Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την Τετάρτη αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών ρύπων για ορισμένους τύπους οχημάτων, σε μια συμφωνία που μετριάζει την αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μετά από ενστάσεις που διατύπωσαν ορισμένα κράτη-μέλη. Σύμφωνα με το Reuters, οι νέοι κανόνες διατηρούν το status quo για τα όρια στους ρύπους, συμπεριλαμβανομένων των οξειδίων του αζώτου και του μονοξειδίου του άνθρακα για αυτοκίνητα και φορτηγά, ωστόσο θέτουν αυστηρότερα όρια για λεωφορεία και φορτηγά. Επίσης, θεσπίζονται για πρώτη φορά όρια στη ρύπανση από σωματίδια από τα φρένα των αυτοκινήτων και των φορτηγών.

Από την πρώτη δέσμη κανονισμών, γνωστών ως "Euro 1", το 1992, η ΕΕ έχει σταδιακά αυστηροποιήσει τα όρια εκπομπών των οχημάτων στις οδικές μεταφορές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την πιο πρόσφατη δέσμη κανόνων, γνωστή ως "Euro 7", το 2022.

Οι νέοι κανόνες, για τους οποίους απαιτείται ακόμη η τελική επίσημη έγκριση από τις χώρες της ΕΕ, θα ισχύουν για αυτοκίνητα και φορτηγά από τον Ιούλιο του 2030 και για λεωφορεία και φορτηγά 12 μήνες αργότερα.

Η Κομισιόν πρότεινε αρχικά αυστηρότερα όρια με έναρξη εφαρμογής από τα μέσα του 2025 όσον αφορά τα αυτοκίνητα και από τα μέσα του 2027 για τα φορτηγά και τα λεωφορεία.

Ο βασικός πυλώνας της πολιτικής της ΕΕ όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στα αυτοκίνητα είναι ένας ξεχωριστός νόμος που θα απαγορεύσει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 στην ΕΕ από το 2035.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Τσεχική Δημοκρατία πίεσαν για την αποδυνάμωση του Euro 7. Δεδομένου ότι οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 πρόκειται να απαγορευτούν, είπαν ότι θα ήταν καλύτερο οι επενδύσεις να επικεντρωθούν στην ενίσχυση της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων ώστε να αντιμετωπιστεί αυτό μελλοντική ζήτηση.

Ο Αλεξάντρ Βόντρα, ο εισηγητής των νέων κανόνων στο Ευρωκοινοβούλιο, σχολίασε ότι η τελική συμφωνία «έθεσε μια ισορροπία μεταξύ των περιβαλλοντικών στόχων και των ζωτικών συμφερόντων των κατασκευαστών».

Αναλυτικότερα, η συμφωνία διατηρεί σε ισχύ τα τρέχοντα πρότυπα εκπομπών καυσαερίων του Euro 6 για αυτοκίνητα και φορτηγά, συμπιέζοντας τα όρια για τα ρυπογόνα σωματίδια που προέρχονται από μπαταρίες και ελαστικά. Έτσι, η ελάχιστη διάμετρος για τα εκπεμπόμενα σωματίδια μειώνεται στα 10 nm (PN10) αντί για 23 nm που προβλέπει το Euro 6. Επίσης, τίθενται αυστηρότερα όρια στους ρύπους (συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν ρυθμίζονται στο Euro 6, όπως το οξείδιο του αζώτου N2O) σε λεωφορεία και βαρέα φορτηγά.

Όσον αφορά τα όρια εκπομπών πέδησης, το κείμενο ορίζει ένα ειδικό όριο 3 mg/km στον τυπικό κύκλο οδήγησης για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και 7 mg/km για όλα τα άλλα συστήματα κίνησης, με συγκεκριμένα όρια για φορτηγά βαρέως τύπου (5 mg/km για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και 11 mg/km για άλλους κινητήρες).

Αυστηρότερες απαιτήσεις αντοχής έχουν εισαχθεί για όλα τα οχήματα, όσον αφορά τα χιλιόμετρα και τη διάρκεια ζωής, η οποία πλέον αυξάνεται σε 200 χιλιάδες χιλιόμετρα ή δέκα χρόνια για αυτοκίνητα και φορτηγά.

Σύμφωνα με όσα συμφώνησαν Ευρωκοινοβούλιο και Συμβούλιο της ΕΕ  στα τέλη του 2023, το χρονοδιάγραμμα για τις ημερομηνίες εφαρμογής μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού Euro 7 παρατείνεται. Εντός 30 μηνών για νέους τύπους αυτοκινήτων και φορτηγών (42 μήνες για νέα οχήματα), 48 μήνες για νέους τύπους λεωφορείων, φορτηγών και ρυμουλκούμενων (60 μήνες για νέα οχήματα), 30 μήνες για τοποθέτηση όσον αφορά  νέα συστήματα, εξαρτήματα ή τεχνικά μέρη σε αυτοκίνητα και φορτηγά και 48 μήνες για αυτά που θα τοποθετηθούν σε λεωφορεία, φορτηγά και ρυμουλκούμενα.

«Τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης θα επιτρέψουν στην αυτοκινητοβιομηχανία να προσαρμοστεί, χωρίς να καταστρέψει τις προϋποθέσεις πάνω στις οποίες έχει οικοδομήσει την καινοτομία και την ευρηματικότητά της όλα αυτά τα χρόνια», τόνισε ο ευρωβουλευτής της Forza Italia Massimiliano Salini μιλώντας στην ολομέλεια.