Οι εξαγωγές φυσικού αερίου από την Ρωσία προς την ΕΕ όχι μόνο συνεχίζονται αδιατάρακτα, αλλά προβλέπεται ότι θα αυξηθούν το επόμενο χρονικό διάστημα! Πιο συγκεκριμένα, οι παραδόσεις από την Gazprom προς την Ευρώπη αυξήθηκαν στα 2,5 bcm τον Μάρτιο, από 2 bcm τον αντίστοιχο μήνα το 2023, σηματοδοτώντας τον έβδομο συνεχόμενο μήνα αύξησης των εξαγωγών του ρωσικού ομίλου προς την ΕΕ, σε ετήσια βάση, παρά τους ισχυρισμούς και τις μεγαλοστομίες των ιθυνόντων στις Βρυξέλες για την επιτυχία των δυτικών κυρώσεων στον ενεργειακό κλάδο της Ρωσίας.

 

Εν τούτοις, θα μπορούσαν να έχουν δίκιο όταν διατείνονται ότι οι κυρώσεις έχουν αποτέλεσμα, καθώς η Novatek, ο μεγαλύτερος παραγωγός υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) της Ρωσίας, ανέστειλε την παραγωγή στο έργο της, Arctic LNG 2, εξαιτίας των επιπτώσεων από τις κυρώσεις και τη έλλειψης δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNG.

Η εμπορική λειτουργία του Arctic LNG 2 αναμενόταν να ξεκινήσει το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Όμως υπήρξε εμπλοκή πέρυσι, όταν το έργο συμπεριλήφθηκε στον κατάλογο εκείνων που υπόκεινται στις δυτικές κυρώσεις, με αποτέλεσμα οι ξένοι εταίροι στην κοινοπραξία να αποσυρθούν και η Novatek να επικαλείται λόγους ανωτέρας βίας.

Σημειώνουμε ότι η απόφαση να ανασταλεί η μετατροπή φυσικού αερίου σε LNG συνιστά δεινό πλήγμα για την Μόσχα που έχει θέσει ως στόχο της να κατακτήσει το ένα πέμπτο της παγκόσμιας αγοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, έως το 2030-2035. Σήμερα, η Ρωσία είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος παραγωγός υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο, με ετήσιες εξαγωγές ύψους 32,6 εκατομμυρίων μετρικών τόνων.

Εκτός όμως των κυρώσεων, σημαντικό πρόβλημα για την έναρξη λειτουργίας των τριών μονάδων που απαρτίζουν το Arctic LNG 2 αποτελεί και η έλλειψη δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNG που να μπορούν να διασχίζουν την θάλασσα του Μουρμάνσκ, στην Αρκτική –δείτε σχετικό άρθρο του energia.gr εδώ 

Είναι χαρακτηριστικό του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί το γεγονός ότι σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, η παραγωγή φυσικού αερίου στο έργο μειώθηκε κάθετα στα 83 εκατομμύρια κυβικά μέτρα (mcm) τον Φεβρουάριο, ακριβώς εξαιτίας της καθυστέρησης στην έναρξη των αποστολών υγροποιημένου φυσικού αερίου. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η παραγωγή ανήλθε σε 425 εκατ. κυβικά μέτρα τον Δεκέμβριο του 2023 και σε μόλις 250 εκατ. κυβικά μέτρα τον Ιανουάριο του νέου έτους.

Η Ρωσία αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα να εξασφαλίσει ειδικά  δεξαμενόπλοια μεταφοράς φυσικού αερίου.  Όπως αναφέρει η Novatek, 15 παγοθραυστικά-δεξαμενόπλοια κατηγορίας Arc7, ικανά να διαπερνούν πάγο πάχους 2 μέτρων, θα κατασκευαστούν στο ρωσικό ναυπηγείο Zvezda για λογαριασμό του Arctic LNG 2.

Ακόμη έξι δεξαμενόπλοια του ιδίου τύπου επρόκειτο να κατασκευαστούν από την Hanwha Ocean, - πρώην Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering - συμπεριλαμβανομένων τριών για τον κορυφαίο ρωσικό όμιλο δεξαμενόπλοιων Sovcomflot και τριών για την ιαπωνική Mitsui O.S.K. Lines.  

Ωστόσο, τα τρία δεξαμενόπλοια που παρήγγειλε η Sovcomflot ακυρώθηκαν λόγω των κυρώσεων κατά της Ρωσίας, ανέφερε η διοίκηση του ναυπηγείου Hanwha.

Ο Ρώσος αναπληρωτής πρωθυπουργός Αλεξάντερ Νόβακ, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το πότε θα παραδοθεί το πρώτο φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου από το έργο, δήλωσε την Παρασκευή ότι "η εταιρεία ασχολείται με τα θέματα, αντίστοιχες συνομιλίες βρίσκονται σε εξέλιξη". "Το κύριο πρόβλημά τους είναι με τα δεξαμενόπλοια", πρόσθεσε.

 

Κύριος μέτοχος του Arctic LNG 2 είναι η Novatek, που κατέχει το 60% των μετοχών, ενώ συμμετέχουν επίσης, η γαλλική TotalEnergies, οι κινεζικές CNPC και CNOOC και η Japan Arctic LNG με μερίδια ύψους 10%.