Με 100 εκατ. ευρώ έως  το 2025 σχεδιάζει να επενδύσει ο ΑΔΜΗΕ στην αναβάθμιση των διασυνδέσεων στα Ιόνια νησιά προκειμένου να διασφαλίσει την ασφαλή τους τροφοδότηση, αλλά και τη διείσδυση έργων ΑΠΕ. Τα προγραμματισμένα έργα περιλαμβάνουν την αντικατάσταση της καλωδιακής σύνδεσης Κυλλήνης - Ζακύνθου με νέα υπερσύγχρονης τεχνολογίας, για την οποία ο σχετικός διαγωνισμός προκηρύχθηκε την περασμένη Παρασκευή. Το έργο προϋπολογισμού  25 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση υπόγειων (1,65 χλμ.) και υποβρύχιων καλωδίων (21 χλμ.) εναλλασσόμενου ρεύματος τάσης 150 kV, με στόχο την πλήρη αναβάθμιση εντός 10 μηνών της πεπαλαιωμένης καλωδιακής σύνδεσης  η οποία είχε τεθεί σε λειτουργία 

 

στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Ο ΑΔΜΗΕ θα εγκαταστήσει τριπολικό καλώδιο  με μεταφορική ικανότητα 200 MVA και ενσωμάτωση οπτικών ινών.

 Στα υπόλοιπα έργα στο Ιόνιο του επικαιροποιημένου ΔΠΑ 2023-2032  περιλαμβάνονται ακόμη η   αναβάθμιση της διασύνδεσης Λευκάδας-Κεφαλονιάς καθώς και νέα διασύνδεση μεταξύ Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας.

Όσον αφορά στα έργα   ενίσχυσης του συστήματος για την τροφοδοσία της Κέρκυρας υπήρξε χρόνια εμπλοκή με την Περιφέρεια για τη χορήγηση των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων για τα έργα εγκατάστασης και σύνδεσης νέου υπογείου καλωδίου 150 kV Κέρκυρα Ι – Κέρκυρα ΙΙ στο πλαίσιο αποκατάστασης της διπλής τροφοδότησης του Υ/Σ Κέρκυρα Ι, μετά τη βλάβη του υφιστάμενου καλωδίου Γ.Μ. 150kV Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα. Η διαγωνιστική διαδικασία είχε κηρυχθεί άγονη και δρομολογείται νέα διαδικασία ανάθεσης. Για την εξασφάλιση της ασφαλούς τροφοδότησης της νήσου, στο ΔΠΑ 2021-2030 είχε περιληφθεί  το έργο αποκατάστασης τρίτου δρόμου διασύνδεσης με το ΕΣΜΗΕ και περιλαμβάνει νέα διασυνδετική Γ.Μ. 150 kV Ηγουμενίτσα - Κέρκυρα Ι (μεικτή εναέρια και καλωδιακή γραμμή) με τα συνοδά της έργα στους εκατέρωθεν υποσταθμούς. Η εκτιμώμενη ένταξη του έργου αναμένεται το 2025.

Για την ιστορία, η προοπτική της διασύνδεσης των αυτόνομων ηλεκτρικών συστημάτων των νησιών  με το Εθνικό Διασυνδεδεμένο Σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας ξεκίνησε από τις αρχές της δεκαετίας του 1960, ώστε να μειωθεί κατά το δυνατό (ή να διακοπεί) η λειτουργία των πετρελαϊκών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής οι οποίοι τα τροφοδοτούν. Έως και σήμερα, έχουν συνδεθεί με το Σύστημα υπό Υψηλή Τάση   όλες οι Ιόνιοι Νήσοι.

Τι συμβαίνει με τις διασυνδέσεις στο Αιγαίο

Σε ότι αφορά στα νησιά του Αιγαίου, υπό Υψηλή Τάση έχουν συνδεθεί η Άνδρος, η Σύρος, η Πάρος, η Μύκονος και η Νάξος, ενώ υπό Μέση Τάση (ΜΤ) διασυνδέονται μέσω Πάρου η Αντίπαρος, η Ίος, η Σίκινος και η Φολέγανδρος, μέσω Νάξου η Σχοινούσα, η Ηρακλειά και το Κουφονήσι, και μέσω Μυκόνου η Δήλος. Επίσης υπό ΜΤ διασυνδέονται αρκετά νησιά πλησίον των ακτών (Σποράδες, Θάσος, Σαμοθράκη, Κύθηρα κ.ά.). Τέλος, αρκετά νησιά του Αιγαίου (κυρίως όσα βρίσκονται γεωγραφικά κοντά) έχουν διασυνδεθεί μεταξύ τους υπό Μέση Τάση. Στην κατεύθυνση της διασύνδεσης, ο ΑΔΜΗΕ _ και προγενέστερα ο ΔΕΣΜΗΕ _  έχουν εκπονήσει σχετικές μελέτες, βάσει των οποίων βρίσκονται πλέον σε εξέλιξη η διασύνδεση των Κυκλάδων και η διασύνδεση της Κρήτης.

Παρά ταύτα, έχουν παραμείνει αρκετά αυτόνομα νησιωτικά συστήματα στο Αιγαίο. Σήμερα, τα μικρής και μεσαίας κλίμακας αυτόνομα ηλεκτρικά νησιωτικά Συστήματα του Αιγαίου, αντιπροσωπεύουν το 10% περίπου της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας της χώρας. Τα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ) ανήκουν σε 28 Ηλεκτρικά Συστήματα, καθένα από τα οποία τροφοδοτείται από έναν ή περισσότερους θερμικούς σταθμούς παραγωγής και αποτελείται από

ένα ή περισσότερα νησιά, συνδεδεμένα μεταξύ τους με υποβρύχια καλώδια. Αυτά τα συστήματα εξυπηρετούνται από πετρελαϊκές μονάδες (κυρίως στα μικρά και μεσαία συστήματα), ενώ έχουν εγκατασταθεί και αεριοστροβιλικές μονάδες (με καύσιμο ελαφρύ πετρέλαιο - diesel) στο σύστημα της Ρόδου.

Τα συστήματα αυτά παρουσιάζουν ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά. Ειδικότερα, η παραγόμενη ενέργεια προέρχεται από καύση πετρελαίου, με συνέπεια να έχουν πολύ μεγάλο λειτουργικό κόστος και κατ’ επέκταση υψηλές χρεώσεις ΥΚΩ για τους τελικούς καταναλωτές (μέσω των τιμολογίων ρεύματος). Επιπλέον, εμφανίζουν χαμηλό συντελεστή φορτίου (μεγάλες θερινές αιχμές και πολύ χαμηλά φορτία κατά τη διάρκεια του υπόλοιπου έτους), διαθέτουν εξαιρετικό δυναμικό ΑΠΕ και προκαλούν περιβαλλοντική όχληση από τους σταθμούς παραγωγής, οι οποίοι είναι στην πλειονότητά τους  εγκατεστημένοι εντός οικισμών.