Οι Ασιατικές Αγορές Είναι οι Πιο Εκτεθειμένες στη Μεσανατολική Κρίση

Οι Ασιατικές Αγορές Είναι οι Πιο Εκτεθειμένες στη Μεσανατολική Κρίση
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Τρι, 24 Ιουνίου 2025 - 09:10

Οι αγορές της Ασίας είναι οι ευάλωτες στην προμήθεια πετρελαίου, LNG, και άλλων υδρογονανθράκων που παράγονται στη Μέση Ανατολή, με τους εμπόρους και τις κυβερνήσεις να ανησυχούν για το ενδεχόμενο μίας επόμενης κρίσης. Τόσο ο πιθανός αποκλεισμός των Στενών του Ορμούζ, όσο και η δυσκολία εξαγωγών από το Ιράν, αποτελούν δύο αρνητικά σενάρια για τον μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό των ασιατικών αγορών.

Η επίσημη είσοδος των ΗΠΑ στον πόλεμο μεταξύ Ισραήλ και Ιράν προκάλεσε ανησυχία στις διεθνείς αγορές. Και μολονότι η σύγκρουση φαίνεται να περνά σε φάση ύφεσης, οι φόβοι για την εφοδιαστική αλυσίδα των καυσίμων που προέρχονται από την ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής έχουν ενταθεί, με τις ασιατικές αγορές να θεωρούνται ιδιαίτερα εκτεθειμένες εξαιτίας της γεωγραφικής θέσης τους. Για παράδειγμα, οι ασιατικές χώρες αγοράζουν σχεδόν το 80% του αργού που παράγεται στη Μέση Ανατολή και το 90% αυτών των φορτίων περνά από τα Στενά του Ορμούζ. Οι ασιατικές χώρες είναι και ο μεγαλύτερος αγοραστής LNG από τη Μέση Ανατολή— κυρίως παραγόμενο στο Κατάρ— το οποίο επίσης περνά από τα Στενά του Ορμούζ. Ως εκ τούτου, οι έμποροι στις ασιατικές αγορές αναζητούν εναλλακτικούς προμηθευτές, έχοντας παράλληλα να υπολογίσουν και μία σειρά γεωπολιτικών “εμποδίων”, όπως κυρώσεις και δασμοί.

Η Ρωσία εμφανίζεται προς το παρόν ως ο μεγαλύτερος κερδισμένος από αυτές τις εξελίξεις, καθώς διαθέτει την παραγωγή και τις υποδομές ώστε να εξυπηρετήσει τους πελάτες της στην Ασία. Βέβαια, μέχρι να ανοίξει η Αρκτική διαδρομή εντός του Ιουλίου όταν οι πάγοι στον Βόρειο Ωκεανό θα είναι πιο προσπελάσιμοι, τα ρωσικά πλοία αναγκάζονται να κάνουν τον γύρο της Ευρώπης και της Αφρικής, καθώς το Σουέζ, η Ερυθρά Θάλασσα, και τα Στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ αποτελούν δυνητικό στόχο των Χούθι. Μολονότι τα ρωσικά πλοία δεν έχουν στοχοποιηθεί μαζικά από τους Χούθι, κατά τις προηγούμενες επιθέσεις είχαν παρατηρηθεί ορισμένα “λάθη” από πλευράς των ανταρτών. Εκτός της Ρωσίας, οι έμποροι εξετάζουν το ενδεχόμενο προμηθειών υδρογονανθράκων από εναλλακτικά τερματικά της Μέσης Ανατολής στον Ινδικό Ωκεανό, χωρίς να διακινδυνεύσουν ένα πέρασμα από τον Περσικό Κόλπο.

 

 

Οι εισαγωγές ιρανικών πετροχημικών στην Κίνα. Πηγή: Bloomberg.

 

Πέραν, όμως, των διάφορων choke points στην περιοχή, το Ιράν από μόνο του αποτελεί έναν μεγάλο προμηθευτή διάφορων πετρελαιοειδών. Για παράδειγμα, το Ιράν εξάγει ένα μεγάλο ποσοστό των παγκόσμιων φορτίων καύσιμου πετρελαίου ή μπάνκερς, το οποίο χρησιμοποιείται ως καύσιμο στη ναυτιλία. Το προϊόν αυτό αποτελεί μία από τις βασικές εισαγωγές των μικρών, ανεξάρτητων διυλιστηρίων στην Κίνα, και καταλήγει στα μεγάλα ναυτιλιακά κέντρα όπως η Σιγκαπούρη και η Μαλαισία. Το Ιράν προμηθεύει και μεγάλο ποσοστό των παγκόσμιων εξαγωγών υγραερίου LPG, το οποίο χρησιμοποιείται στα γνωστά γκαζάκια, τη θέρμανση, και την παραγωγή πλαστικών. Η διακοπή αυτών των προμηθειών θα είναι ένα δραματικό πλήγμα για τον κλάδο των πετροχημικών, ο οποίος θεωρείται ως η μοναδική μηχανή ανάπτυξης για τους υδρογονάνθρακες μακροπρόθεσμα.

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr