Σενάριο επιστημονικής φαντασίας χαρακτήρισαν στον ΑΔΜΗΕ τις ειδήσεις που διακίνησαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα, ορισμένα ΜΜΕ, για αλλαγή όδευσης στο καλώδιο από την Κύπρο. Σύμφωνα με τον Διαχειριστή, τα σενάρια που αναπτύσσονται δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα και υποδηλώνουν άγνοια των όρων που διέπουν τα ευρωπαϊκά έργα 

κοινού ενδιαφέροντος (PCI) καθώς και των διαδικασιών, με βάση τις οποίες πραγματοποιούνται τα έργα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων.

Ο Διαχειριστής κατέληγε με τη φράση ότι παραμένει προσηλωμένος στην υλοποίηση του έργου στρατηγικής σημασίας για τα εμπλεκόμενα κράτη και την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία το χρηματοδοτεί με το ποσό των 657 εκ. ευρώ. 

Σε έρευνα που πραγματοποίησε το energia.gr, στελέχη της αγοράς εντός και εκτός  Ελλάδας υποστήριξαν ότι η βασική πηγή ανησυχιών για το βαλτωμένο θέμα του GSI είναι το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση που έχει αναλάβει να χρηματοδοτήσει το project τηρεί, απορίας άξιο, σιγή ιχθύος! 

Ακόμη περισσότερο προκαλεί απορία το πώς προέκυψε και που αποσκοπεί, τελικά,  η “πρωτοβουλία” να ενταχθεί το σκέλος του Great Sea Interconnector, που αφορά στη διασύνδεση, Κύπρος – Ισραήλ, υπό την αιγίδα του αμερικανικής προελεύσεως Oικονομικού Διαδρόμου Ινδίας - Μέσης Ανατολής - Ευρώπης, (IMEC), ιδίως μετά και την πρόσφατη συνάντηση των ηγετών των δύο χωρών, Βενιαμίν Νετανιάχου και Γιώργου Χριστοδουλίδη, στην Ιερουσαλήμ. 

Ο Οικονομικός Διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC) αποσκοπεί να ενισχύσει την οικονομική ανάπτυξη με την προώθηση της συνδεσιμότητας και της οικονομικής ολοκλήρωσης μεταξύ των χωρών της Ασίας, του Περσικού Κόλπου και της Ευρώπης με την προτεινόμενη διαδρομή του να ξεκινά από την Ινδία και να τερματίζει στην Ευρώπη, δια μέσου των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της Σαουδικής Αραβίας, του Ισραήλ και της Ιταλίας. 

Η ιδέα πήρε σάρκα και οστά στις 9 Σεπτεμβρίου 2023, με την υπογραφή του MoU στη διάρκεια της συνόδου κορυφής της G20 στο Νέο Δελχί, από τις κυβερνήσεις της Ινδίας, των Ηνωμένων Πολιτειών, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της Σαουδικής Αραβίας, της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας και τους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Μια νέα νομοθετική πρωτοβουλία στο Κογκρέσο των ΗΠΑ επιδιώκει να θεσμοθετήσει το ενδιαφέρον της Αμερικής για την προώθηση του διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC), με ιδιαίτερη έμφαση στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. 

Με τίτλο «Νόμος για την Ανατολική Μεσόγειο ως στρατηγική πύλη», το νομοσχέδιο, το οποίο εισήγαγε ο βουλευτής του Ιλινόις Μπραντ Σνάιντερ, κατευθύνει την προσοχή των ΗΠΑ προς τις κρίσιμες υποδομές σε χώρες μέλη του IMEC, όπως η Ελλάδα, η Κύπρος, το Ισραήλ και η Αίγυπτος, για την ενίσχυση της συνδεσιμότητας. 

Είναι χαρακτηριστικό της σημασίας που προσδίδει ο αμερικανικός παράγοντας στο όλο project  ότι ο Λευκός Οίκος προχωρά σε αναβάθμιση της σημασίας που θα έχει η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου για τον IMEC. 

Στις 9 Μαΐου, νέα νομοθετική πρωτοβουλία του αμερικανικού Κογκρέσου κατοχυρώνει τα συμφέροντα των ΗΠΑ στο πλαίσιο του IMEC, με ιδιαίτερη έμφαση στην περιοχή μας. 

Με τίτλο «Νόμος για την Ανατολική Μεσόγειο ως στρατηγική πύλη», το νομοσχέδιο, που εισήγαγε ο βουλευτής του Ιλινόι, Μπραντ Σνάιντερ, στρέφει την προσοχή των ΗΠΑ προς τις υποδομές καίριας στρατηγικής σημασίας σε χώρες μέλη του IMEC, όπως είναι η Ελλάδα, η Κύπρος, το Ισραήλ και η Αίγυπτος, με απώτερη επιδίωξη την ενίσχυση της συνδεσιμότητας. 

Ο στρατηγικός ρόλος της Ελλάδας ενισχύεται σαφώς μετά την αμερικανική πρωτοβουλία καθώς η νέα νομοθεσία υπογραμμίζει τη σημασία ορισμένων ενεργειακών έργων, όπως το διασυνδετήριο καλώδιο, GSI, η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου (GREGY), ο αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας και οι νέοι τερματικοί σταθμοί υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU), που θα διευκολύνουν την υλοποίηση του ΙMEC. 

Aκόμη, ζητά από τον Υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ να διερευνήσει τη δυνατότητα επέκτασης των διμερών προγραμμάτων έρευνας και ανάπτυξης, που εφαρμόζονται σήμερα στο Ισραήλ, σε άλλες περιφερειακές χώρες και τον καλεί να υποστηρίξει τα πολυμερή σχήματα περιφερειακής συνεργασίας, με έμφαση στο σχήμα «3+1» και στο κέντρο CYCLOPS, στην Κύπρο, το οποίο εμφανίζει ως παράδειγμα περιφερειακής συνεργασίας.

Επιπλέον, ενθαρρύνει την ενίσχυση των διπλωματικών και οικονομικών δεσμών του Ισραήλ με τις γειτονικές χώρες, για την προώθηση της περιφερειακής ολοκλήρωσης. 

Αυτή η προσέγγιση σε συνδυασμό με την απουσία αναφοράς στην Ελλάδα στο κοινό ανακοινωθέν που εκδόθηκε στα Ιεροσόλυμα, όπου τονιζόταν ότι η συμφωνία για τον IMEC που θα συνδέει τις δύο χώρες - και στο μέλλον τη Κύπρο με την Ευρώπη- θα υπογραφεί εντός του 2025, ήταν, προφανώς, η αφορμή πίσω από τα δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών τα οποία οδήγησαν και στη διάψευση από πλευράς ΑΔΜΗΕ. 

Είναι πιθανό, η επιφυλακτικότητα της Αθήνας να εκφραστεί ανοιχτά για την ολοκλήρωση του GSI να οφείλεται στην πίεση που της ασκούν οι τουρκικές απειλές στο Αιγαίο, κάτι που το energia.gr αντιλαμβάνεται πλήρως, υπό τις συνθήκες της περιόδου. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι πρέπει να απαξιώνονται οι θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης η οποία διαβεβαιώνει σε όλους τους τόνους, ότι το έργο θα εκτελεστεί αν και σε χρόνο που η ίδια θα κρίνει ότι ευνοεί.

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr