Θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην αντικατάσταση των εργοστασίων που χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα από ανανεώσιμες πηγές σε χερσαίο και υπεράκτιο επίπεδο, στις διασυνδέσεις με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ των νησιών με στόχο την βελτιστοποίηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αναφέρει έγγραφο της ευρωπαϊκής επιτροπής για τις επενδυτικές ευκαιρίες στο πλαίσιο του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης

Σύμφωνα με την επισκόπηση η Ελλάδα παράγει υψηλές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, 9,2 τόνους κατά κεφαλήν κάθε χρόνο, σε σύγκριση με 8,8 τόνους κατά κεφαλήν σε επίπεδο Ε.Ε. Αυτό οφείλεται κυρίως στην εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, καθώς περισσότερο από το 30% της ηλεκτρικής ενέργειας παράγεται από λιγνίτη στις δύο λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης και κοντά στο 10% από τα εργοστάσια που λειτουργούν με ντίζελ ή πετρέλαιο στα νησιά.

Στο κείμενο που συνοδεύει την προαναφερόμενη εκτίμηση επισημαίνονται πράγματα τα οποία είναι γνωστά και αναδεικνύουν το μέγεθος της αλλαγής στις λιγνιτικές περιφέρειες. Στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, αναφέρει το κείμενο, η απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων θα έχει θετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και την υγεία, θέτει όμως σημαντικές οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις. Εκτιμάται πως «περίπου 5.500 θέσεις εργασίας στα ορυχεία λιγνίτη και σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής διατρέχουν άμεσα κίνδυνο. Επιπλέον 20.000 θέσεις εργασίας κινδυνεύουν έμμεσα.

Η περιοχή έχει ήδη ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας (31%) όλων των περιοχών άνθρακα / λιγνίτη της Ε.Ε., ενώ το ΑΕΠ / κατά κεφαλήν κατέρρευσε από 86% σε 59% του μέσου όρου της Ε.Ε. μεταξύ 2009 και 2017. Επιπλέον, πάνω από 100.000 κάτοικοι συνδέονται με συστήματα τηλεθέρμανσης, τα οποία λειτουργούν με την υπολειπόμενη θερμότητα των εγκαταστάσεων παραγωγής ενέργειας με λιγνίτη».

Σε ό,τι αφορά την Μεγαλόπολη, εκτιμάται ότι 1.600 θέσεις εργασίας κινδυνεύουν λόγω του κλεισίματος των λιγνιτικών μονάδων. Δύο από τους τέσσερις σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με λιγνίτη έκλεισαν πρόσφατα, και έχει κατασκευαστεί μια μονάδα φυσικού αερίου.

Αξίζει να σημειωθεί πως σε πρόσφατη ημερίδα που έγινε στη Ρόδο για την ευρωπαϊκή εβδομάδα κινητικότητας ο Δημάρχου Ρόδου Αντώνης Καμπουράκης, ανέφερε πως «το σχέδιό του δήμου έχει στο επίκεντρό του τη χρήση έξυπνων τεχνολογιών για τον ηλεκτροφωτισμό, τη διαχείριση της στάθμευσης και των απορριμμάτων της Μεσαιωνικής Πόλης, την προώθηση της ανακύκλωσης και της ηλεκτροκίνησης και την ανάδειξή της σε παγκόσμιο πρότυπο βιώσιμης διαχείρισης».

Οι κινήσεις ειδικά στην εξοικονόμηση ενέργειας στον οδοφωτισμό αφορούν αρκετές περιφέρειες. Πρόσφατα, η περιφέρεια Πελοποννήσου ανακοίνωσε τη διενέργεια διαγωνισμού για την ενεργειακή αναβάθμιση, αυτοματοποίηση και συντήρηση του συστήματος οδοφωτισμού στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο της περιφέρειας. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 8.931.799,83 ευρώ.