια ευρωπαϊκή στρατηγική στο εμπόριο με την Κίνα θα πρέπει να ενισχύει τη ισορροπία μεταξύ της πρόληψης του αθέμιτου ανταγωνισμού και της διατήρησης των πλεονεκτημάτων της ανοιχτής οικονομίας.
Η Ελευσίνα
Σε αυτή τη συγκυρία η Αθήνα, πάντως, επιλέγει να "δημιουργήσει" αντίβαρα και με νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης άνοιξε ένα, έστω και μακρύ, δρόμο για την ανάπτυξη νέων λιμενικών υποδομών στα Nαυπηγεία Ελευσίνας, με "αμερικανική σφραγίδα". Το εάν θα τα καταφέρει, θα φανεί, το επόμενο διάστημα με αιχμή τις εξελίξεις στα θέματα των λιμένων και δη του Πειραιά.
Πάντως, η σχετική νομοθετική διάταξη στόχο έχει, με βάση τα όσα αναφέρει το Υπ. Ανάπτυξης, η ευρύτερη περιοχή στα ναυπηγεία της Ελευσίνας να εξελιχθεί σε μεγάλο αναπτυξιακό κέντρο, με λιμενικές, εμπορικές, μεταφορικές, ενεργειακές και αμυντικές δραστηριότητες, νέες υποδομές, θέσεις εργασίας και καλύτερη ποιότητα ζωής.
Όπως δήλωσε χθες ο Υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος αφορά τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων της ONEX, με την οποία έχει συνάψει ομολογιακό δάνειο 125 εκατ δολαρίων η κρατική αναπτυξιακή τράπεζα των ΗΠΑ, DFC, ενισχύοντας τον στρατηγικό ρόλο του λιμανιού στα ναυπηγεία Ελευσίνας ως ισχυρού ενεργειακού, εμπορικού και διαμετακομιστικού κέντρου.
Σύμφωνα με τον υπουργό η στρατηγική σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής είναι προς το εθνικό συμφέρον της χώρας και θα ενισχυθεί.« Η Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος για το αμερικανικό LNG για όλη την Ευρώπη», τόνισε.
Ο Υπουργός Ανάπτυξης έδωσε έμφαση στην ασφάλεια που προσφέρουν αυτές οι επενδύσεις στην Πατρίδα μας, αλλά και στον θετικό οικονομικό αντίκτυπο που θα οδηγήσει σε αυξημένα εισοδήματα για όλους τους Έλληνες. «Ενισχύοντας την παραγωγικότητα της οικονομίας, αυξάνονται και οι μισθοί», είπε, Βέβαια, για να γίνει ένα λιμάνι εκεί ο δρόμος είναι μακρύς και επίπονος, όπως αναφέρει η αγορά.
Στο μεταξύ, τη στρατηγική σημασία της Ελλάδας στον νέο χάρτη των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων υπογραμμίζει με δηλώσεις του στο ΑΠΕ, ο Γιώργος Ξηραδάκης, Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας, αντιπρόεδρος του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου και Ιδρυτής - Διευθύνων Σύμβουλος της XRTC Business Consultants.
Όπως σημειώνει η αναδιάταξη του διεθνούς εμπορίου, οι εμπορικές εντάσεις ΗΠΑ-Κίνας και η ανάγκη νέων ασφαλών διαύλων μεταφοράς στρέφουν το ενδιαφέρον των μεγάλων δυνάμεων προς την ελληνική ακτογραμμή. «Βρισκόμαστε μπροστά σε μια εξέλιξη που διαμορφώνει νέες εφοδιαστικές αλυσίδες σε παγκόσμια κλίμακα», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ζητούμενο, βέβαια, είναι η διασφάλιση των εθνικών συμφερόντων, πέρα από ταυτίσεις, που συχνά, δεν προσφέρουν.
(από την εφημερίδα «ΕΣΤΙΑ»)