ΥΠΕΝ: Υπό Έρευνα η Διαμάχη ΑΔΜΗΕ -ΡΑΑΕΥ για την Κοινωνικοποίηση του 50% του Κόστους Διασύνδεσης

ΥΠΕΝ: Υπό Έρευνα η Διαμάχη ΑΔΜΗΕ -ΡΑΑΕΥ για την Κοινωνικοποίηση του 50% του Κόστους Διασύνδεσης
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τετ, 20 Μαρτίου 2024 - 12:51

Οι αντιδράσεις στην πρόταση της ΡΑΑΕΥ να “κοινωνικοποιήσει” το 50% του κόστους διασύνδεσης με το δίκτυο μεταφοράς όλων των νέων έργων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με ΑΠΕ, ΣΗΘΥΑ, αποθήκευση ενέργειας, θερμικές μονάδες, αλλά και με τους ενεργοβόρους καταναλωτές που συνδέονται στην Υψηλή Τάση, στρέφουν το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προς την κατεύθυνση της επανεξέτασης της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης, ήτοι του άρθρου 98 του ν. 4951/2022.  

Και τούτο επειδή το ΥΠΕΝ είναι υποχρεωμένο να εξετάσει από τη νομική του διάσταση, δηλαδή, του κατά πόσο αυτή η ρύθμιση εμπίπτει στους ευρωπαϊκούς κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί όντως ότι τους αντιβαίνει είναι πολύ πιθανό να την καταργήσει. Σε κάθε περίπτωση όμως, ακόμη και εάν η ρύθμιση κριθεί “σύννομη”, θα πρέπει, για να τεθεί σε ισχύ, να το εγκρίνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. 

Επί του παρόντος η υπόθεση βρίσκεται στο στάδιο των διαβουλεύσεων, με ό,τι και αν αυτό συνεπάγεται για το χρόνο μιας πιθανής εφαρμογής της ρύθμισης. Είναι ενδεικτικό της σοβαρότητας του θέματος ότι η διαμάχη ΑΔΜΗΕ-ΡΑΑΕΥ συζητήθηκε χθες χθες σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο ΥΠΕΝ με τη συμμετοχή της Υφυπουργού, Αλεξάνδρας Σδούκου και του ΓΓ Ενέργειας, Αριστοτέλη Αϊβαλιώτη, με το ευρύτερο κλίμα να αφή νει την πόρτα ανοιχτή σε κάθε ενδεχόμενο. 

Από την πλευρά της, ο Ρυθμιστής εμμένει στην θέση ότι τίθεται θέμα ανταποδοτικότητας των εν λόγω επενδύσεων για τους καταναλωτές και προτείνει τη θέσπιση Ειδικής Περιουσιακής Βάσης, έτσι ώστε να αποζημιώνονται με μια διαφορετική, πιο χαμηλή, επί του προκειμένου, απόδοση και όχι με το εγκεκριμένο WACC του 7,5% που εφαρμόζεται για όλα τα έργα του εθνικού συστήματος μεταφοράς.

Όπως είχε γράψει στις 7 Μαρτίου το energia.gr, εδώη ΡΑΑΕΥ αναφέρει ότι ο ΑΔΜΗΕ φέρει μειωμένο βαθμό κινδύνου, καθώς τα εν λόγω έργα υλοποιούνται στο σύνολό τους από τους ιδιώτες παραγωγούς, και όχι από τον Διαχειριστή που καταβάλλει απλώς, απολογιστικά το κόστος, ήτοι, δεν περικλείουν κανενός είδους ρίσκο πέραν του δανεισμού, άποψη που εκ των πραγμάτων φαίνεται ότι συμμερίζονται και τα στελέχη του ΥΠΕΝ. 

Ο ΑΔΜΗΕ υποστηρίζει από την πλευρά του ότι αυτό που επιχειρείται είναι να υπάρξει διάκριση των έργων του ηλεκτρικού συστήματος σε περισσότερο και λιγότερο αποδοτικά, κάτι που, όπως επισημαίνει, αντιβαίνει το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, και επιρρίπτει τις ευθύνες για την κατάσταση στην ΡΑΑΕΥ. Για αυτό το λόγο αρνείται την πρόταση της Αρχής με το πρόσθετο αιτιολογικό πως η αποζημίωση βάσει του κόστους δανεισμού, θα καταστήσει ζημιογόνες τις επενδύσεις σε αυτά τα έργα και ότι θα υπονομευτεί η ανάπτυξη των ΑΠΕ. 

Ακόμη, ο ΑΔΜΗΕ αναφέρει ότι υπέβαλε στην ΡΑΑΕΥ έναν πλήρη μηχανισμό με τον οποίο επιτυγχάνονται οι στόχοι του συγκεκριμένου νόμου, διασφαλίζει ότι οι καταναλωτές δεν θα κληθούν να επωμισθούν υπέρογκες δαπάνες και ότι ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής θα αναλάβει αυτές τις επενδύσεις με τρόπο οικονομικά βιώσιμο, όπως ακριβώς συμβαίνει με τις υπόλοιπες επενδύσεις που καλείται να υλοποιήσει.

Αντίθετη και η ΕΒΙΚΕΝ 

Την κατηγορηματική αντίθεση της στην “κοινωνικοποίηση” του 50% του κόστους διασύνδεσης με το δίκτυο μεταφοράς εκφράζει εκ νέου η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) και ζητά από το ΥΠΕΝ να επανεξετάσει τη νομοθετική ρύθμιση, με την οποία τα ιδιωτικά έργα επιδοτούνται για το 50% του κόστους σύνδεσης με το δίκτυο μεταφοράς.  

Ο πρόεδρος της ΕΒΙΚΕΝ, Αντώνης Κοντολέων δηλώνει σχετικά: «H ΕΒΙΚΕΝ στηρίζει προφανώς την ανάπτυξη των ΑΠΕ στη χώρα μας όχι επειδή θα μειώσουν το τελικό κόστος ενέργειας, κάτι που μένει να αποδειχθεί, αλλά επειδή έτσι μειώνεται σίγουρα το ανθρακικό αποτύπωμα στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, γεγονός που αποτελεί εθνικό στόχο και υποχρέωση της χώρας. 

Πλην όμως επειδή τα εν λόγω έργα είναι ιδιωτικά  απαιτείται να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια  και σεβασμός στους κανόνες που διέπουν κάθε επιδότηση που δίδεται σε αυτά. Σε κάθε περίπτωση διαφωνούμε με την κοινωνικοποίηση του 50%  του κόστους διασύνδεσης αυτών των έργων σε όλους τους καταναλωτές μέσω των χρεώσεων δικτύου και θεωρούμε ότι έχει υποτιμηθεί η επίπτωση σε βάθος χρόνου στον απλό καταναλωτή καθώς τα κόστη αυτά δεν είναι εφάπαξ αλλά συνεχώς θα προστίθενται νέα (στόχοι ΕΣΕΚ, υπεράκτια αιολικά, αποθήκευση), πλέον του κόστους διασύνδεσης των νησιών τα οποία πράγματι είναι  έργα εθνικής σημασίας».