Η Ολλανδική Ασθένεια

Κεφάλαιο πρώτο: Η ανακάλυψη φυσικού αερίου έξω από το Χρόνιγκεν (Groningen), στην Ολλανδία, στις 29 Μαΐου 1959 καθόρισε τη μεταπολεμική οικονομία της χώρας. Αρχικά, το μέγεθος του κοιτάσματος εκτιμήθηκε σε 60 bcm, όμως νεώτερες εκτιμήσεις το υπολογίζουν στα 2.700 bcm, νούμερο που το καθιστά το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικού αερίου στην Ευρώπη και ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Τα τελευταία 60 χρόνια, η Ολλανδία έχει προσποριστεί τεράστια έσοδα που ξεπερνούν τα 363 δισεκατομμύρια ευρώ από την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου. Ο αντίκτυπος στην ολλανδική οικονομία ήταν τόσο μεγάλος που ο Economist επινόησε τον όρο «ολλανδική ασθένεια», για να καταδείξει τον αντίκτυπο της παρακμής των μεταποιητικών βιομηχανιών της Ολλανδίας, ύστερα από την ανακάλυψη αυτού του τεράστιου κοιτάσματος φυσικών πόρων.

energia.gr
Παρ, 27 Σεπτεμβρίου 2024 - 08:10

Κεφάλαιο δεύτερο: Η Shell ιδρύθηκε και λειτουργεί στην Ολλανδία από το 1907. Δραστηριοποιείται στη λιανική πώληση υγρών καυσίμων, την ταχυφόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, λειτουργεί ένα μεγάλο συγκρότημα παραγωγής ενέργειας και χημικών προϊόντων, διαθέτει σύγχρονο τεχνολογικό κέντρο καθώς και ένα διυλιστήριο βιολογικού υγροποιημένου φυσικού αερίου. Συμμετέχει, επίσης στην ανάπτυξη ηλιακών και αιολικών πάρκων, καθώς και σε έργα γεωθερμίας, ενώ  κατέχει το 50% της Nederlandse Aardolie Maatschappij B.V. (NAM), που παράγει πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Η Ολλανδία εκτιμάται ότι διαθέτει το 25% των αποθεμάτων φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το 2022, η Shell ανακοίνωσε κέρδη προ φόρων ύψους 479 εκατ. δολαρίων και κατέβαλε φόρους της τάξης των 259 εκατ. δολαρίων. Η καθαρή χρηματιστηριακή αξία της στις 20 Σεπτεμβρίου ήταν 215,03 δισεκατομμύρια δολάρια, ήτοι, μειωμένη κατά -2,68% σε ετήσια βάση.

Κεφάλαιο τρίτο: Η Χάγη, η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ολλανδίας, ψήφισε τοπικό διάταγμα που απαγορεύει τις διαφημίσεις ορυκτών καυσίμων, βενζινοκίνητων οχημάτων και άλλων υπηρεσιών όπως οι τουριστικές μετακινήσεις με αεροπλάνο, δηλαδή, τις δραστηριότητες που συνδέονται με την υψηλή ρύπανση στην ατμόσφαιρα, αποτελώντας την πρώτη πόλη στον κόσμο που αναλαμβάνει μια παρόμοια πρωτοβουλία. Ο τοπικός δήμος φιλοδοξεί να καταστήσει την πόλη κλιματικά ουδέτερη έως το 2030, και επέλεξε αυτό τον τρόπο για να το πετύχει. Η Ολλανδία είναι παγκοσμίως γνωστή για την υψηλή διείσδυση ποδηλάτων και ηλεκτρικών οχημάτων στο μείγμα των μετακινήσεων στις αστικές περιοχές. Όμως, υστερεί, ως έθνος, σε σύγκριση με τις χώρες που ξεχωρίζουν όσον αφορά στις κατά κεφαλήν εκπομπές ρύπων. Παρά τη μεγάλη χρήση ποδηλάτων και ηλεκτρικών οχημάτων, κάθε Ολλανδός εκπέμπει περίπου 50% περισσότερο CO2 από τους πολίτες της Γαλλίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Δανίας, και της Σουηδίας! Και τούτο επειδή στο ενεργειακό μείγμα της κυριαρχεί ακόμη ο άνθρακας και το ορυκτό αέριο, όταν στις χώρες που προαναφέρθηκαν, κυριαρχούν είτε η πυρηνική ενέργεια (Γαλλία) είτε η αιολική (Ηνωμένο Βασίλειο και Δανία) είτε ακόμη η υδροηλεκτρική (Σουηδία). Πάνω από το 90% των νοικοκυριών στην Ολλανδία χρησιμοποιούν φυσικό αέριο για τη θέρμανσή τους.

Το σχόλιο του energia.gr: Χωρίς να θέλουμε να διακωμωδήσουμε την πρωτοβουλία του δημοτικού συμβουλίου της Χάγης και την αποφασιστικότητά των μελών του να καθαρίσουν την ατμόσφαιρα στην πόλη τους εν τούτοις, δεν μπορέσαμε, ως portal, να αντισταθούμε στον πειρασμό να συγκρίνουμε το ολλανδικό παράδειγμα με τα όσα γίνονταν κάποιες δεκαετίες πριν, σε περιφερειακούς δήμους της Αθήνας, που αυτο-ανακηρύσσονταν σε «αποπυρηνικοποιημένες ζώνες»! Τώρα, έρχονται οι ευαίσθητοι στην μόλυνση υπεύθυνοι της ολλανδικής πόλης να την ανακηρύξουν «απανθρακοποιημένη ζώνη», λες και ένας πυρηνικός όλεθρος θα αναχαιτιζόταν μπροστά στην πινακίδα-ανέκδοτο "Δάφνη, Αποπυρηνικοποιημένη Ζώνη", που βλέπαμε στην Λεωφόρο Βουλιαγμένης, στα όρια του ομώνυμου δήμου, ή ότι οι ρύποι που εκπέμπονται στην Ολλανδία θα διαλύονται με "ένα νόμο και ένα άρθρο" μόλις προσεγγίζουν στα όρια του δήμου Χάγης. Είπαμε, καλή, χρήσιμη και άγια η πολιτική για το net zero, αλλά να την εφαρμόσουμε με υπεύθυνο τρόπο για όλο το φάσμα της οικονομίας και της κοινωνίας των πολιτών και όχι δια μέσου της ζώνης του λυκόφωτος. Επιτέλους, λίγη σοβαρότητα!