Σύμφωνα με το άρθρο του αμερικανικού ειδησεογραφικού πρακτορείου, η χώρα σχεδιάζει επί του παρόντος να απόσχει από την τελική ψηφοφορία που θα διεξαχθεί αυτή την εβδομάδα επί της πρότασης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), να υποχρεωθεί ο ναυτιλιακός τομέας να πληρώσει για τους περισσότερους από 1 δισεκατομμύριο τόνους εκπομπών του θερμοκηπίου ετησίως, δήλωσε άτομο που γνωρίζει το θέμα, ζητώντας από το Bloomberg να μην κατονομαστεί ότι συζητά μη δημόσιες πληροφορίες.
Η Αθήνα ήταν πάντα επιφυλακτική απέναντι στο πλαίσιο μηδενικών καθαρών εκπομπών και τον αντίκτυπό του στη ναυτιλιακή βιομηχανία, ανέφερε η παραπάνω πηγή.
Τον Απρίλιο, ωστόσο, η χώρα υπερψήφισε το προσχέδιο για τους σαρωτικούς νέους κανόνες του ΙΜΟ.
Ένας εκπρόσωπος της ελληνικής κυβέρνησης αρνήθηκε να σχολιάσει το θέμα στο Bloomberg.
Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση πιέζει τα μέλη της να υποστηρίξουν τον φόρο στη ναυτιλία, οι ΗΠΑ αντιτίθενται σθεναρά σε αυτόν. Αφού απείλησε να απαντήσει με μέτρα όπως λιμενικά τέλη, περιορισμούς στις θεωρήσεις και δασμούς, η Ουάσινγκτον πρότεινε την εισαγωγή ενός ακόμη βήματος στην υιοθέτηση του τέλους, το οποίο θα προσέθετε ένα ακόμη εμπόδιο ώστε αυτό να τεθεί σε ισχύ.
Το δημοσίευμα επισημαίνει ότι η αποχή της Ελλάδας από την ψηφοφορία του ΙΜΟ θα σηματοδοτούσε την αποστασιοποίηση ενός κράτους από τον Νότο της ΕΕ από την κοινή θέση του μπλοκ, το οποίο θέλει να ηγηθεί της παγκόσμιας μάχης κατά της κλιματικής αλλαγής.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το εκτελεστικό όργανο του μπλοκ, ζήτησε την περασμένη εβδομάδα την υιοθέτηση του πλαισίου μηδενικών εκπομπών του ΙΜΟ, λέγοντας ότι αποτελεί «σημαντικό ορόσημο» για την απαλλαγή του ναυτιλιακού τομέα από τον άνθρακα και τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού.
Οι επιφυλάξεις της Ελλάδας σχετικά με τον φόρο έχουν υποβληθεί στις ευρωπαϊκές αρχές γραπτώς πολύ πριν από την ψηφοφορία, πρόσθεσε το άτομο που γνωρίζει τη στάση της ελληνικής κυβέρνησης για το θέμα.
Το πλαίσιο μηδενικών εκπομπών βασίζεται σε καύσιμα και τεχνολογίες που δεν είναι διαθέσιμες σε μεγάλη κλίμακα και εισάγει αυστηρές κυρώσεις για τη μη χρήση τους, ανέφερε στο Bloomberg το εν λόγω άτομο, προσθέτοντας ότι κάτι τέτοιο θα αύξανε το κόστος καθώς, με τους νέους κανόνες, οι εταιρείες θα είναι αναγκασμένες να αναζητούν καύσιμα που βρίσκονται σε περιορισμένες ποσότητες.
Η τελική υιοθέτηση του νέου πλαισίου δεν είναι εγγυημένη λόγω της αντίθεσης της Ουάσινγκτον, αν και τον Απρίλιο, το σχετικό προσχέδιο είχε κερδίσει ευρεία υποστήριξη.
Υπενθυμίζεται, εξάλλου, ότι πριν ενάμιση μήνα οι ΗΠΑ απείλησαν με δασμούς όσες χώρες ψηφίσουν υπέρ της συμφωνίας του ΙΜΟ για μείωση των εκπομπών στη ναυτιλία.
Τέλος, το Bloomberg επισημαίνει ότι η Ελλάδα είναι το κράτος με τη δεύτερη μεγαλύτερη εμπορική ναυτιλία στον κόσμο, πίσω μόνο από την Κίνα, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services Ltd., θυγατρικής του μεγαλύτερου ναυλομεσίτη στον κόσμο.