ΕΕ: Η Κρίση στη Μέση Ανατολή Ανέδειξε το Πρόβλημα Προμηθειών LNG

ΕΕ: Η Κρίση στη Μέση Ανατολή Ανέδειξε το Πρόβλημα Προμηθειών LNG
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Τετ, 25 Ιουνίου 2025 - 09:00

Μπορεί να χειρότερα να αποφεύχθηκαν— προς το παρόν— όμως η νέα κρίση στη Μέση Ανατολή έφερε ξανά στο προσκήνιο το πόσο τρωτές είναι οι εφοδιαστικές αλυσίδες των ορυκτών καυσίμων. Καθώς ο δυνητικός αποκλεισμός των Στενών του Ορμούζ έμοιαζε όλο και πιο πιθανός, οι διεθνείς προμηθευτές 

πετρελαίου και φυσικού αερίου αγωνιούσαν για το πώς μία τέτοια εξέλιξη θα επηρεάσει τις τιμές. Όπως γράψαμε πρόσφατα, οι ασιατικές αγορές είναι αρκετά πιο εκτεθειμένες, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως η Ευρώπη μένει στο απυρόβλητο.

Για το 2024, η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε 11,82 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG από το Κατάρ, ποσοστό που ισούται με το 4,3% των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου. Το ποσοστό πιθανότατα θα αυξηθεί το 2025 και τα επόμενα χρόνια καθώς η ΕΕ προσπαθεί να απεξαρτηθεί από το ρωσικό φυσικό αέριο, οι εισαγωγές του οποίου έφτασαν τα 51,67 bcm το προηγούμενο έτος. Όμως, με τα προβλήματα της ενεργειακής κρίσης του 2022 να ταλανίζουν ακόμα τις ευρωπαϊκές αγορές, η πιθανότητα της παράλληλης διακοπής των προμηθειών από το Κατάρ μοιάζει ακόμα πιο καταστροφική.

 

 

Οι αλλαγές στον εφοδιασμό LNG αν έκλειναν τα Στενά του Ορμούζ. Πηγή: OIES.

 

Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα του Oxford Institute for Energy Studies, παρόλο που οι ασιατικές αγορές εισάγουν σχεδόν το 80% του LNG που εξάγεται από τη Μέση Ανατολή, η Ευρώπη θα ήταν η πιο πληττόμενη σε περίπτωση αποκλεισμού των Στενών του Ορμούζ. Χαρακτηριστικά, η Ευρώπη θα έχανε περίπου 30 bcm φυσικού αερίου καθώς οι εξαγωγές από τη Βόρεια Αμερική θα άλλαζαν προορισμό ώστε να καλύψουν τα κενά στην Ασία. Και αυτό χωρίς να υπολογίζεται η εκτίναξη του κόστους αγοράς LNG εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης. 

Ακόμα και κατά την πρόσφατη κρίση, όταν τα Στενά του Ορμούζ δεν έκλεισαν και ο εφοδιασμός της Ευρώπης δεν επηρεάστηκε ουσιαστικά, η τιμή του ΥΦΑ αυξήθηκε εξαιτίας των ανησυχιών στις αγορές. Στην πραγματικότητα, η Ευρώπη είναι πολύ πιο ευάλωτη επί του παρόντος, καθώς ο εφοδιασμός της μέσω αγωγών εξαρτάται από τη Νορβηγία, ενώ ο εφοδιασμός της μέσω υγραεριοφόρων εξαρτάται από τις ΗΠΑ και το Κατάρ. Σε περίπτωση που μία από αυτές τις γραμμές εφοδιασμού διακοπεί, δεν υπάρχει κανένας προμηθευτής— πέραν της Ρωσίας— που να μπορεί να αντικαταστήσει το κενό.

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr