Η ολοκλήρωση σημαντικών έργων, τα νέα έργα που έχουν αναληφθεί, καθώς και το ύψος του ανεκτέλεστου υπολοίπου, διαμορφώνουν τις προοπτικές ισχυρής μελλοντικής κερδοφορίας που θα ισχυροποιήσουν περαιτέρω τον όμιλο Αβαξ. Αυτό εκτιμά μιλώντας στην «Κ» ο πρόεδρος της εταιρείας, Χρήστος Ιωάννου, αναγνωρίζοντας βεβαίως πως θέματα όπως οι ανατιμήσεις στις τιμές των υλικών κατασκευής και πιθανές ελλείψεις σε ειδικότητες επαγγελματιών θα επηρεάσουν τον κλάδο στο εγγύς μέλλον.

Επισημαίνεται πως η εισηγμένη Αβαξ Α.Ε., όχι μόνο δεν σχεδιάζει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, αλλά αντίθετα εξετάζει την εκκίνηση –όταν αυτή κριθεί εφικτή– μιας μερισματικής πολιτικής, στόχος της οποίας θα είναι οι μέτοχοι να εισπράξουν ένα σημαντικό μέρος της σημερινής κεφαλαιοποίησης. Όσον αφορά την Αβαξ Παραχωρήσεις, αποκαλύπτει πως –ως αποτέλεσμα και της στρατηγικής του ομίλου για την ανάδειξη της αξίας του συγκεκριμένου χαρτοφυλακίου– η πιο πρόσφατη αποτίμηση ανέρχεται στα 515 εκατ. ευρώ. Παράλληλα εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξος και για τη Volterra.

Για το ανεκτέλεστο των έργων της Αβαξ, αυτό σήμερα ανέρχεται, σύμφωνα με τον Χρήστο Ιωάννουν στα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, καθώς ο όμιλος έχει αναλάβει και ήδη υλοποιεί μια σειρά σημαντικών νέων έργων.

Από τα υπό εκτέλεση αυτή τη στιγμή έργα του ομίλου ξεχωρίζουν η νέα Γραμμή 4 του μετρό, η οποία μετά και την πρόσφατη παράδοση από την Αβαξ της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά αναμένεται να διευκολύνει περαιτέρω τις μετακινήσεις στην πρωτεύουσα, τα έργα της Α΄ φάσης υποδομών στο Ελληνικό, καθώς και ο περιφερειακός αυτοκινητόδρομος Θεσσαλονίκης, γνωστός και ως Flyοver.

«Ο όμιλος Αβαξ, παρά τις έκτακτες συγκυρίες, θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και να ενισχύει τη δυναμική του στους τομείς δραστηριοποίησής του, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της χώρας και την ενίσχυση και στήριξη της ελληνικής οικονομίας σε ένα διεθνές περιβάλλον με τεράστιες προκλήσεις», δηλώνει στην «Κ» ο πρόεδρός του, ο οποίος εμφανίζεται ιδιαίτερα ικανοποιημένος από την πρόσφατη ολοκλήρωση των έργων στη Γραμμή 3 του μετρό, αλλά και του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου με τη Βουλγαρία.

– Μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα των οικονομικών της εισηγμένης αυτή την περίοδο;

– Σε μια περίοδο η οποία χαρακτηρίζεται από δύσκολες συγκυρίες λόγω των ανατιμήσεων και της συνεχιζόμενης ενεργειακής κρίσης, η εισηγμένη Αβαξ Α.Ε. συνεχίζει να επιδεικνύει συνέπεια, έχοντας καταφέρει στο τέλος του α΄ εξαμήνου του έτους να μειώσει τον συνολικό της δανεισμό κατά 115 εκατ. ευρώ μέσα σε δύο χρόνια. Η μείωση αυτή του δανεισμού συνεχίζεται με εντατικούς ρυθμούς και αναμένεται στα τέλη του 2023 να μειωθεί κατά ακόμη 130 εκατ. ευρώ και να φτάσει τα 260 εκατ. ευρώ. Εχοντας εστιάσει τα τελευταία χρόνια στη μείωση των υποχρεώσεών της, η εταιρεία προσανατολίζεται στην ανταμοιβή των μετόχων της. Με αυτή την προτεραιότητα, όχι μόνο δεν σχεδιάζει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, αλλά αντίθετα εξετάζει την εκκίνηση –όταν αυτή κριθεί εφικτή– μιας μερισματικής πολιτικής, στόχος της οποίας θα είναι οι μέτοχοι να εισπράξουν ένα σημαντικό μέρος της σημερινής κεφαλαιοποίησης.

– Ποια νέα έργα σχεδιάζετε να διεκδικήσετε και πώς εξελίσσεται η εκτέλεση αυτών που έχετε αναλάβει;

– Ο όμιλος συνεχίζει να συμμετέχει σε όλες τις μεγάλες συμβάσεις έργων υποδομών και παραχωρήσεων που υλοποιούνται το τελευταίο διάστημα, παραμένοντας πάντα στο προσκήνιο και αναλαμβάνοντας μια σειρά από σημαντικά εγχώρια αλλά και διεθνή projects. Παράλληλα, τους τελευταίους μήνες έχει καταφέρει να παραδώσει μια σειρά σημαντικών έργων, που αλλάζουν το τοπίο των κατασκευών και υποδομών σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ διαμορφώνουν την επόμενη μέρα στο γεωπολιτικό κομμάτι της ενέργειας.

Θυμίζω πως πρόσφατα ολοκληρώθηκαν και παραδόθηκαν η επέκταση της Γραμμής 3 του μετρό προς Πειραιά και ο διασυνδετικός αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας IGB, δύο έργα βαρύνουσας σημασίας και με υψηλό συντελεστή δυσκολίας ως προς την ολοκλήρωσή τους. Τα εγκαίνια της επέκτασης της Γραμμής 3 μάλιστα, που πραγματοποιήθηκαν τη Δευτέρα 10 Οκτωβρίου παρουσία του πρωθυπουργού Κυρ. Μητσοτάκη, με την Αβαξ να παραδίδει τρεις άρτιους σταθμούς σε Μανιάτικα, Πειραιά και Δημοτικό Θέατρο, οι οποίοι τίθενται πλέον στη διάθεση του επιβατικού κοινού, συνδέοντας απευθείας το λιμάνι του Πειραιά με το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Υπολογίζεται πως οι σταθμοί θα αυξήσουν τη συνολική επιβατική κίνηση στο δίκτυο του μετρό σε 132.000 πολίτες ημερησίως, συμβάλλοντας έτσι στην αποσυμφόρηση των κυκλοφοριακών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι γειτονιές της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά.

Από την άλλη, το έργο του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB) συνδέει τη Βουλγαρία με τον διαδριατικό αγωγό (TAP) και επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας προς την Ιταλία και την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, σε μια περίοδο που τα ενεργειακά θέματα είναι πιο σημαντικά από ποτέ. Tο έργο αναγνωρίστηκε ως κορυφαίο για την πρωτοβουλία CESEC.

 – Πώς εξελίσσεται το έργο στο Ιράκ;

– Εκτός από τα εμβληματικά έργα στη χώρα μας, ο όμιλος έχει παράλληλα σημαντική παρουσία στο εξωτερικό με την ολοκλήρωση πολυεπίπεδων έργων, όπως οι νέοι σταθμοί παραγωγής στην Bismayah του Ιράκ, ισχύος 3.150 ΜW και αξίας 980 εκατ. δολαρίων, οι οποίοι υπολογίζεται πως παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια σε πάνω από 3 εκατ. πολίτες της χώρας.

– Ποιο είναι σήμερα το ύψος του ανεκτέλεστου χαρτοφυλακίου έργων;

– Το ανεκτέλεστο έργων σήμερα ανέρχεται σε 2,5 δισ. ευρώ, καθώς ο όμιλος έχει αναλάβει και ήδη υλοποιεί μια νέα σειρά σημαντικών έργων. Από τα υπό εκτέλεση αυτή τη στιγμή έργα του ομίλου ξεχωρίζουν η νέα Γραμμή 4 του μετρό, η οποία μετά και την πρόσφατη παράδοση της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά αναμένεται να διευκολύνει περαιτέρω τις μετακινήσεις στην πρωτεύουσα και την καθημερινότητα των πολιτών, τα έργα της Α΄ φάσης υποδομών στο Ελληνικό, ενός μεγαλεπήβολου project, που χαρακτηρίζεται ως η μεγαλύτερη επένδυση αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη, για το οποίο η LAMDA Development εμπιστεύθηκε την τεχνογνωσία της Αβαξ, καθώς και ο περιφερειακός αυτοκινητόδρομος Θεσσαλονίκης, γνωστός και ως Flyοver.

 *Από την Καθημερινή