Το «Κακό» Πετρέλαιο και το «Καλό» Φ. Αέριο Παίζουν με τα Νεύρα της Οικονομίας & των Καταναλωτών

Το «Κακό» Πετρέλαιο και το «Καλό» Φ. Αέριο Παίζουν με τα Νεύρα της Οικονομίας & των Καταναλωτών
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Δευ, 10 Οκτωβρίου 2022 - 16:02

Τα όσα συμβαίνουν το τελευταίο χρονικό διάστημα στις αγορές ενέργειας, ιδίως του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, παραπέμπουν κατά έναν ιδιάζοντα τρόπο στην γνωστή τακτική «καλός μπάτσος-κακός μπάτσος». Και τούτο επειδή όλο το προηγούμενο διάστημα ήταν το φθηνότερο πετρέλαιο που έπαιζε το ρόλο του πρώτου και το φυσικό αέριο το ρόλο του δεύτερου. Αυτή η συνθήκη άλλαξε σε μια μέρα, μετά την απόφαση του OPEC+ να μειώσει κάθετα την ημερήσια παραγωγή του. Οι συνέπειες της διατήρησης «εξωφρενικών» τιμών στην ενέργεια αντανακλούν στους δείκτες τιμών.

Το άλμα του πληθωρισμού στο 12% για τον Σεπτέμβριο, από 11,6% τον Αύγουστο και 11,4% τον Ιούλιο και η εκτόξευση του κόστους του φυσικού αερίου κατά 332% σε ετήσια βάση συνιστούν το νέο τρομακτικό σκηνικό της ακρίβειας που κατατρώει το οικογενειακό εισόδημα και στοιχειώνει τον κρατικό προϋπολογισμό.

Στα ύψη βρίσκεται και η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας που έχει αυξηθεί κατά 30,5% σε ετήσια βάση, όπως και των τιμών των υγρών καυσίμων και των λιπαντικών που έχει «τσιμπήσει» άλλο ένα ανησυχητικό 17,7% από πέρυσι το αντίστοιχο χρονικό διάστημα, όπως μπορείτε να δείτε αναλυτικά και στο σχετικό άρθρο του energia.gr ΕΔΩ.

Εν τω μεταξύ, η περίοδος του Αλκυονιδών ημερών για το πετρέλαιο τερματίστηκε απότομα και εκκωφαντικά, μετά την απρόσμενη απόφαση του OPEC+ να προχωρήσει σε μείωση της ημερήσιας παραγωγής των μελών του κατά 2 εκατ. βαρέλια ημερησίως.

Αυτό είχε σαν άμεσο αποτέλεσμα μια έντονα ανοδική διόρθωση των τιμών του Brent, του διεθνούς benchmark, που ενισχύθηκε κατά 10% μέσα σε διάστημα μιας εβδομάδας και σήμερα κινείται στο εύρος διακύμανσης των  97-97,50 δολαρίων ανά βαρέλι. Αντίστοιχη αύξηση καταγράφει και η τιμή της αμερικανικής ποικιλίας, WTI, της οποίας τα futures διαπραγματεύονται πάνω από τα 92 δολάρια ανά βαρέλι.

Αυτές οι εξελίξεις έχουν άμεσο αντίκτυπο στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, που ξεκινά να διατίθεται την Παρασκευή, καθώς η τιμή εκκίνησης αναμένεται να διαμορφωθεί στο 1,5 ευρώ ανά λίτρο, από 1,15 ευρώ πέρυσι και παρά την επιδότηση των 25 λεπτών ανά λίτρο που ανακοίνωσε η κυβέρνηση.

Τουλάχιστον, τα νέα από το μέτωπο του φυσικού αερίου ήταν καλύτερα στο ξεκίνημα της εβδομάδας.

Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη υποχώρησαν τη Δευτέρα στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών μηνών, στον απόηχο της είδησης ότι αυξήθηκαν εντυπωσιακά οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), ενώ νέες μετεωρολογικές προβλέψεις παραπέμπουν σε ένα πιο ήπιο  από καιρικές συνθήκες φθινόπωρο. Ο καιρός αναμένεται να διατηρηθεί ήπιος στο μεγαλύτερο τμήμα της Γηραιάς ηπείρου, κατά  τις επόμενες δύο εβδομάδες, γεγονός που θα μετριάσειτις ανοδικές πιέσεις στη ζήτηση φυσικού αερίου για θέρμανση και ηλεκτρισμό.

Τα futures φυσικού αερίου στον ολλανδικό κόμβο TTF, που θεωρείται το ευρωπαϊκό benchmark κατέγραψαν βουτιά στις πρωινές συναλαγές στα 144 ευρώ ανά μεγαβατώρα, που ήταν η χαμηλότερη τιμή από την 1η Ιουλίου, για να ανακάμπτουν αυτή την ώρα (15:50 ώρα Ελλάδος) και να κινούνται στο εύρος διακύμανσης των 1659-160 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Εκτός από  τις αθρόες εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου και τις ευνοϊκότερες μετεωρολογικές προβλέψεις, μια άλλη αιτία πουνσυνέβαλε στην υποχώρηση των χονδρεμπορικών τιμών του καυσίμου ήταν και η υψηλότερη παραγωγή πυρηνικής ενέργειας στην Γαλλία,  σε σύγκριση με τους προηγούμενους μήνες, που βοηθά στην προσφορά ηλεκτρικής ενέργειας με ανταγωνιστικές τιμές και περιορίζει σε ένα βαθμό τη ζήτηση αερίου για την παραγωγή ρεύματος.

Οι εισαγωγές φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου στη βορειοδυτική Ευρώπη έχουν φθάσει στο υψηλότερο επίπεδο για αυτή την εποχή του έτους από το 2016, σύμφωνα με  στοιχεία του Bloomberg, ενώ σύμφωνα με το Reuters, 9 δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG αναμένεται να δέσουν μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, έως το τέλος του μήνα.

Καλή είδηση αποτελεί, επίσης, το ότι οι αποθήκες φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχουν γεμίσει κατά περισσότερο από 90%, όπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Σαββατοκύριακο, ενώ στα καλά νέα πρέπει να προστεθεί και το γεγονός ότι έχει καταγραφεί, ήδη, μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά περίπου 10%.