Το Σχέδιο του ΥΠΕΝ για την Ηλεκτροκίνηση στο Electric Vehicle Conference 2020- Τί Συμβαίνει στην Ευρώπη

Το Σχέδιο του ΥΠΕΝ για την Ηλεκτροκίνηση στο Electric Vehicle Conference 2020- Τί Συμβαίνει στην Ευρώπη
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τετ, 25 Νοεμβρίου 2020 - 08:00

Πραγματοποιήθηκε χθες, διαδικτυακά, το συνέδριο «Electric Vehicle Conference 2020», στο οποίο παρουσιάστηκαν όλες οι επιλογές ηλεκτρικών οχημάτων που υπάρχουν στην Ελλάδα σήμερα και που θα είναι διαθέσιμες τα αμέσως επόμενα χρόνια, καθώς και οι τεχνολογίες φόρτισης. Στο συνέδριο έδωσαν το παρών ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου

όπως και ειδικοί του χώρου και θεσμικοί παράγοντες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Μιλώντας στο συνέδριο, ο κ. Καραμανλής ανέφερε πως το 2019, το μερίδιο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, επί των συνολικών πωλήσεων στην ελληνική αγορά, ήταν μικρότερο του 1%, όταν σε άλλες χώρες της Ε.Ε. κυμαίνεται στο 4-5%, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στην Ολλανδία ξεπέρασε το 10% και στην Νορβηγία προσεγγίζουν το 50%!

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε, ακόμη, πως σε διεθνές επίπεδο το 1/3 της τελικής κατανάλωσης ενέργειας και το 30% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου αποδίδεται στον τομέα των μεταφορών και τόνισε ότι ο ευρύτερος ευρωπαϊκός στόχος είναι, έως το 2050, ο τομέας των μεταφορών να μειώσει τις εκπομπές κατά 60% και η κυκλοφορία στις πόλεις να γίνεται αποκλειστικά με μη συμβατικά οχήματα. Επομένως, πρόσθεσε, είναι σαφές ότι η προώθηση της ηλεκτροκίνησης σε όλη τη χώρα εξυπηρετεί τους στόχους αυτούς, αφού συνεισφέρει σημαντικά στην εξοικονόμηση ενέργειας και στην προστασία του περιβάλλοντος.

Στην δική της παρέμβαση, η κα Σδούκου παρουσίασε τα αποτελέσματα των πολιτικών που υιοθετήθηκαν και των πρωτοβουλιών που ανελήφθησαν για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, από πέρυσι, όταν ανέλαβε τα καθήκοντά της στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. «Ένα χρόνο αργότερα, όχι μόνο έχουμε υλοποιήσει τα μέτρα για το οποία είχαμε δεσμευτεί, αλλά έχουμε αρχίσει να βλέπουμε και τα πρώτα πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα», είπε, για να προσθέσει ότι η προσπάθεια δεν σταματά, καθώς το ΥΠΕΝ σχεδιάζει τα επόμενα βήματα για πόλεις χωρίς ρύπους και χωρίς θόρυβο.

Η γ.γ. Ενέργειας προέβη σε μια επισκόπηση του τί συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη και στον κόσμο: «Τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε καταγράφηκε ρεκόρ νέων ταξινομήσεων ηλεκτρικών στην Ευρώπη, παρουσιάζοντας αύξηση 166% σε σχέση με το Σεπτέμβρη του 2019, ενώ συνολικά στο πρώτο εννεάμηνο του 2020, 1 στα 10 οχήματα που ταξινομούνται στην Ευρώπη είναι ηλεκτρικό. Έως το τέλος της χρονιάς αναμένουμε ο αριθμός αυτός να υπερβεί το 1 εκατομμύριο για πρώτη φορά στην ιστορία της αυτοκίνησης», υπογράμμισε.

Η κα Σδούκου υποστήριξε πως είναι εντυπωσιακή η αύξηση που παρατηρείται, εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού, αλλά και σε μια χρονιά που οι πωλήσεις συμβατικών οχημάτων έχουν πληγεί σοβαρά και ακολουθούν σημαντικά πτωτική τάση.  

Μιλώντας για τις πολιτικές πρωτοβουλίες, η γ.γ. Ενέργειας ανέφερε πως την περασμένη εβδομάδα, ο πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου, ανακοίνωσε σχέδιο για απαγόρευση πώλησης μη ηλεκτρικών οχημάτων από το 2030 και έπειτα, σε συνέχεια σχετικών ανακοινώσεων για απαγόρευση το 2040 ή το 2035, σημειώνοντας πως το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί μέρος μιας λίστας άλλων 23 χωρών που συνεχώς μεγαλώνει, και οι οποίες έχουν ανακοινώσει μέτρα και δεσμεύσεις για την απαγόρευση πώλησης ή κυκλοφορίας οχημάτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα.

«Σε πρωτεύουσες κάποιων από αυτές τις χώρες, θα δει κανείς εκατοντάδες ή και χιλιάδες ηλεκτρικά ΙΧ, ταξί, λεωφορεία και οχήματα τροφοδοσίας να κυκλοφορούν ήδη αθόρυβα στους δρόμους τους. Και αυτό συμβαίνει γιατί λαμβάνοντας υπόψη τα κόστη καυσίμων, συντήρησης και φόρων παρατηρούμε ότι σε πολλές κατηγορίες αυτοκινήτων, τα ηλεκτρικά είναι είτε ήδη πιο ανταγωνιστικά από τα αντίστοιχα συμβατικά είτε θα γίνουν σε σύντομο χρονικό διάστημα. Το γενικό συμπέρασμα ήταν ότι η ηλεκτροκίνηση δεν είναι βγαλμένη από το μέλλον. Υπάρχει ήδη σε πολλές άλλες χώρες και αυτό επιχειρούμε να κάνουμε κι εμείς, να μην χάσουμε το τρένο της τεχνολογικής επανάστασης», είπε.

Η κα Σδούκου, αναφέρθηκε μετά στα όσα συμβαίνουν στη χώρα μας, θυμίζοντας στο πάνελ πως υπάρχει ήδη ένα συγκεκριμένο και ολιστικό πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση, με το νόμο 4710. Το πλαίσιο αυτό, με τα κίνητρα που θεσπίζονται για την απόκτηση και χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων, έχει οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των ταξινομήσεων ηλεκτρικών τους τελευταίους μήνες στη χώρα μας, είπε η ίδια για να προσθέσει πως σε σχέση με τις αρχές του χρόνου, οι ταξινομήσεις BEV και PHEV, έχουν σχεδόν πενταπλασιαστεί, Ενώ πολύ σημαντική είναι η αύξηση του ποσοστού των ηλεκτρικών, επί του συνόλου των πωλήσεων οχημάτων, φτάνοντας στο εντυπωσιακό 3,3 % περίπου το Σεπτέμβριο.

«Και όλα αυτά χωρίς να έχουμε αρχίσει να βλέπουμε ταξινομήσεις οχημάτων που επιδοτούνται μέσω του ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ», επεσήμανε.

Το πρόγραμμα ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ, η πρώτη δράση που ενεργοποιήθηκε στην χώρα μας και αφορά αμιγώς σε οχήματα (αυτοκίνητα, δίκυκλα, ποδήλατα) , έρχεται να δώσει ένα άμεσο οικονομικό κίνητρο για την αντικατάσταση των παλαιών ρυπογόνων αυτοκινήτων με ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή ακόμα και δίκυκλα ή ποδήλατα.

Τα πρώτα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά, καθώς οι αιτήσεις για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξεπερνούν πλέον κατά πολύ τις ταξινομήσεις ηλεκτρικών όλων των προηγούμενων χρόνων. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε σύνολο 8710 αιτήσεων που έχουν υποβληθεί έως τώρα, πρωταγωνιστεί το ηλεκτρικό ποδήλατο.

Η κα Σδούκου αναφέρθηκε στη συνέχεια στην ανάγκη, αυτή η σημαντική αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων στους ελληνικούς δρόμους, να αποτυπωθεί και στην ανάπτυξη υποδομών φόρτισης. Υπογράμμισε, όμως, πως παρόλο που η ανάπτυξη των υποδομών ηλεκτρικών οχημάτων σημειώνει έντονη ανάπτυξη στην Ευρώπη, ο συνολικός αριθμός σημείων φόρτισης που διατίθενται στην Ε.Ε. εξακολουθεί να απέχει πολύ από αυτό που απαιτείται.

Σύμφωνα με συντηρητικές εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θα χρειαστούν τουλάχιστον 2,8 εκατομμύρια μονάδες φόρτισης ECV έως το 2030, που σημαίνει 14 φορές αύξηση κατά τα επόμενα 11 χρόνια.

Επεσήμανε επίσης, ότι η εγκατάσταση είτε φορτιστών, είτε της απαραίτητης υποδομής καλωδίωσης σε όλες, ή σε μέρος των θέσεων στάθμευσης, έχει καταστεί υποχρεωτική στα νέα κτήρια, ανάλογα με τη χρήση τους, για να προσθέσει πως τα κτίρια του δημοσίου πρέπει να δώσουν το καλό παράδειγμα, εγκαθιστώντας τον επόμενο χρόνο, τους πρώτους δημοσίως προσβάσιμους φορτιστές, εφόσον διαθέτουν θέσεις στάθμευσης για το κοινό.

Η γ.γ. Ενέργειας είπε ακόμη πως το ΥΠΕΝ απλοποίησε πολύ τη διοικητική διαδικασία για την εγκατάσταση φορτιστών, ειδικά σε πολυκατοικίες, με αποτέλεσμα, σήμερα, ένας ιδιοκτήτης ή μισθωτής διαμερίσματος να μπορεί να προχωρήσει σε εγκατάσταση ιδιωτικού φορτιστή με απλή ενημέρωση του διαχειριστή.

«Η ολοκλήρωση των ΣΦΗΟ θα είναι ένα ουσιαστικό βήμα για την ανάπτυξη του εθνικού δικτύου φόρτισης καθώς οι Δήμοι έχουν τον πρώτο λόγο και χωροθετούν στα διοικητικά τους όρια θέσεις φόρτισης και στάθμευσης για ηλεκτρικά οχήματα. Απαραίτητη και βασική προϋπόθεση για να μπορούν άμεσα στο μέλλον να αναπτύξουν τις απαραίτητες υποδομές δίνοντας στον πολίτη εύκολη πρόσβαση στην φόρτιση.  Η εκπόνηση των ΣΦΗΟ χρηματοδοτείται μάλιστα από πόρους του Πράσινου Ταμείου», είπε χαρακτηριστικά.

Η κα Σδούκου αναφέρθηκε, κατόπιν, στην εξειδίκευση ορισμένων από τα φορολογικά κίνητρα που έχουν θεσπιστεί με το νόμο 4710, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών. Ήτοι αυτά που αφορούν στην παροχή αυξημένων φορολογικών κινήτρων για την απόκτηση Η/Ο ή την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων φορτιστών, από εταιρίες σε νησιά.

«Η ανάγκη για απανθρακοποίηση του τομέα των μεταφορών γίνεται επιτακτική και επιβεβλημένη. Η μετάβαση αυτή είναι εφικτή. Όμως, για να επιτευχθεί δεν αρκούν μερικές εκατοντάδες ηλεκτρικά ΙΧ, δίκυκλα ή ποδήλατα στους δρόμους. Δεν αρκούν μερικές δεκάδες φορτιστές στα εμπορικά κέντρα. Δεν αρκούν λίγα ηλεκτρικά λεωφορεία σε ένα μεγάλο αστικό κέντρο. Δεν αρκεί ένα βιώσιμο νησί μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος. Πρέπει να τα κάνουμε όλα αυτά, ταυτόχρονα, γρήγορα και σε μεγάλη κλίμακα» επεσήμανε η γ.γ Ενέργειας, ολοκληρώνοντας την ομιλία της.