Κ. Ξιφαράς: Η ΔΕΠΑ Εμπορίας Έτοιμη για τις Προκλήσεις της Ενεργειακής Μετάβασης - Αποκλειστικά  στο Εnergia.gr

Κ. Ξιφαράς: Η ΔΕΠΑ Εμπορίας Έτοιμη για τις Προκλήσεις της Ενεργειακής Μετάβασης - Αποκλειστικά  στο Εnergia.gr
Συνέντευξη στον Αδάμ Αδαμόπουλο
Παρ, 18 Ιουνίου 2021 - 08:05

Με την έλευση του νέου έτους και ενώ η πανδημία έδειχνε ακόμη τα δόντια της σχεδόν σε όλους τους τομείς της οικονομικής δρσστηριότητας στη χώρα, μια σειρά από τις μεγάλες στρατηγικές αποφάσεις στο χώρο της ενέργειας ήταν αναπόφευκτο να αναβληθούν ή να καθυστερήσουν. Αυτό ισχύει περισσότερο από ορισμένες άλλες περιπτώσεις για την Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ)

Οι επιπτώσεις της πανδημίας καθώς και μια αλυσίδα νομικών και τεχνικής υφής προβλημάτων σήμαινε πως η πώληση των δύο διασπασμένων εταιρειών, ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών έπρεπε αναγκαστικά να μετατεθεί χρονικά.

Έτσι, μετατέθηκε για τις 15 Ιουλίου η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την ΔΕΠΑ Υποδομών, ενώ ο διαγωνισμός για την ΔΕΠΑ Εμπορίας, έχει αναβληθεί για το γ΄τρίμηνο του έτους που διανύουμε, με τις πιθανότητες να ολοκληρωθεί η πώλησή της έως το τέλος του 2021 να μοιάζουν ισχνές εφόσον δεν επιλυθούν πρώτα οι εκκρεμότητες που υφίστανται.

Τα παραπάνω δεν σημαίνουν, όμως, ότι η εταιρεία μένει ανενεργή, αναμένοντας τις εξελίξεις. Το energia.gr προσέγγισε τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΔΕΠΑ Εμπορίας, κ. Κωνσταντίνο Ξιφαρά με σκοπό να μας διαφωτίσει σχετικά με τις προθέσεις της διοίκησης στις δραστηριότητες υδρογόνου, φυσικού αερίου αλλά και της ανανεώσιμης ενέργειας.    

Ο κ. Ξιφαράς αναφέρθηκε ιδιαίτερα στο φιλόδοξο σχέδιο «White Dragon», του οποίου το συντονισμό έχει αναλάβει η ΔΕΠΑ Εμπορίας. Το project αποτελεί, είπε, μια τεράστια ευκαιρία για την Ελλάδα να περάσει το κατώφλι του ενεργειακού μέλλοντος ως πρωταγωνιστής και όχι σαν κομπάρσος.  Εξήγησε παράλληλα,ότι η στροφή της εταιρείας στις ΑΠΕ υποδηλώνει την αναγνώριση από την πλευρά της, πως η υιοθέτηση μέτρων και δράσεων που συμβάλουν στην επιτυχημένη πορεία προς την Ενεργειακή Μετάβαση αποτελεί στρατηγική επιλογή της διοίκησης.

Μας μίλησε, τέλος, για την ενσωμάτωση από την ΔΕΠΑ Εμπορίας, των προτύπων της βιώσιμης ανάπτυξης, αλλά και τη δραστηριοποίηση της εταιρείας στην αγορά αεριοκίνησης οχημάτων καθώς και στην επέκταση του δικτύου πρτατηρίων της ανά την επικράτεια.

Ας δούμε όμως τί μας είπε αναλυτικά ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας:

Κε. Ξιφαρά, εξηγήστε μας τί σημαίνει για τη χώρα μας μια πιθανή χρηματοδότηση του ελληνικού σχεδίου «White Dragon» από την Ε.Ε. και η συμπερίληψή του ως σημαντικό έργο κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, αλλά και τί σημαίνει για την ΔΕΠΑ η ανάληψη του συντονισμού της όλης προσπάθειας;

Όπως γνωρίζετε, η ΔΕΠΑ Eμπορίας υποστηρίζει τη δημιουργία νέων συμμαχιών για την ανάπτυξη δράσεων και έργων που θα επιταχύνουν τη μετάβαση στην Πράσινη Ενέργεια. Η ανάληψη του συντονισμού του έργου «White Dragon» είναι μεγάλη ευθύνη, αλλά και ευκαιρία. Είναι ένα σημαντικό βήμα για τη δημιουργία και την ανάπτυξη τεχνολογιών υδρογόνου στην Ελλάδα και θα αποτελέσει υπόδειγμα σε ευρωπαϊκό επίπεδο καθώς θα έχει μείζον θετικό περιβαλλοντικό και κοινωνικό-οικονομικό αποτύπωμα. Ταυτόχρονα θα προσελκύσει σημαντικές επενδύσεις στον κλάδο των καθαρών τεχνολογιών, θα δημιουργήσει μεγάλο αριθμό νέων βιώσιμων θέσεων εργασίας και θα καταστήσει τη χώρα πρωτοπόρο στη Νοτιοανατολική  Ευρώπη στις τεχνολογίες υδρογόνου. Επιπλέον, θα αναδείξει τη Δυτική Μακεδονία ως πρότυπο για τη διαδικασία δίκαιης μετάβασης στις καθαρές τεχνολογίες, με τη σταδιακή αντικατάσταση των λιγνιτικών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της περιοχής και τελικό στόχο την απανθρακοποίηση του ενεργειακού μείγματος της χώρας.  Στο πλαίσιο του «White Dragon», θα υλοποιηθεί η μελέτη και κατασκευή ενός αποκλειστικού αγωγού υδρογόνου στην Ελλάδα που θα μπορέσει να διασυνδέσει την παραγωγή πράσινου υδρογόνου με τους μεγάλους τελικούς χρήστες υδρογόνου (διυλιστήρια, βιομηχανίες λιπασμάτων κ.λπ.) ώστε να τους βοηθήσει να «πρασινίσουν» τις παραγωγικές τους διαδικασίες. Η ένταξη του White Dragon στα σημαντικά έργα ευρωπαϊκού κοινού ενδιαφέροντος εδράζεται ακριβώς στον καινοτόμο και ολοκληρωμένο  χαρακτήρα του έργου,  ενώ είναι μείζονος σημασίας το γεγονός ότι θα διερευνηθεί η μεταφορά και η εξαγωγή υδρογόνου μέσω του Διακρατικού Αγωγού TAP από την Ελλάδα προς την Ιταλία.

Μπορείτε να μας σχολιάσετε τη στροφή της ΔΕΠΑ στις ΑΠΕ και τη συμμετοχή της σε οχήματα ειδικού σκοπού, όπως η North Solar, για την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάρκων στην Δυτική Μακεδονία;

Η ενεργειακή μετάβαση που βρίσκεται στον πυρήνα της αειφορίας, αποτελεί στρατηγική επιλογή της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Στο πλαίσιο του business plan της, η ΔΕΠΑ Εμπορίας μετασχηματίζεται σε μια ολοκληρωμένη ενεργειακή επιχείρηση με υψηλή καθετοποίηση, ικανή να εξυπηρετήσει τον σύνολο των ενεργειακών αναγκών των πελατών της, αλλά και να συμβάλλει στη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας, εξασφαλίζοντας άφθονη, ανταγωνιστική και περιβαλλοντικά φιλική ενέργεια. Η εταιρεία ενεργοποιείται ήδη στην πράσινη ενέργεια, στις ΑΠΕ αλλά και σε εναλλακτικές πηγές καθαρής ενέργειας, όπως το υδρογόνο και είναι ιδρυτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας για το Καθαρό Υδρογόνο. Η ανάπτυξη ενός «πράσινου χαρτοφυλακίου» με τη συμμετοχή σε φωτοβολταϊκά πάρκα, συνιστά έναν ακόμη βραχίονα της δραστηριότητας της ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Σε ποιο βαθμό έχετε ενσωματώσει στη λειτουργία της εταιρείας τα πρότυπα Βιώσιμης Ανάπτυξης. Πόσο πιστεύετε ότι η συμμόρφωση με αυτούς τους κανόνες μπορεί, πράγματι, να συμβάλει στην τόνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων, όπως αναφέρουν πρόσφατες διεθνείς έρευνες για το θέμα, εκτός του θετικού περιβαλλοντικού και κοινωνικού αποτυπώματος που περικλείουν;

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας, ως υπεύθυνος εταιρικός πολίτης και ισχυρή ενεργειακή Εταιρεία, επιδιώκει να προσφέρει ποιοτικές και καινοτόμες υπηρεσίες, δημιουργώντας, παράλληλα, προστιθέμενη αξία για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη. Σύμφωνα με τον πρόσφατο Απολογισμό Βιωσιμότητας, η εταιρεία υιοθετεί τα κριτήρια ESG και τα πρότυπα Βιώσιμης Ανάπτυξης ως αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής της λειτουργίας, αλλά και στον ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό της, με στόχο να αυξήσει το θετικό περιβαλλοντικό και κοινωνικό της αποτύπωμα, παραμένοντας, ταυτόχρονα, προσηλωμένη στην ηθική και αποτελεσματική εταιρική διακυβέρνηση. Είμαι πεπεισμένος ότι η συμμόρφωση στα κριτήρια αυτά συμβάλλει θετικά στη δημιουργία μιας σύγχρονης και αποτελεσματικής δομής, η οποία θα ανταποκρίνεται και θα προσαρμόζεται επιτυχώς στις μεταβαλλόμενες ανάγκες  όχι μόνο της κοινωνίας αλλά και της αγοράς.  Στο επίκεντρο της φιλοσοφίας ESG βρίσκεται η πεποίθηση ότι οι επιχειρήσεις είναι πολύ πιο πιθανό να έχουν θετικά οικονομικά αποτελέσματα όταν δημιουργούν προστιθέμενη αξία για όλους- τους πελάτες, τους προμηθευτές, την ίδια την κοινωνία. Τα κριτήρια βιωσιμότητας, δε, σταδιακά αποκτούν πολύ μεγαλύτερη επιρροή και σε θεσμικό επίπεδο, με αξία αντίστοιχη των οικονομικών δεικτών, τόσο ως προς το κύρος μιας εταιρείας όσο και ως προς τις ροές χρηματοδότησης. Το πρόγραμμα ανάπτυξης που υλοποιούμε ενσωματώνει τα κριτήρια ESG στη στρατηγική μας με στόχο την πράσινη επιχειρηματικότητα, η οποία αυτή τη στιγμή, σε διεθνές επίπεδο είναι μονόδρομος.

Πόσο έτοιμη είναι η ΔΕΠΑ να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της Ενεργειακής Μετάβασης ώστε να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στις ενεργειακές εξελίξεις της Νοτιοανατολικής Ευρώπης; Η διάσταση του φυσικού αερίου επαρκεί για μια τόσο φιλόδοξη προσπάθεια, ή απαιτείται και σε ποιο βαθμό, η παράλληλη υιοθέτηση πολιτικών ανάπτυξης καθαρών μορφών ενέργειας;

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας είναι παραπάνω από έτοιμη να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της ενεργειακής μετάβασης και του αυξημένου ανταγωνισμού.  Όπως προείπα, η ΔΕΠΑ Εμπορίας μετασχηματίζεται σε μια ολοκληρωμένη ενεργειακή επιχείρηση, ικανή να προσφέρει ένα πλήθος ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών. Στο πλαίσιο αυτό, επεκτείνεται διαρκώς σε νέες αγορές και δραστηριότητες, όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αξιοποιώντας, δε, τεχνολογίες αιχμής, όπως το small scale LNG και το CNG (Πεπιεσμένο Φυσικό Αέριο), η ΔΕΠΑ Εμπορίας επεκτείνει τη χρήση του φυσικού αερίου σε όλη την Ελλάδα ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές, και προωθεί την αεριοκίνηση.  Η σημασία του  φυσικού αερίου στον εθνικό και ευρωπαϊκό ενεργειακό προγραμματισμό αναβαθμίζεται, καθώς αποτελεί το καύσιμο γέφυρα ανάμεσα στις συμβατικές και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά και απαραίτητο συμπλήρωμά τους. Στη χώρα μας μάλιστα, θα καλύψει μεγάλο μέρος του κενού που δημιουργεί η απόσυρση όλων των λιγνιτικών μονάδων, μέχρι το 2028. Η ζήτηση λοιπόν για φυσικό αέριο τις επόμενες δεκαετίες αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά και για να ικανοποιηθεί απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις σε νέες υποδομές και δίκτυα μεταφοράς. Με αυτό ως δεδομένο, η ΔΕΠΑ Εμπορίας πρωταγωνιστεί στην ανάπτυξη στρατηγικών υποδομών που αυξάνουν και διαφοροποιούν τις πηγές και τις οδούς εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο και παράλληλα, τη μετατρέπουν σε περιφερειακό ενεργειακό κόμβο, αναβαθμίζοντας τη γεωπολιτική σημασία της. 'Οπως για παράδειγμα ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης που θα υποδέχεται το καύσιμο σε υγροποιημένη μορφή, από κάθε γωνιά του πλανήτη και στη συνέχεια θα τροφοδοτεί όχι μόνο την εγχώρια αγορά αλλά και εκείνες των Βαλκανίων και βορειότερα, της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Πείτε μας, τέλος, για το πώς διαβλέπετε το μέλλον της κίνησης οχημάτων με φυσικό αέριο, από τη στιγμή που βασικός μοχλός ανάπτυξης των υποδομών φυσικού αερίου παραμένει η ΔΕΠΑ με το Fisikon;

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κάνει ήδη στροφή στην αεριοκίνηση με νέο στόλο αυτοκινήτων, καθώς τα πλεονεκτήματα του καυσίμου γίνονται ευρέως γνωστά και η ζήτηση αυξάνεται. Πολλές είναι εκείνες που παρουσιάζουν μοντέλα διπλού καυσίμου (CNG και βενζίνης), τόσο επιβατικά, όσο και επαγγελματικά. Τα οχήματα διπλού καυσίμου είναι το μέλλον της αυτοκίνησης καθώς επιτρέπουν σημαντική αυτονομία και εκτός δικτύου πρατηρίων φυσικού αερίου, αφού διαθέτουν και ντεπόζιτο βενζίνης. Την ίδια στιγμή και με γνώμονα την εξυπηρέτηση των πελατών που επιλέγουν την αεριοκίνηση, η ΔΕΠΑ Εμπορίας αναπτύσσει συστηματικά ένα πανελλαδικό δίκτυο πρατηρίων με CNG (FISIKON) διαχέοντας, επεκτείνοντας την αεριοκίνηση σε όλη την επικράτεια. Το τελευταίο διάστημα, μάλιστα, η εταιρεία επιταχύνει τον βηματισμό της στον συγκεκριμένο τομέα, έχοντας ήδη προσθέσει 5 νέα πρατήρια, με άλλα 3 (σε Ηγουμενίτσα, Χαλκίδα, Θεσσαλονίκη) να κατασκευάζονται και να τίθενται σε λειτουργία εντός του 2021, ενώ άλλα 12 είναι υπό ανάπτυξη και αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2022, σε όλη τη χώρα.