“Ηλεκτροκίνηση και Έξυπνες Πόλεις”: Μια Ημερίδα Αναφοράς του ΙΕΝΕ για τις Σύγχρονες Αστικές Προκλήσεις  

“Ηλεκτροκίνηση και Έξυπνες Πόλεις”: Μια Ημερίδα Αναφοράς του ΙΕΝΕ για τις Σύγχρονες Αστικές Προκλήσεις
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Πεμ, 23 Σεπτεμβρίου 2021 - 14:56

Πρόοδος σε όλα τα μέτωπα, εκπλήρωση των στόχων που τέθηκαν και σαφές οικονομικό πλαίσιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης καθώς και λύσεων έξυπνης πόλης. Αυτό έγινε σαφές στη χθεσινή διαδικτυακή ημερίδα που οργάνωσε το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ) με θέμα: “Ηλεκτροκίνηση και Έξυπνες Πόλεις” (Electric Mobility and Smart Cities) που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδιμάδας Κινητικότητας (European Mobility Week 2021).

Σε μια εκδήλωση αναφοράς για τα ζητήματα που άπτονται της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας και όχι μόνο, κορυφαία στελέχη από τη δημόσια και ιδιωτική σφαίρα, με μεγάλη εξειδίκευση στον τομέα παρουσίασαν τις εξελίξεις που συμβαίνουν αυτή την περίοδο στην Ευρώπη και στην Ελλάδα, σε μια προσπάθεια να ενημερωθεί και  ευαισθητοποιηθεί  κοινή γνώμη πάνω στα θέματα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και των καθαρών και έξυπνων λύσεεων στις μεταφορές.

Όπως αποτυπώθηκε σαφώς από την ημερίδα, υπάρχει σημαντική εξειδίκευση και αυξημένες εμπειρίες από ένα ολοένα και πιο διευρυμένο αριθμό στελεχών του τομέα, καθώς και μια γρήγορα αναπτυσσόμενη κατάσταση στο χώρο της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας.

Όπως είπε, ο πρόεδρος και εκτελεστικός διευθυντής του ΙΕΝΕ, κ. Κωστής Σταμπολής, ανοίγοντας τις εργασίες της ημερίδας, πρέπει να εξεταστούν οι δυνατότητες που υπάρχουν για τη βελτίωση της κινητικότητας στις πόλεις, σε συνδυασμό με τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών, την καλύτερη επικοινωνία, τη μείωση των ρύπων κα την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, όχι μόνο σε όμτι αφορά στα ιδιωτικά αυτοκίνητα, αλλά συνολικά όλα τα μέσα μεταφοράς, ποδήλατα, πατίνια, λεωφορεία και φορτηγά.

Το θέμα δεν είναι να αυξήσουμε μόνο τον αριθμό των Η/Ο αλλά μέσα από αυτή τη δράση το πώς μπορέσουμε να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής στις πόλεις μας και το περιβάλλον, είπε.

Ο κ. Σταμπολής ανέφερε πως αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν παγκοσμίως 10 εκατ. αμιγώς Η/Ο και υπάρχει μια πολύ ισχυρή τάση για ηλεκτροκίνητα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ανέφερε πως 600.000 λεωφορεία και 31.000 νταλίκες κινούνται με ηλεκτρισμό, ενώ πρόσθεσε πως στην Ευρώπη, πέρυσι, το 5,4% όλων των αυτοκινήτων που καταχωρήθηκαν ήταν αμιγώς ηλεκτρικά και το 11,9% ήταν υβριδικά.

Τον επικεφαλής του ΙΕΝΕ διαδέχτηκε στο βήμα η Δρ. Εύα Νανάκη, εξιδεικευμένη σε θέματα Ενέργειας, Περιβάλλοντος και Μεταφορών, η οποία εργάζεται ως ερευνήτρια στη διεύθυνση εναλλακτικών καυσίμων και τεχνολογιών της Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ). Η κα Νανάκη, προέβη σε μια γενική παρουσίαση των εξελίξεων στο χώρο της ηλεκτροκίνησης, καθώς και των προοπτικών του τομέα.  Αναφέρθηκε επίσης, στα οφέλη από την προώθηση λύσεων έξυπνης πόλης, ενώ χρησιμοποίησε το παράδειγμα της Μάλτας, όπου έχουν αναπτυχθεί εκτεταμένες υποδομές φόρτισης που έχουν ενσωματώσει τα ηλέκτρικά οχήματα στον ιστό της πόλης.   

Ακολούθησε η παρουσίαση του κ. Γιάννη Τσελίκη, προϊσταμένου του Αυτοτελούς Γραφείου Ηλεκτροκίνησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ειδικός Σύμβουλος της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών. Ο κ. Τσελίκης παρουσίασε την πολιτική για την ηλεκτροκίνηση στο ελληνικό ενεργειακό περιβάλλον.

Όπως είπε, αυτή η πολιτική έχει δύο κύριους στόχους: ο ένας είναι, η ενσωμάτωσή της στο ενεργειακό περιβάλλον με μικρότερη ή ηπιότερη δυνατή επίδραση και ο δεύτερος, είναι η υποστήριξη του νέου τοπίου της απανθρακοποιημένης ηλεκτροπαραγωγής.

Η ενσωμάτωση αφορά στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με την ανάπτυξη νέων μονάδων καθαρής ενέργειας και κυρίως με την προσθήκη ΑΠΕ, τις υποδομές μεταφοράς και διανομής και αντιμετώπισης θεμάτων υπερφόρτωσης, αστάθειας, αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του δικτύου και την τιμολόγηση της ηλεκτρικής ενέργειας όταν πωλείται ή διατίθεται για λόγους φόρτισης Η/Ο. Η δε υποστήριξη του νέου τοπίου της απανθρακοποιημένης ηλεκτροπαραγωγής έχει σχέση, τόνισε, με τη μεγαλύτερη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών, τη χρήση νέων εργαλείων όπως οι εγγυήσεις προέλευσης, τις συμφωνίες αγοράς ενέργειας (PPAs) την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας, την αποκεντρωμένη παραγωγή και τα θετικά ενεργειακά κτίρια.

Έκανε αναφορά στους στόχους του νέου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, στους οποίους προβλέπεται πως το 30% των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων έως το 2030 να αφορούν σε αμιγώς ηλεκτρικά, όταν στο Fit for 55 γίνεται λόγος για 50% ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως τότε, ενώ είπε πως γίνονται συζητήσεις σε επίπεδο Ε.Ε., ώστε το ποσοστό αυτό να ανέβει ακόμη και πάνω από 80%, έως το 2030.

Ο κ. Τσελίκης μίλησε για τον «θεμέλιο λίθο», όπως τον χαρακτήρισε, δηλαδή τον νόμο 4710/2020, που αποτελεί ένα ολιστικό πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση και συνέχισε, ξετυλίγοντας όλο το πλέγμα των δράσεων  του Υπουργείου, υπό την καθοδήγηση της Γενικής Γραματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων, Αλεξάνδρας Σδούκου, όπως το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά, τα κίνητρα για την ανάπτυξη παραγωγικών μονάδων στις περιοχές που θα απολιγνιτοποιηθούν, τα κίνητρα κτήσης Η/Ο από τους καταναλωτές, καθώς και το φιλόδοξο πιλοτικό project για την Αστυπάλαια.

Παρουσίασε, επίσης, πλήρη στατιστικά στοιχεία για το Κινούμαι Ηλεκτρικά, αναφέρθηκε στις επικείμενες αλλαγές στο Πρόγραμμα, όπως μεταξύ άλλων, στην απαίτηση για αύξηση του αριθμού του στόλου των εταιρικών οχημάτων σε 10 από 3 και στην αύξηση του ποσού επιδότησης αγοράς και απόσυρσης ταξί, ποδηλάτων κλπ. Παρουσίασε ακόμη τα φορολογικά κίνητρα που παρέχονται στις εταιρείες για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και φορτιστών.     

Ο κ. Τσελίκης αναφέρθηκε στην ανάγκη άμεσης εφαρμογής του νέου κλιματικού στόχου της Ε.Ε.Ε, Fit for 55, λέγοντας πως οι διατάξεις του δεν είναι πλέον οδηγίες, αλλά κανονισμοί που υποχρεώνουν τα κράτη-μέλη να αναπτύξουν υποδομές για την παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων, να ενισχύσουν τα πρότυπα επιδόσεων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, καθώς επίσης, να εγκαθιδρύσουν νέους κανόνες για τις μπαταρίες, τη ρύθμιση της αγοράς και την κυκλική διαχείριση των μπαταριών.    

Μίλησε εκτενώς για το τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα και για τα αποτελέσματα της πολιτικής για την ηλεκτροκίνηση και τις έξυπνες πόλεις, λέγοντας πως η χώρα, το πρώτο επτάμηνο του 2021 επετεύχθη το 101% του ετήσιου στόχου του ΕΣΕΚ, με το συνολικό μερίδιο των Η/Ο να ανέρχεται σε 5,53% των συνολικών ταξινομήσεων οχημάτων στη χώρα.  Αποκάλυψε, δε πως η Ελλάδα έπιασε και τον έτερο στόχο που έχει τεθεί σε επίπεδο Ε.Ε., δηλαδή τον ένα φορτιστή Η/Ο ανά 10 οχήματα, ενώ υποστήριξε πως προγράμματα όπως αυτό στην Αστυπάλαια είναι καλό να προωθούνται, παρά τις αδυναμίες που τα συνοδεύουν –λόγου χάρη, το ότι τα Η/Ο στο νησί φορτίαονται από μονάδα ντίζελ της ΔΕΗ- επειδή η Πολιτεία περνά στους κατοίκους «την κουλτούρα της καθαρής μετακίνησης».  

Τέλος, ο κ. Τσελίκης ανέφερε πως στη χώρα υπάρχουν αυτή τη στιγμή εγκατεστημένοι 650 δημόσια προσβάσιμοι φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων και πρόσθεσε πως η αμερικανική Tesla έχει κατασκευάσει το δεύτερο supercharging hub της στην Ελλάδα, έξω από την Πάτρα. Είπε ακόμη πως ξένες εταιρείες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα μας.        

Την πολύ σημαντική παρουσίαση του κ. Τσελίκη ακολούθησε η παρέμβαση του Δρ. Γιώργου Αγερίδη, Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Ενεργειακής Αποδοτικότητας στο Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ).

Ο κ. Αγερίδης αναφέρθηκε, με τη σειρά του, για τους στόχους της ηλεκτροκίνησης και το πώς αυτή θα πρέπει να ενσωματωθεί στο ενεργειακό περιβάλλον, ενώ επανέλαβε πως χρειάζεται η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από καθαρές πηγές. Μίλησε ακόμη για την εγκαθίδρυση συνθηκών «ενεργειακής δημοκρατίας», υπό την έννοια της ευρείας αξιοποίησης τοπικού ενεργειακού δυναμικού και τη συμετοχή πολλών εμπλεκομένων στο ζήτημα της ηλεκτροπαραγωγής και υπογράμμισε πως απαιτείται να αποκτήσουμε ευελιξία και σταθερότητα δικτύου για το δραστικό περιορισμό ή και την εξάλειψη προβλημάτων αστάθειας και διακοπών στην ηλεκτροδότηση.   

Ο κ. Αγερίδης έκανε λόγο για την ανάγκη να δημιουργήσουμε εγχώρια προστιθέμενη αξία που θα αποφέρει τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας σε «πεδία αιχμής  με παγκόσμια εμβέλεια» και θα συμβάλει στο να περιορίσουμε τη διαφυγή εγχώριων πόρων για εισαγωγές που όπως είπε ενισχύουν την οικονομία και την απασχόληση στις ξένες χώρες.

Στη συνέχεια μίλησε ο κ. Αναστάσιος Ματίκας E- Mobility Business Development Manager των ΕΛΠΕ, ο οποίος αναφέρθηκε στις τεχνικές προκλήσεις για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, εστιάζοντας στη δημιουργία υποδομών φόρτισης. Είπε πως η ηλεκτροκίνηση καθυστέρησε να φθάσει στη χώρα για μια σειρά λόγους όπως, μεταξύ άλλων, το μεγαλύτερο διάστημα απόσβεσης των επενδύσεων και η παλαιά σχεδίαση του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και τόνισε πως χρειάζεται να συνεχιστεί και επεκταθεί η παροχή κινήτρων όπως και η επιδότηση των εταιρικών υποδομών.

Αναφέρθηκε στην ανάγκη υιοθέτησης λύσεων έξυπνης διαχείρισης, όπως φόρτιση εκτός αιχμής , δυναμική διαχείριση φορτίου καθώς επίσης, στις τεχνολογίες V2G, στην ανάπτυξη μικρών φωτοβολταϊκών με αποθήκευση μπαταρίας καθώς και στο ζήτημα της έντασης ισχύος.

Τέλος, προέβη σε μια συνοπτική παρουσίαση των πεπραγμένων των ΕΛΠΕ στο χώρο της ηλεκτροκίνησης, όπως το δίκτυο elpefuture.

Την ημερίδα έκλεισε με την παρουσίασή του ο κ. Σταμάτης Ασημής, Key Projects & New Technologies Manager της SUNLIGHT ο οποίος μίλησε για το ρόλο των συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας στη βιώσιμη ηλεκτροκίνηση και τις έξυπνες πόλεις, τις προκλήσεις της ηλεκτροκίνησης από τη σκοπιά των συστημάτων αποθήκευσης και είπε πως η Sunlight διαθέτει και προωθεί πολύ ενεργές εφαρμογές ηλεκτροκίνησης και σε βιομηχανικά οχήματα ήδη η Sunlight παρέχει μπαταρίες λιθίου ιόντος.