Συνολικά, 166 διασυνοριακά έργα ενεργειακών υποδομών συμπεριλαμβανομένων 65 εγκαταστάσεων που συνδέονται με το υδρογόνο, όπως ηλεκτρολύτες, αγωγοί, τερματικοί σταθμοί εισαγωγής και αποθήκευσης αμμωνίας ή υγροποιημένου H2 περιλαμβάνονται στον καινούργιο κατάλογο έργων Κοινού & Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PCI+PMI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και επτά έργα με αμιγώς ελληνικό ενδιαφέρον, όπως είναι το “GRECY”, ήτοι, η ηλεκτρική διασύνδεση Αιγύπτου- Ελλάδος που προωθεί ο όμιλος Κοπελούζου, το “Great Sea interconnector” που αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας- Κύπρου- Ισραήλ και υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ, καθώς και η μονάδα αντλησιοταμίευσης της Τέρνα, στην Αμφιλοχία.

Μόλις υπογραφεί η απόφαση στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ και αφού προηγηθεί ο σχετικός έλεγχος από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ, τα έργα που συμπεριλαμβάνονται στον νέο κατάλογο θα μπορούν να επιλεγούν για ταχύτερη αδειοδότηση και χρηματοδότηση, είτε αυτή θα προέλθει από την πρόβλεψη για εκταμίευση 5,84 δισ. ευρώ για την Ενέργεια, στο πλαίσιο της διευκόλυνσης "Συνδέοντας την Ευρώπη" (CEF), είτε θα προέλθει από ίδια κεφάλαια από τα κράτη- μέλη.

Ωστόσο, ο νέος κατάλογος, PCI/PCMI και έκτος στη σειρά, έχει δεχτεί έντονες επικρίσεις από περιβαλλοντικές ομάδες, όπως οι Φίλοι της Γης και το Ευρωπαϊκό Γραφείο Περιβάλλοντος, επειδή περιλαμβάνει υποδομές που θα μεταφέρουν κυρίως ορυκτό αέριο, όπως οι προτεινόμενοι αγωγοί EastMed και Melita.

Τα έργα του καταλόγου αφορούν κατά κόρον στις χώρες της Βόρειας και Δυτικής Ευρώπης, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι στην κατηγορία των υπεράκτιων δικτύων, δεν έχει υποβάλει αίτηση καμία από τις χώρες της Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης.

Όσον αφορά στον κατάλογο των έργων με ελληνικό ενδιαφέρον, περιλαμβάνονται και ορισμένα που αφορούν στην παραγωγή υδρογόνου και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα.

Πιο συγκεκριμένα, ο ελληνικός κατάλογος των PCI-PMI περιλαμβάνει:

Την ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ- Κύπρου- Ελλάδος: Αφορά στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης των 3 χωρών, που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ, “Great Sea Interconnector”, το διάδοχο σχήμα του προβληματικού εξ’ αρχής, “Euroasia interconnector”. Σημειώνουμε ότι στον κατάλογο των έργων PCI έχουν ενταχθεί και τα δύο τμήματα του έργου, ήτοι, η διασύνδεση Hadera, στο Ισραήλ και Κοφίνου, στην Κύπρο, όπως και το τελευταίο στάδιο της διασύνδεσης, Κοφίνου- Κορακιά, στην Κρήτη.

Επίσης, την εγκατάσταση αποθήκευσης υδροηλεκτρική ενέργειας, με άντληση, στην Αμφιλοχία, που υλοποιεί η Τέρνα και το σύστημα αποθήκευσης ενέργειας σε συσσωρευτές στην Πτολεμαΐδα.

Ακόμη, το έργο “GRECY International”, ήτοι, την ηλεκτρική διασύνδεση Wadi El Natroon, στην Αίγυπτο και Μεσογείων/Αγ. Στέφανο, στην Eλλάδα, ως έργο Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος, ΡΜΙ.

Επί πλέον, τον διασυνδετήριο αγωγό υδρογόνου μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, με την υποσημείωση ότι το τμήμα του έργου που αφορά στις εσωτερικές υποδομές υδρογόνου στη διαδρομή Καρπερή-Κομοτηνή, απεντάχθηκε από τον κατάλογο.

Την αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα στο εξαντλημένο κοίτασμα πετρελαίου, του Πρίνου. Στην εγκατάσταση αυτή θα αποθηκεύεται CO2 τόσο από την Ελλάδα, όσο και από τις Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρο, Ιταλία, και Σλοβενία. Θυμίζουμε ότι το CO2 θα μεταφέρεται στον Πρίνο με αγωγό, που έχει ήδη ενταχθεί στην εγκριτική απόφαση, ενώ από τις υπόλοιπες χώρες με ειδικά πλοία.

Τέλος, το φιλόδοξο “πολιτικού» χαρακτήρα έργο για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου, “East Med” το οποίο διατηρεί το καθεστώς Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI). Θυμίζουμε ότι το συγκεκριμένο έργο παραμένει στο “συρτάρι”, αυτά τα τελευταία χρόνια τόσο για γεωπολιτικούς λόγους, εξαιτίας του υψηλού κόστους κατασκευής του που διακυβεύει την βιωσιμότητα του, αλλά της αρνητικής στάσης που έχει λάβει η ΕΕ σε ό,τι αφορά στη χρηματοδότηση έργων φυσικού αερίου στα επόμενα χρόνια. Είναι ενδεικτικό αυτής της τάσης ότι οι ιθύνοντες των Βρυξελλών δεν συμπεριέλαβαν στον κατάλογο των  επιλέξιμων για ένταξη στα προγράμματα PCI & PMI ούτε ένα έργο ένα από εκείνα στην κατηγορία “Ευφυή δίκτυα αερίου”!

Προσθέτουμε, ότι από κοινού με τον East Med, στο αυτό καθεστώς παρέμεινε και το έργο της διασύνδεσης της Μάλτας με το ευρωπαϊκό δίκτυο αερίου, που θα καταλήγει στην παραθαλάσσια πόλη της Γέλα, στην Ιταλία.

Πρέπει να σημειωθεί ότι τα τελευταία έργα που επιλέχθησαν στον νέο κατάλογο της ΕΕ, είναι και τα μοναδικά που αφορούν σε έργα φυσικού αερίου.