Υποχρέωση εγκατάστασης συσσωρευτών ή και επιβολή σημαντικών περιορισμών έγχυσης στους σταθμούς ΑΠΕ που θα επιλεγούν έπειτα από συμμετοχή σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για λήψη λειτουργικής ενίσχυσης εισάγει το νέο πολυνομοσχέδιο το οποίο τέθηκε τα μεσάνυχτα του Σαββάτου σε δημόσια διαβούλευση. 

Ειδικότερα, ενισχύεται η διάταξη για τη διενέργεια των επόμενων διαγωνισμών ΑΠΕ με υποχρέωση περιορισμών ισχύος. Περαιτέρω επανακαθορίζονται οι προθεσμίες ως προς την υποχρέωση των φωτοβολταϊκών σταθμών για σύναψη συμβάσεων λειτουργικής ενίσχυσης και λήψη λειτουργικής ενίσχυσης έπειτα από συμμετοχή σε ανταγωνιστικές διαδικασίες.

Ειδικότερα, για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που επιλέγονται από την 1η Μαΐου 2024 μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών, θα μπορούν να επιβληθούν κατόπιν σχετικής εγκριτικής απόφασης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή:

α) περιορισμοί στην έγχυση ηλεκτρικής ενέργειας πλέον αυτών που είχαν οριστεί με την απόφαση  της παρ. 5 του άρθρου 10 του ν. 4951/2022 (Α’ 129), και

β) υποχρέωση προσθήκης συστήματος αποθήκευσης. Σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να προχωρήσουν σε   τροποποίηση των οικείων αδειών και εγκρίσεων. Οι αρμόδιες αρχές θα χειρίζονται τις σχετικές αιτήσεις κατά απόλυτη προτεραιότητα.

Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν γνώμης της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.), θα καθορίζονται η εγκατεστημένη ισχύς, ανά τεχνολογία και κατηγορία σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, η οποία δημοπρατείται μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών συμπεριλαμβανομένων των σταθμών Α.Π.Ε. που εγκαθίστανται σε χώρες εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου υπό την προϋπόθεση ενεργού Διασυνοριακού Εμπορίου ενέργειας με αυτές, κατά το τρέχον έτος ή και τα επόμενα ημερολογιακά έτη από την έκδοση της απόφασης. Επίσης,  θα καθορίζεται ο αριθμός των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ανά έτος, το χρονοδιάγραμμα πραγματοποίησης των ανταγωνιστικών διαδικασιών, η ελάχιστη χρονική διάρκεια από την προκήρυξη μέχρι την υποβολή προσφορών, το ελάχιστο ποσοστό ανταγωνισμού, η  ανώτατη και η κατώτατη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς για κάθε ανταγωνιστική διαδικασία, οι  τεχνολογίες και οι κατηγορίες των σταθμών που θα μπορούν να συμμετέχουν   και ο βαθμός αδειοδοτικής τους ωριμότητας, ο χρονικός ορίζοντας θέσης σε λειτουργία των έργων  κλπ.

Επίσης, με τις νέες ρυθμίσεις σταματούν οι ταρίφες που παίρνουν τα μικρά έργα  ΑΠΕ εκτός διαγωνιστικών διαδικασιών καθώς προβλέπεται ότι όλα τα νέα μικρά έργα θα πρέπει, για να πάρουν λειτουργική ενίσχυση, να συμμετέχουν σε διαγωνισμό.

Έως σήμερα φωτοβολταϊκά συστήματα έως 500 kW (κιλοβάτ) λαμβάνουν 65,74 ευρώ ανά παραγόμενη μεγαβατώρα (MWh) και φωτοβολταϊκά έως 1 ΜW (μεγαβάτ) για ενεργειακές κοινότητες και αγρότες 68,87 ευρώ. Ακόμη, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, όσοι έχουν πάρει όρους σύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο και έχουν «κλειδώσει» λειτουργική ενίσχυση βάσει σύμβασης με τον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠΠΕΠ) οφείλουν για να τη διατηρήσουν να έχουν ολοκληρώσει τα έργα τους έως και τον Αύγουστο του 2024, διαφορετικά προβλέπεται μείωση της «ταρίφας» ανά μήνα καθυστέρησης στη λειτουργία των έργων.

Ωστόσο, οι προωθούμενες ρυθμίσεις αλλάζουν τα δεδομένα και προβλέπουν και για αυτά τα έργα, δηλαδή όσα έχουν υπογράψει σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης με τον ΔΑΠΠΕΠ (έως τη δημοσίευση των προτεινόμενων ρυθμίσεων σε ΦΕΚ), αλλά δεν προλάβουν να ολοκληρώσουν τα έργα έως τα τέλη Αυγούστου (δηλαδή να έχουν υποβάλλει δήλωση ετοιμότητας, αίτημα ενεργοποίησης ή να έχουν υπογράψει σύμβαση σύνδεσης), για να πάρουν λειτουργική ενίσχυση θα πρέπει να συμμετέχουν σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών. Ειδικότερα, η νέα νομοθετική πρωτοβουλία προτείνει τα εξής:

- φωτοβολταϊκά έργα κάτω των 500 kW, από τον Μάιο, δεν θα επιτρέπεται να υπογράφουν σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης, χωρίς την προηγούμενη συμμετοχή σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών. Θα εξαιρούνται της ρύθμισης έως τις 31 Δεκεμβρίου τα συστήματα του Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις, όπως επίσης και τα φωτοβολταϊκά (έως 400 KW) που είχαν προκριθεί στους διαγωνισμούς του ΔΕΔΔΗΕ, βάσει σειράς προτεραιότητας, στις κορεσμένες περιοχές της Πελοποννήσου, των Κυκλάδων και της Κρήτης που λόγω προσφυγών και άλλων εμπλοκών δεν έχουν ακόμη πάρει όρους σύνδεσης (μόλις πρόσφατα ξεκίνησε στις Κυκλάδες).

- φωτοβολταϊκοί σταθμοί που αναπτύσσονται από Ενεργειακές Κοινότητες (κάτω του 1 MW) δεν θα μπορούν από τον Μάιο και μετά να υπογράψουν σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης, χωρίς την προηγούμενη συμμετοχή σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών.   Με το παλιό καθεστώς θα συνεχίσουν τις διαδικασίες οι επενδυτές με 400άρια σε Κυκλάδες, Κρήτη και Πελοπόννησο έως το τέλος του έτους, ενώ από το 2025 και αυτά θα πρέπει να παίρνουν «ταρίφα» μέσω διαγωνισμών.

- αιολικοί σταθμοί μέγιστης ισχύος παραγωγής, μικρότερης ή ίσης των 6 MW (όσοι πληρούν ορισμένα κριτήρια, μεταξύ των οποίων, να μην έχει ο ίδιος επενδυτής πάνω από δύο έργα εκτός διαγωνισμών κλπ.), θα συνεχίσουν όπως σήμερα να συνάπτονται συμβάσεις λειτουργικής ενίσχυσης, χωρίς την υποχρέωση συμμετοχής σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών, έως και την 31η Δεκεμβρίου 2024