Η γενική άποψη που διατυπώνουν οι εκπρόσωποι των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών στην Ελλάδα, όταν αναφέρονται στις αιτίες που αυξομειώνονται οι τιμές των υγρών καυσίμων στην αντλία, είναι ότι για αυτό δεν οφείλεται αμιγώς στις διακυμάνσεις των τιμών του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές, αλλά σε μια σειρά άλλους, μάλλον, δυσνόητους λόγους

Μεταξύ αυτών, οι φόροι, η διατήρηση του πλαφόν και το γεγονός ότι βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης είναι δύο "ανεξάρτητα χρηματιστηριακά προϊόντα των οποίων οι τιμές διέπονται από τη δική τους δυναμική.” Τότε όμως, πώς γίνεται μόλις «τσίμπησαν» οι τιμές του Brent, που αποτελεί εκ των πραγμάτων το διεθνές benchmark, τα τελευταία 24ωρα, οι τιμές στην ελληνική αντλία πήραν αμέσως την ανιούσα;

Ήδη, σήμερα Τρίτη, 20 Φεβρουαρίου, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στα πρατήρια των Νομών Κυκλάδων και Δωδεκανήσων κινείται πάνω από τα δύο ευρώ. Πιο συγκεκριμένα, στα μεν νησιά των Κυκλάδων βρίσκεται στα 2,111 ευρώ ανά λίτρο και στα Δωδεκάνησα, στα 2,045 ευρώ ανά λίτρο.

Παράλληλα, στα περισσότερα νησιά του Ιονίου και την Κρήτη, οι τιμές στην αντλία κινούνται πέριξ των 2 ευρώ ανά λίτρο, ενώ για να βρεί κανείς φθηνότερη την αμόλυβδη για το αυτοκίνητό του, ήτοι, κάτω από το 1,9 ευρώ/λίτρο, θα πρέπει να ζει στις ακόλουθες περιοχές:

(Στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας για τις 20/2/2024)

Την ίδια ώρα, στην Κύπρο, οι τιμές είναι απείρως πιο βατές, με την χαμηλότερη να βρίσκεται στα 1,317 ευρώ ανά λίτρο, σε πρατήρια της Λεμεσού, και τις ακριβότερες, στο 1,386, ευρώ ανά λίτρο, σε πρατήρια της Λάρνακας και 1,405 σε πρατήριο της Πάφου.

Βέβαια, η Κύπρος όχι μόνο έχει μειώσει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα, στο χαμηλότερο επίπεδο που επιτρέπεται με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία και ανέρχεται σε 0,36 ευρώ/λίτρο για την αμόλυβδη βενζίνη, από 0,43 ευρώ/λίτρο που ήταν ήδη από τους χαμηλότερους στην Ευερώπη, και σε 0,33 ευρώ/λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης, αλλά διαθέτει και το χαμηλότερο Φ.Π.Α. στα καύσιμα, ήτοι 16%, από 24% που επιβάλει το ελληνικό φορολογικό σύστημα!

Ακόμη, στην γειτονική Βουλγαρία, η μέση τιμής της αμόλυβδης, των 95 οκτανίων κινείται ακόμη χαμηλότερα, στα όρια του 1,314 ευρώ/λίτρο στην Κροατία, στο 1,434 ευρώ/λίτρο, στην Μάλτα στο 1,332 ευρώ/λίτρο, στην Τσεχία στο 1,454 ευρώ/λίτρο και στην Ρουμανία στο 1,378 ευρώ/λίτρο!

Για να βρούμε βενζινάδικα που πωλούν αμόλυβδη πλησίον των ελληνικών τιμών, αν και χαμηλότερα, σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να σταματήσουμε σε πρατήρια στην Ιταλία 1,844 ευρώ/λίτρο και στην Ολλανδία 1, 940 ευρώ/λίτρο. Την ακριβότερη, αλα ελληνικά, αμόλυβδη θα την βρείτε στα πρατήρια της μακρυνής Ισλανδίας (2,108 ευρώ/λίτρο)!

Φαίνεται ότι σε αυτές τις χώρες είναι άγνωστοι οι κανόνες της ακρίβειας που ισχύουν στην Ελλάδα.

Το νέο άλμα στις τιμές των υγρών καυσίμων εκτιμάται ότι θα διαρκέσει, τουλάχιστον, και τις αμέσως επόμενες ημέρες, καθώς τα futures του Brent για παραδόσεις Μαρτίου έχουν ξεπεράσει τα 83,50 δολάρια ανά βαρέλι.

Στην πραγματικότητα, ο μόνος λόγος για να μην έχουμε ακόμη πιο ακριβή βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης και να υπάρξει αποκλιμάκωση, είναι να μειωθεί η ζήτηση πετρελαίου. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας ανέφερε προ ημερών ότι η παγκόσμια ζήτηση αργού αρχίζει να υποχωρεί, με αποτέλεσμα να υποβαθμίσει τις προβλέψεις του για το 2024.

Σύμφωνα με τον ΙΕΑ, η προσφορά αναμένεται να υπερβεί την ζήτηση και να αυξηθεί κατά 1,7 εκατομμύρια βαρέλια ανά ημέρα, το τρέχον έτος, λόγω της υψηλότερης παραγωγής στις ΗΠΑ, την Βραζιλία, τον Καναδά και την Γουιάνα. Επίσης αναμένει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1,22 εκατομμύρια βαρέλια ανά ημέρα για το 2024, ήτοι, ελαφρώς χαμηλότερα από την εκτίμηση στην οποία είχε προβεί τον περασμένο μήνα, και σε πλήρη αναντιστοιχία με την πρόβλεψη του OPEC+ για αύξηση τη ζήτησης στα 2,25 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως!