Ο κύβος ερρίφθη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι έτοιμη να λάβει αυστηρά μέτρα για την ολική παύση των εισαγωγών ρωσικών καυσίμων. Ένα από αυτά θα είναι η γνωστοποίηση των συμβολαίων που έχουν υπογράψει οι ευρωπαϊκές εταιρείες με τους Ρώσους προμηθευτές, μία διαδικασία που σίγουρα θα βρει σθεναρές αντιστάσεις από τον επιχειρηματικό κόσμο

Παράλληλα, θα απαγορευτούν οι εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου, κάτι που δύσκολα θα γίνει δεκτό από τις πιο φίλα προσκείμενες κυβερνήσεις προς το Κρεμλίνο.

Η Κομισιόν ετοιμάζεται να δημοσιεύσει το σχέδιό της για το τέλος των εισαγωγών ρωσικών καυσίμων μέχρι το 2027, με την επίσημη ανακοίνωση να αναμένεται εντός των επόμενων ημερών. Και παρόλο που οι λεπτομέρειες μπορεί να αλλάξουν μέχρι την τελευταία στιγμή, τα πιο “καυτά” σημεία του σχεδίου προκαλούν ήδη αντιδράσεις. Όπως είχε γράψει νωρίτερα το energia.gr, ένα από τα κρίσιμα μέτρα που σκοπεύουν να αξιοποιήσουν οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι είναι η ακύρωση των συμβολαίων μεταξύ ευρωπαϊκών και ρωσικών εταιρειών που παραμένουν σε ισχύ. Απαραίτητη προϋπόθεση για αυτό το βήμα είναι η γνωστοποίηση των συμβολαίων που έχουν υπογραφεί.

Ως εκ τούτου, εφόσον εγκριθεί το σχέδιο, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα απαιτήσει από τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις που αγοράζουν ρωσικό φυσικό αέριο να μοιραστούν μία σειρά σημαντικών στοιχείων, όπως τη διάρκεια, τους όγκους του καυσίμου, τυχόν ρήτρα προορισμού, και ημερομηνία λήξης του συμβολαίου. Οι πληροφορίες αυτές θα συλλεχθούν και θα χρησιμοποιηθούν ώστε αυτά τα συμβόλαια να ακυρωθούν μαζικά από τα ευρωπαϊκά δικαστήρια χωρίς να επιβαρυνθούν με πρόστιμα οι Ευρωπαίοι αγοραστές.

Όμως αυτή η απαίτηση είναι σχεδόν βέβαιη ότι θα συναντήσει αντιστάσεις από την ενεργειακή βιομηχανία. Τα συμβόλαια αυτά θεωρούνται άκρως απόρρητα και προηγούμενες προσπάθειες γνωστοποίησής τους είχαν αποτύχει. Με αυτό το δεδομένο, η ΕΕ πιθανότατα θα αναγκαστεί να μεταβιβάσει το καθήκον ελέγχου των συμβολαίων στους εθνικούς διαχειριστές. Εκεί, όμως, υπάρχουν ανησυχίες για την ευθυγράμμιση των κρατικών αρχών με τα προστάγματα της Κομισιόν, ειδικά σε χώρες όπως η Ουγγαρία και η Σλοβακία.

Πέραν της ακύρωσης των συμβολαίων, η πρόταση της Επιτροπής περιλαμβάνει μία σειρά άλλων μέτρων. Μία από αυτές είναι ο αυστηρός έλεγχος των εισαγόμενων ποσοτήτων φυσικού αερίου. Αυτό συνεπάγεται πως οι Ευρωπαίοι εισαγωγείς του καυσίμου θα πρέπει να παρέχουν αποδεικτικά έγγραφα για τον τόπο παραγωγής του φυσικού αερίου, ώστε να επιβεβαιώνεται ότι δεν είναι ρωσικής προέλευσης. Ο έλεγχος αυτός θα πραγματοποιείται στην πύλη εισόδου του καυσίμου επί ευρωπαϊκού εδάφους.

Σημαντική θεωρείται και η θέση των τερματικών LNG. Ως γνωστό, αρκετές χώρες έχουν μεν σταματήσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών, αλλά τις έχουν αντικαταστήσει με ΥΦΑ. Σύμφωνα με την πρόταση, τα ευρωπαϊκά τερματικά θα σταματήσουν να προσφέρουν οποιεσδήποτε υπηρεσίες στα ρωσικά υγραεριοφόρα από τις αρχές του 2026, ενώ αν υπάρχουν υφιστάμενα συμβόλαια αυτή η διορία θα επεκταθεί στα μέσα του 2026 για τα σύντομης διάρκειας συμβόλαια και στο τέλος του 2027 για τα μακράς διάρκειας συμβόλαια.

Ο γενικός στόχος είναι η ολική παύση των εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου, είτε μέσω αγωγών, είτε ως LNG πριν τις αρχές του 2028. Αυτό σημαίνει πως αρκετές ευρωπαϊκές χώρες θα αναγκαστούν να βρουν εναλλακτικούς προμηθευτές. Όμως το σχέδιο της Κομισιόν δεν θα εγκριθεί τόσο εύκολα. Οι φίλοι του Κρεμλίνου εντός των 27 σίγουρα θα προσπαθήσουν να καθυστερήσουν ή και να ακυρώσουν πλήρως αυτή την πρόταση. Ταυτόχρονα, τα επιχειρηματικά συμφέροντα σε αρκετές χώρες, μεταξύ αυτών και η Γερμανία, επιμένουν πως οι εισαγωγές ρωσικών καυσίμων είναι ο μόνος ρεαλιστικός τρόπος για τη μείωση του ενεργειακού κόστους στην Ευρώπη. Τέλος, υπάρχει και ο αμερικανικός παράγοντας, με τον Λευκό Οίκο να επιθυμεί να αποτρέψει τον αποκλεισμό της Ρωσίας από την ευρωπαϊκή αγορά, παρά το γεγονός ότι οι Αμερικάνοι παραγωγοί φυσικού αερίου θα ήταν οι μεγαλύτεροι κερδισμένοι μίας τέτοιας πολιτικής.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr