Κίνδυνος για τα Τερματικά LNG Λόγω Χαμηλής Ζήτησης και Μειωμένων Τιμών στο Αέριο

Κίνδυνος για τα Τερματικά LNG Λόγω Χαμηλής Ζήτησης και Μειωμένων Τιμών στο Αέριο
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Δευ, 22 Ιανουαρίου 2024 - 18:55

Η έκρηξη της ενεργειακής κρίσης το 2021 και το 2022 έδωσε τεράστια ώθηση στις τιμές του φυσικού αερίου και στα κέρδη των εταιρειών διανομής του ορυκτού καυσίμου. Ωστόσο, εκείνη η συνθήκη δεν θα μπορούσε να διατηρηθεί επί μακρόν καθώς οι χώρες, ιδίως της ΕΕ, έπρεπε να βρουν το αντίδοτο στο τοξικό περιβάλλον που είχε δημιουργήσει η εκβιαστική συμπεριφορά της Ρωσίας στο ζήτημα της τροφοδοσίας αλλά και να αμβλύνουν τις επιπτώσεις από το άλμα του ενεργειακού κόστους για τους καταναλωτές.

Η μόνη πρόσφορη λύση για τις κυβερνήσεις των χωρών-μελών ήταν να προωθήσουν μέτρα για τη μείωση της ζήτησης, όπερ και εγένετο. Μόνο στην Ελλάδα, η ζήτηση το 2023 μειώθηκε κατά 21,56% από ένα έτος νωρίτερα, για να φθάσει τις 67,60 TWh έναντι 86,18 TWh το 2022, σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΣΦΑ. Ο Τερματικός Σταθμός υποδοχής, αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG, της Ρεβυθούσας η κύρια πύλη εισόδου του καυσίμου στην εσωτερική αγορά, με το ποσοστό των εισαγωγών από το συγκεκριμένο σημείο να φθάνει στο 43,55% επί του συνόλου των εισαγωγών το περασμένο έτος. Συνολικά εκφορτώθηκαν 41 φορτία LNG με προέλευση από 7 διαφορετικές, με πάνω από το 37% αυτών των ποσοτήτων να προέρχεται από τις ΗΠΑ.

Η μείωση σε επίπεδο εγχώριας κατανάλωσης ανήλθε σε 10,13% στις 50,91 TWh, από 56,65 TWh το 2022, ενώ οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 43,48%, ή σε 16,69 TWh, από 29,53 TWh, ένα έτος νωρίτερα. Η νέα αυτή συνθήκη της αγοράς, δημιουργεί, ωστόσο, ένα νέο πρόβλημα, του οποίου η οξύτητα, θα εκτιμηθεί εν καιρώ. 

Συγκεκριμένα, ο βαθμός χρήσης της Ρεβυθούσας κατακρημνίστηκε στο 16,5% τον περασμένο Σεπτέμβριο, από 54% το Φεβρουάριο του 2023, ακολουθώντας την τάση που καταγράφεται στην Ευρώπη, όπου οι νέοι τερματικοί σταθμοί LNG παραμένουν, σε μεγάλο βαθμό, αδρανείς, εξαιτίας της κάθετης μείωσης της ζήτησης λόγω της καλοκαιρίας που επικράτησε τις περισσότερες εβδομάδες του χειμώνα που διανύουμε, αλλά και της διατήρησης υψηλών αποθεμάτων αερίου στις αποθήκες. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η στάθμη τους δεν έχει υποχωρήσει παρά οριακά και από το 99,63% στις 6 Νοεμβρίου 2023, βρέθηκε, πρόσφατα στο 99,45%.

Ασφαλώς, αυτή η εξέλιξη, σε συνδυασμό με τις ιδιαίτερα χαμηλές τιμές των futures αερίου για παραδόσεις Φεβρουαρίου, στην ολλανδική πλατφόρμα TTF, που κινείται και σήμερα κάτω από το όριο των 27,50 ευρώ/MWh ευνοεί μεν τους καταναλωτές, όμως αποτελεί ενδεχομένως, μια νέα εστία προβληματισμού για τις εταιρείες.

Παρά το γεγονός ότι η δέσμευση χρονοθυρίδων στην Ρεβυθούσα έχει εξελιχθεί καλύτερα του αναμενόμενου, για τις συγκυρίες της εποχής και έχει καλύψει τα έτη 2027 και 2028, -δεν προέκυψαν προσφορές για τα αμέσως επόμενα χρόνια, εξαιτίας της αβεβαιότητας για το μέλλον του καυσίμου στο μείγμα μετά το 2030 - το «ψαλίδισμα» της ζήτησης υποχρεώνει, πιθανώς, τις ενεργειακές εταιρείες να επανασχεδιάσουν την πολιτική τους στο θέμα του εφοδιασμού, και να προβούν σε ακυρώσεις φορτίων που έχουν ήδη παραγγείλει, στην Ρεβυθούσα, με το αιτιολογικό ότι δεν μπορούν να τα απορροφήσουν, με ό,τι κι αν αυτό συνεπάγεται για τη μεσοπρόθεσμη ασφαλή λειτουργία του τερματικού σταθμού!

Η συνολική εικόνα για την Ευρώπη είνει ότι πρόσθεσε 36,5 bcm σε νέα δυναμικότητα LNG από το 2022, όταν η κατανάλωση αυξήθηκε κατά μόλις 4,8 bcm, το 2023. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία εισήχθησαν 2,67 bcm LNG στο διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2023.

Όπως έχει δηλώσει στο energia. gr o Μιχάλης Θωμαδάκης, ανώτατος διευθυντής στρατηγικής και ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, ο τρόπος για να υποκατασταθεί η μειωμένη ζήτηση, έγκειται στην υιοθέτηση ενός μείγματος νέων πολιτικών, μεσοπρόθεσμα, κυρίως όμως με την αύξηση της εξαγωγικής δυναμικότητας της χώρας, εδώ.