Η Shell προστέθηκε στις εταιρείας που διακόπτουν την μεταφορά καυσίμων μέσο της Ερυθράς Θάλασσας. Προηγήθηκαν αμερικανικά και βρετανικά δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν LNG. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η Διώρυγα του Σουέζ έχει κλείσει και το χειρότερο είναι ότι για πρώτη φορά μία βασική θαλάσσια εμπορική αρτηρία κλείνει εξαιτίας ενός ιδιότυπου ανταρτοπόλεμου στην θάλασσα, κάτι που όπως φαίνεται πέτυχαν οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης.

Η μία μετά την άλλη οι βρετανικές και αμερικανικές εταιρίες δεξαμενοπλοίων LNG αναστέλλουν τους πλόες τους από την συγκεκριμένη θαλάσσια οδό.

Προχθές στον μακρύ αυτόν κατάλογο προστέθηκε και η Shell. Οι πύραυλοι και τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη των Χούθι έπληξαν και το ελληνόκτητο πλοίο «Ζωγραφιά», γεγονός πού αποδεικνύει ότι η επιχείρηση «Φρουρός Ευημερίας» που ανέπτυξαν οι Σύμμαχοι στην περιοχή μάλλον έχει αποτύχει να διαφυλάξει την ασφάλεια των δεξαμενοπλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα. Παράλληλα, ούτε οι αεροπορικές επιθέσεις στο έδαφος της Υεμένης δεν κατόρθωσαν να θέσουν εκτός μάχης τις βάσεις εκτόξευσης πυραύλων και τις θέσεις απογείωσης των drones των ανταρτών, πού συνεχίζουν ανενόχλητοι το έργο τους, δηλαδή την αποσταθεροποίηση του παγκόσμιου εμπορίου, όπως έχει επισημάνει και το energia.gr (εδώ). 

Και τα καταφέρνουν καθώς οι επιπτώσεις από αυτήν την κατάσταση είναι αρχικά οι μεγάλες ανατιμήσεις των τιμών των καυσίμων, συνεπώς και του κάθε μορφής μεταφορικού έργου, με άμεσες επιπτώσεις στις τιμές όλων των προϊόντων, κάτι που σημαίνει περισσότερη ακρίβεια και μεγαλύτερος πληθωρισμός.

Για την Ελλάδα, οι επιπτώσεις είναι πολύ πιο άμεσες, καθώς από το Σουέζ περνά το 80% περίπου από την εμπορευματική κίνηση του λιμανιού του Πειραιά. Από το Σουέζ περνούν τα εμπορευματοκιβώτια πού έρχονται από την Κίνα με προορισμό τις ευρωπαϊκές χώρες μέσο Ελλάδας. Οι επιπτώσεις, συνεπώς, είναι απρόβλεπτες. Ακόμη και οι βραχυπρόθεσμες.

Το χειρότερο όμως είναι ότι δεν διαφαίνεται σύντομα το τέλος αυτής της κατάστασης (ήδη ο γίγαντας των μεταφορών Maersk προβλέπει εδώ ότι θα διαρκέσει αρκετούς μήνες). Και αυτή την άποψη επιβεβαιώνουν οι δηλώσεις των Ισραηλινών επισήμων που ενημερώνουν ότι οι πολεμικές επιχειρήσεις στην Γάζα θα συνεχιστούν επί μακρόν. Και όσο συνεχίζονται, οι Χούθι θα επεκτείνουν τον δια θαλάσσης ανταρτοπόλεμό τους. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να σημειωθεί ότι μπορεί η Υεμένη να μην βρίσκεται στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος, αλλά από το 1950 είναι σε καθεστώς εμφυλίου. Δηλαδή οι άνθρωποι στην χώρα αυτή πολεμούν συνεχώς για περισσότερα από 70 χρόνια. Άρα δεν πρόκειται να πτοηθούν εύκολα ούτε από απειλές ούτε από σποραδικές αεροπορικές επιθέσεις.

Εδώ βέβαια υπάρχει ένα ακόμα εμπόδιο. Μπορεί οι Αμερικανοί να σκέφτονται μια ενδεχομένη αμφιβία επίθεση για την καταστολή των Χούθι, αλλά ούτε αυτό είναι εύκολη υπόθεση. Το αντίθετο μάλιστα, δεδομένης της σχέσης των ανταρτών με το Ιράν που τους εξοπλίζει, λογικά μια χερσαία εμπλοκή στην Υεμένη θα φέρει πιθανότατα την απάντηση της Τεχεράνης, κάτι που θα οδηγήσει στην άμεση επέκταση του πολέμου. Και αυτό είναι κάτι που όλοι οι λογικοί άνθρωποι απεύχονται.

Ήδη τα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ, με την Αίγυπτο, να είναι η πρώτη χώρα που υφίσταται τις οικονομικές συνέπειες  αυτού του άτυπου κλεισίματος. Στην Ευρώπη δεν έχουν φτάσει ακόμα τα απόνερα αυτής της δυσλειτουργίας και οι επιπτώσεις δεν είναι ακόμα φανερές, αλλά όπως ένα τσουνάμι θα τις δούμε πολύ σύντομα.

Ν. Παλ.