"Έγκλημα" σε Δύο Ράγες  

Το 2011, έπαψε να λειτουργεί το σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου. Στην πραγματικότητα, τα δρομολόγια είχαν σταματήσει από το 2009 και μόνον σε ελάχιστα τμήματα του δικτύου έτρεχαν λίγοι παρωχημένοι συρμοί του προαστιακού. Η “ταφόπλακα” στην ιστορική μετρική γραμμή Πελοποννήσου ήταν το απότοκο της διαχρονικής αδιαφορίας του ελληνικού κράτους για τον σιδηρόδρομο. Kαμία άλλη δικαιολογία ή ισχυρισμός δεν γίνεται πιστευτός για το σιδηροδρομικό “ναυάγιο”, πλην του καταστροφικού συνδυασμού της αδιαφορίας, που οδήγησε σε δεκάδες θανατηφόρα δυστυχήματα, της σκανδαλώδους και ατιμώρητης διασπάθισης κονδυλίων από τον προϋπολογισμό, που σπαταλήθηκαν τάχατες για επενδύσεις σε υποδομές και τροχαίο υλικό και φυσικά, της ολοκληρωτικής επικράτησης των οδικών συμφερόντων που αποφέρουν πολύ και ζεστό χρήμα σε καθημερινή βάση για τις εταιρείες του κλάδου. Το κάκιστο στην μαύρη αυτή υπόθεση είναι το ότι η ελληνική Πολιτεία βρήκε τρόπους να “πείσει” το επιβατικό κοινό ότι είναι ασύμφορη η μετακίνηση με τον σιδηρόδρομο. Ήταν καλύτερο πάντοτε να επιλέγει το Γιώτα Χι του, ή τις δημόσιες συγκοινωνίες, τα ΚΤΕΛ.

energia.gr
Παρ, 5 Απριλίου 2024 - 07:52

Η Στήλη θυμάται πώς διέκοψαν τις γραμμές Αθήνα- Λουτράκι και Αθήνα-Ναύπλιο για τις οποίες είχε ξοδευτεί πολύ χρήμα για να ανακαινιστούν υποδομές, σταθμοί και συρμοί. Όταν είδαν οι λεωφορειούχοι ότι ο “κοσμάκης” επέλεγε να ταξιδεύει με τον ΟΣΕ που είχε φθηνότατο εισιτήριο βάλανε λυτούς και δεμένους να ωρύονται ότι τρομάζουν, τάχα, όταν κορνάρει ο συρμός που μπαίνει στην πόλη και πως έπρεπε να αποκατασταθεί η τάξη και να πέσουν τα σιδηροδρομικά ντεσιμπέλ! Μεταξύ μας, πάλι καλά να λέμε που δεν υποστήριξαν ότι επηρεάζεται ο κύκλος αναπαραγωγής των κορμοράνων από τον θόρυβο! 

Και η Πολιτεία, που δεν ήθελε και πολύ "αφουγκράστηκε" το δίκαιο αίτημα της συμπαθούς συντεχίας και κατήργησε μονομιάς τα δρομολόγια και όποιου του αρέσει - κι αν δεν του αρέσει ας μείνει σπίτι! Εκατοντάδες χιλιόμετρα μετρικής γραμμής χορτάριασαν και παραδόθηκαν στη λήθη. Δεκάδες γέφυρες υψηλής αισθητικής και αρχιτεκτονικής αξίας σκουριάζουν ή απειλούνται να γκρεμιστούν ελλείψει συντήρησης.

Σε αυτό το σημείο η Στήλη αισθάνεται την ανάγκη να παραθέσει αυτούσιο, πρόσφατο σημείωμα του πρέσβη της Ελβετίας το οποίο περιλαμβάνεται στο εαρινό newsletter που εκδίδει η πρεσβεία της χώρας του στην Αθήνα:

«Αγαπητοί αναγνώστες,

Πριν από ένα χρόνο, έγραψα εδώ για το τρομερό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, το οποίο συγκλόνισε το έθνος και συνεχίζει να απασχολεί τις πολιτικές αρχές. Παρόλα αυτά, πιστεύω ότι οι σιδηρόδρομοι έχουν μεγάλες δυνατότητες και για την Ελλάδα. Επίσης, ο σιδηρόδρομος θα μπορούσε να αποτελέσει ένα από τα σημαντικότερα έργα της χώρας. Παρόμοια με την Ελβετία, ο σιδηρόδρομος έπαιξε σημαντικό ρόλο στο νεαρό ελληνικό κράτος τον 19ο αιώνα: υπό τον τότε πρωθυπουργό Χαρίλαο Τρικούπη, κατασκευάστηκε στην Πελοπόννησο ένας σιδηρόδρομος μετρικού εύρους από το 1882 έως το 1887 με στόχο την εκβιομηχάνιση της Πελοποννήσου και τη σύνδεσή της με την πρωτεύουσα Αθήνα.

Με συνολικό μήκος 931 χιλιομέτρων, ο Σιδηρόδρομος Πελοποννήσου είναι ο μεγαλύτερος σε μήκος σιδηρόδρομος μετρικού εύρους στην Ευρώπη. Σαν δακτύλιος, συνδέει τις μοναδικές πόλεις και τα αξιοθέατα της Πελοποννήσου και εκτείνεται από την Κόρινθο μέσω Ναυπλίου, Τρίπολης, Καλαμάτας, Πύργου και Κατακόλου μέχρι την Πάτρα. Περιλαμβάνει 169 κτίρια σταθμών, αμαξοστασίων και εργαστηρίων, ορισμένα από τα οποία είναι διατηρητέα κτίρια, καθώς και πολυάριθμες οδογέφυρες και σήραγγες. Η σιδηροδρομική γραμμή είναι απαλά χαραγμένη στο υπέροχο τοπίο και εκτείνεται από το επίπεδο της θάλασσας έως πάνω από 800 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Δυστυχώς, εκτός από μερικά τμήματα, ο σιδηρόδρομος δεν λειτουργεί από το 2011. Οι αντιξοότητες της ιστορίας και, πιο πρόσφατα, η οικονομική κρίση είχαν τις συνέπειές τους. Έκτοτε, το όραμα είναι να ανακαινιστεί ο σιδηρόδρομος και να τεθεί και πάλι σε λειτουργία, αρχικά για τον τουρισμό, αλλά ίσως και για τις επιβατικές μεταφορές. Οι επιτυχημένοι ορεινοί σιδηρόδρομοι στην Ελβετία, και κυρίως ο Rhaetian Railway μπορούν να χρησιμεύσουν ως πρότυπο για αυτό. Στα μέσα Μαρτίου πραγματοποιήθηκε εκδήλωση στην ελβετική κατοικία στην οποία συγκεντρώθηκαν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς για να βολιδοσκοπήσουν τις προοπτικές για την επανενεργοποίηση του σιδηροδρόμου της Πελοποννήσου. Παρόντες ήταν επίσης εμπειρογνώμονες του σιδηροδρόμου, περιφερειακοί σχεδιαστές και εκπρόσωποι της βιομηχανίας από την Ελβετία!

Η αναβίωση του Σιδηροδρόμου Πελοποννήσου είναι μια τολμηρή ιδέα, αλλά δεν υπάρχει λόγος να την απορρίψουμε. Το να φέρω σε επαφή ανθρώπους με διαφορετικό υπόβαθρο και τεχνογνωσία και από τις δύο χώρες για να συζητήσουν μια σπουδαία ιδέα είναι ένα από τα πιο συναρπαστικά και ικανοποιητικά καθήκοντα που έχω ως πρέσβης.

Το παρόν ενημερωτικό δελτίο έχει και πάλι ως στόχο να σας δώσει μια εικόνα των ποικίλων δραστηριοτήτων της "δικής σας" Πρεσβείας της Ελβετίας στην Αθήνα. Μετά από ένα περιπετειώδες πρώτο τρίμηνο, προσβλέπουμε σε πολλές ακόμη εκδηλώσεις και συναντήσεις.

Ο Πρέσβης της Ελβετίας, Stefan Estermann»

Ο “περίεργος” Ευρωπαίος ο οποίος τολμά να παρεμβαίνει στα εσωτερικά πράγματα της χώρας και να αμφισβητεί, εμμέσως πλην σαφώς, την σοφία των στρατηγικών αποφάσεων της ελληνικής δημοκρατίας, δεν έμεινε στα λόγια!

Διοργάνωσε ειδική εκδήλωση, στις 17 Μαρτίου, με θέμα την πιθανή επαναλειτουργία του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου, παρουσία και του περιφερειάρχη Πελοποννήσου, Δημήτρη Πτωχού, όπου συμμετείχαν εκπρόσωποι του Υπουργείου Μεταφορών, του Υπουργείου Τουρισμού, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, του ΟΣΕ, της ΓΑΙΟΣΕ και της Hellenic Train, καθώς και Ακαδημαϊκοί, πολίτες και εμπειρογνώμονες σε θέματα σιδηροδρόμων και χωροταξίας από την Ελβετία, εκπρόσωποι της ελβετικής βιομηχανίας και εκπρόσωποι των ορεινών σιδηροδρόμων αυτής της χώρας.

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, «όλοι αναγνώρισαν την μοναδική πολιτιστική και βιομηχανική προσφορά και τις δυνατότητες μίας πιθανής, σταδιακής ενεργοποίησης του σιδηροδρόμου της Πελοποννήσου, για βιώσιμο τουρισμό, συνδέοντας τα σημαντικά ιστορικά μνημεία, σε μία μεγάλη περιήγηση με τρένο. Ακόμα, αναγνωρίστηκε η πιθανή συμβολή της επαναλειτουργίας του τρένου στις τοπικές, επιβατικές μεταφορές, στην τόνωση της αγροτικής περιοχής και στην αξιοποίηση των βιώσιμων τεχνολογιών. Συμφωνήθηκε, επίσης και η ανάγκη εκπόνησης μίας ολοκληρωμένης μελέτης σκοπιμότητας για μία πιθανή επαναλειτουργία του τρένου.»

Έρχονται, δηλαδή οι Ελβετοί να σώσουν ό,τι μπορεί να διασωθεί από το σιδηροδρομικό ρημάδι που άφησαν πίσω τους γεννεές επί γεννεών Ελλήνων πολιτικών και συντεχνιών.

Πώς έχει η υπόθεση

Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου μπήκε στον “πάγο” μόλις τέθηκαν σε εφαρμογή τα μνημόνια στην καταβόθρα του ΟΣΕ. Τότε ήταν που έγινε η μεγάλη “αναδιάρθρωση”, όπως την ονόμασαν –επειδή πρέπει να συμμορφωνόμαστε με την mainstream oρολογία - και τα τρένα σβήσανε τις μηχανές τους εν μια νυκτί επειδή όλοι όσοι τα κυνήγησαν εμμονικά, ήδη από την δεκαετία του '50, έκριναν ότι είναι ζημιογόνα. Απέμειναν να βαστούν σιδηροδρομικές Θερμοπύλες, ο οδοντωτος, Διακοπτό – Καλάβρυτα, ο Προαστιακός Πάτρας και το τοπικό δρομολόγιο Κατάκολο - Πύργος – Ολυμπία, που λειτουργεί από το 1882!

Πριν από το γενικό λουκέτο αλλά και ενδιαμέσως οι γνωστοί-άγνωστοι είχαν προλάβει να διασπαθήσουν πολλά εκατομμύρια για την ανακαίνιση της γραμμής Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα που ήταν από τις πρώτες που σταμάτησαν να λειτουργούν! Φυσικά προηγήθηκε το γνωστό ελληνικό, καθώς το έργο που προβλεπόταν να ολοκληρωθεί σε 18 μήνες, τελείωσε ύστερα από μόλις 88!  

Σήμερα η κυβέρνηση προσπαθεί να βάλει ξανά το τρένο στις ράγες, με τα δρομολόγια Κιάτο - Αίγιο σε νέα γραμμή που έχει διαφημιστεί ότι θα μπορούν να τρέξουν συρμοί με 200 χιλιόμετρα την ώρα, όμως ο τελικός προορισμός, ήτοι, η Πάτρα, αργοπορεί χαρακτηριστικά, επειδή εκεί έχουν βρει νέο κόλπο, εκσυγχρονιστικό: Θέλουν, λέει να υπογειοποιήσουν τη γραμμή για να μην χαθεί το υπέργειο κλέος μπροστά από το λιμάνι! Στην πραγματικότητα, όπως συνέβαινε επί δεκαετίες, όταν οι τοπικοί «άρχοντες», σε αγαστή συμπορεία με τις κυβερνήσεις του τόπου υποχρέωναν τους οδηγούς προς Πύργο να διέρχονται από το κέντρο της αχαϊκής πρωτεύουσας – να μην τα κονομήσουν και οι μαγαζάτορες της περιοχής; - έτσι και τώρα, κωλλυσιεργούν επειδή προφανώς έχουν “στραβώσει” με το project, οι λεωφορειούχοι των ΚΤΕΛ.

Το έγκλημα που συντελείται πάνω στις δύο ράγες των πρώην ΣΠΑΠ, είναι διαρκές!