Τις συμβάσεις επί διαφορών οριστικοποίησε με απόφασή της που δημοσιεύθηκε χθες η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ). Ουσιαστικά αφορά τη Δράση Δ3 που είχε εντάξει η ΡΑΕ στο Σχέδιο Προληπτικής Δράση (ΣΠΔ)   με την οποία θεσπίστηκε υποχρέωση διατήρησης αποθέματος φυσικού αερίου σε υπόγεια υποδομή αποθήκευσης άλλου κράτους μέλους σε κατόχους άδειας προμήθειας σε τελικούς πελάτες, οι οποίοι εισήγαγαν φυσικό αέριο στο ΕΣΦΑ τα πέντε προηγούμενα έτη και είναι Χρήστες του ΕΣΦΑ. Στόχος των Συμβολαίων επί της Διαφοράς είναι η ανάκτηση από τον προμηθευτή του κόστους χρήσης των υποδομών μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου μέσω της πίστωσης, ή της χρέωσης 

της διαφοράς που προκύπτει μεταξύ του κόστους προμήθειας του αερίου που αποθηκεύεται στην υπόγεια  υποδομή (συμπεριλαμβανομένου του κεφαλαιουχικού́ κόστους διατήρησης αποθέματος)  και της διάθεσης της ίδιας ποσότητας στο Βάθρο Εμπορίας του ΔΕΣΦΑ κατά την περίοδο απόληψης.

Το αρχικό σχέδιο του ΔΕΣΦΑ για το σχέδιο Σύμβασης για την αποζημίωση των Υπόχρεων της Δράσης Δ3 και του Συμβολαίου Διαφορών   του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης 2022  είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ τον περασμένο Νοέμβριο  στην οποία συμμετείχαν   οι εταιρείες προμήθειας (ΔΕΠΑ Εμπορίας,  Μυτιληναίος,  Προμηθέας Gas, Elpedison). Τα κυριότερα σχόλια ήταν τα ακόλουθα:
 
i. Οι συμμετέχοντες πρότειναν την απλοποίηση της διαδικασίας αλλά και των δικαιολογητικών που θα πρέπει να προσκομίζονται στον ΔΕΣΦΑ προκειμένου να τεκμηριώνεται η πλήρωση της υποχρέωσης των υπόχρεων της δράσης Δ3 τόσο κατά την έναρξη της υποχρέωσης όσο και για κάθε μήνα έως το τέλος αυτής στις 31.3.2023.

ii. Προτάθηκαν αλλαγές στους μαθηματικούς τύπους της αποζημίωσης των Υπόχρεων ώστε να συμπεριλαμβάνουν τα τυχόν έξτρα κόστη που προκύπτουν από τις ενέργειές τους για δέσμευση δυναμικότητας μέσα από διαγωνιστικές διαδικασίες, καθώς και το κεφαλαιουχικό κόστος για τη δέσμευση δυναμικότητας μεταφοράς και δυναμικότητας αποθήκευσης.

iii. Προτάθηκε η, κατά το δυνατόν σύμπτυξη, των προβλεπόμενων προθεσμιών για την έκδοση των παραστατικών προκειμένου για την αποζημίωση των Υπόχρεων

iv. Προτάθηκε να συμπεριληφθεί η δυνατότητα να εισαχθεί το αέριο προς αποθήκευση όχι μόνο από την Ελλάδα, αλλά και από άλλο Κ-Μ της ΕΕ, ή τρίτη χώρα στα συστήματα της Ιταλίας και Βουλγαρίας, και άρα να αναγνωριστούν τα σχετικά κόστη δέσμευσης δυναμικότητας εισόδου σε αυτά.

Η ΡΑΕ έλαβε υπόψη τα σχόλια των συμμετεχόντων στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης και έκρινε ότι είναι σκόπιμη η διαβίβασή τους στον ΔΕΣΦΑ ώστε να τα λάβει υπόψη του στην υποβολή επικαιροποιημένης εισήγησης προς την Αρχή. Ο Διαχειριστής σε συνέχεια των απόψεων των συμμετεχόντων   υπέβαλε στη ΡΑΕ επικαιροποιημένη εισήγηση, στην οποία διαπιστώνεται ότι έκανε δεκτά τα σχόλια των συμμετεχόντων στη διαβούλευση αναφορικά με την απλοποίηση των διαδικασιών, την προσαρμογή των μαθηματικών τύπων και τη συμπερίληψη της δυνατότητας εισαγωγής φυσικού αερίου από άλλο κράτος μέλος.
 
Η ΡΑΕ εξέτασε την εισήγηση του ΔΕΣΦΑ την αξιολόγησε ως εύλογη, αν και προέβη σε αναγκαίες βελτιωτικές προσθήκες αναφορικά με τον υπολογισμό της αποζημίωσης για το κεφαλαιουχικό κόστος διατήρησης αποθεμάτων στην περίπτωση κατά την οποία ο Υπόχρεος επιλέξει τη μη ένταξή του στον μηχανισμό Συμβολαίου Διαφορών.  Έτσι, η ΡΑΕ με απόφασή της ενέκρινε την Πρότυπης Σύμβασης για την αποζημίωση/χρέωση των Υπόχρεων της δράσης Δ3 του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης 2022.
 
Η υποχρεωτική τήρηση αποθεμάτων φυσικού αερίου από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανεξαρτήτως εάν διαθέτουν ή όχι υπόγειους αποθηκευτικούς χώρους εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο το περασμένο καλοκαίρι με στόχο την ασφάλεια  τροφοδοσίας των κρατών μελών. Έτσι προέβλεψε ότι όσα κράτη μέλη δεν διαθέτουν εγκαταστάσεις αποθήκευσης στην επικράτειά τους, θα αποθηκεύουν το 15% της ετήσιας κατανάλωσής τους σε αέριο, σε αποθήκες γειτονικών χωρών.