Πρόστιμο ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ επέβαλε η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, ΡΑΑΕΥ, στον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, ΔΕΔΔΗΕ, επειδή δεν διασφάλισε την πρόσβαση επενδυτών στα δίκτυα της Πελοποννήσου και της Κρήτης, με όρους ισοτιμίας φωτοβολταϊκών σταθμών. 

Όπως αναφέρει μεταξύ άλλων στο κείμενο της απόφασής της, η ΡΑΑΕΥ, με το άρθρο 132 του νόμου 4819/2021 προβλέφθηκε η δυνατότητα χορήγησης όρων σύνδεσης σε κορεσμένα δίκτυα, κατά παρέκκλιση των αποφάσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, που έχουν εκδοθεί κατ΄εξουσιοδότηση της και ανατέθηκε στην ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., ως Διαχειριστής του Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, η διεξαγωγή ανταγωνιστικών διαδικασιών, με σκοπό την υποβολή αιτήσεων χορήγησης οριστικής προσφοράς σύνδεσης για φωτοβολταϊκούς σταθμούς.

Συναφώς, εξηγείται στην απόφαση, ο νόμος προέβλεψε την υποχρέωση του Διαχειριστή Δικτύου Διανομής για τη λειτουργία ειδικού πληροφοριακού συστήματος το οποίο όφειλε να αναπτύξει για την ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων σχετικά με τη χορήγηση οριστικής προσφοράς σύνδεσης, ενώ παράλληλα με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης στις 10 Αυγούστου 2022, και κατ’ εφαρμογήν της παρ. 1 του άρθρου 132 του ν. 4819/2021 καθορίσθηκε για τις περιπτώσεις φωτοβολταϊκών σταθμών που πρόκειται να εγκατασταθούν σε κορεσμένα δίκτυα της παρ.1 του άρθρου 132 του ν. 4819/2021, 8 εξαιρουμένων των σταθμών του άρθρου 14Α του ν. 3468/2006 και σταθμών του Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις, η διαδικασία υποβολής της αίτησης για τη χορήγηση οριστικής προσφοράς σύνδεσης.

Με την ως άνω Υπουργική απόφαση προβλέφθηκαν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και στοιχεία που θα έπρεπε να υποβληθούν, η διαδικασία ελέγχου των αιτήσεων και χορήγησης Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, η ετοιμότητα του πληροφοριακού συστήματος, το υπόδειγμα της εγγυητικής επιστολής που συνυποβάλλονταν με την αίτηση, καθώς και άλλες συναφείς λεπτομέρειες για την έναρξη της διαδικασίας υποβολής. Συνεπώς, όπως απορρέει από το νομοθετικό – κανονιστικό πλαίσιο, ελλείψει πρόβλεψης άλλου ειδικότερου κριτηρίου, η διαδικασία χορήγησης όρων σύνδεσης βασίσθηκε στην αρχή της χρονικής προτεραιότητας, ήτοι, κατά την πρακτική εφαρμογή της, στην ταχύτητα υποβολής πλήρους αίτησης.

Όπως αναφέρεται στο σκεπτικό της ΡΑΑΕΥ, κατά την προκαθορισμένη ημέρα υποδοχής αιτήσεων σύνδεσης για το δίκτυο της Πελοποννήσου, ήτοι στις 21 Οκτωβρίου 2022 και ώρα 11:50 π.μ., ο ΔΕΔΔΗΕ μετέθεσε την εκκίνηση της διαδικασίας για τις 12:30 μ.μ. της ίδιας ημέρας με νεότερη ανακοίνωση στην ιστοσελίδα του. Ωστόσο, τονίζεται, μετά το πέρας της ανωτέρω διαδικασίας και μετά την ολοκλήρωση της υποβολής αιτημάτων εκ μέρους των ενδιαφερομένων, υπεβλήθησαν στην Αρχή, καταγγελίες συμμετεχόντων, που αφορούσαν σε ζητήματα που ανέκυψαν κατά το στάδιο της υποβολής των αιτήσεων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και τα οποία, κατά την κρίση τους, κατεδείκνυαν πλημμελή διεξαγωγή της ως άνω διαγωνιστικής διαδικασίας και αδυναμία διασφάλισης εκ μέρους του Διαχειριστή των αρχών της νομιμότητας, της διαφάνειας αλλά και της ίσης μεταχείρισης των συμμετεχόντων.

Οι διαμαρτυρίες των συμμετεχόντων επικεντρώνονταν ιδίως στη νόθευση της δυνατότητας για επί ίσοις όροις συμμετοχή, καθότι, κατά την κρίση τους, ο τρόπος διεξαγωγής του διαγωνισμού δεν εξασφάλισε επαρκώς την αποτροπή της χρήσης «bot», εκ μέρους ορισμένων συμμετεχόντων, δηλαδή της αυτοματοποιημένης συμπλήρωσης χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, μέσω της οποίας επιτυγχάνεται χρονικό προβάδισμα στην υποβολή αιτήσεων, γεγονός ιδιαίτερης σημασίας σε διαδικασίες ταχύτητας όπως εν προκειμένω.

Η Αρχή, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα ανωτέρω και κρίνοντας ότι η άνευ εξετάσεως των καταγγελλόμενων από την ΡΑΑΕΥ, πρόοδος και εξέλιξη της διαγωνιστικής διαδικασίας είναι σε θέση να δημιουργήσει μη αναστρέψιμα γεγονότα, καθώς η ενδεχόμενη οριστική Απόφαση του Διαχειριστή, με την οποία θα ορίζονταν οι τελικώς επιλέξιμοι σταθμοί δεν θα ήταν δυνατόν εν τοις πράγμασι να ανατραπεί, προέβη με τις υπ’ αριθμ. 935/2022, 937/2022 και 939/2022 Αποφάσεις της και σε εφαρμογή του άρθρου 35 του ν. 4001/2011, στην επιβολή προσωρινών μέτρων, διασφαλίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την προσωρινή προστασία των δικαιωμάτων των καταγγελλόντων.

Όπως αναφέρει μεταξύ άλλων, η ΡΑΑΕΥ: "Επειδή, λοιπόν, εντοπίστηκαν τεχνικά προβλήματα κατά τη διεξαγωγή της διαδικασίας, όπως αδυναμία επισύναψης δικαιολογητικών, σημαντική καθυστέρηση στη διαδικασία επισύναψης, αδυναμία επανασύνδεσης στην εφαρμογή, εμφάνιση εσφαλμένων μηνυμάτων που αφορούσαν σε άλλη διαγωνιστική διαδικασία, εμφάνιση μηνυμάτων λάθους του διακομιστή της ιστοσελίδας της εφαρμογής, βραδύτητας και εν μέρει ή ολικής αδυναμίας ανταπόκρισης της πλατφόρμας κατά τη συμπλήρωση της αίτησης, τα οποία αφορούσαν μόνο σε μέρος των συμμετεχόντων που προκαθόρισαν, ενδεχομένως και την αποτυχία της συμμετοχής τους και επηρέασαν πιθανώς και την επί ίσοις όροις συμμετοχή τους. Επειδή, η βραδύτητα που παρουσιάστηκε κατά την διεξαγωγή της διαδικασίας και η οποία κατά την εκτίμηση και παραδοχή του Διαχειριστή οφειλόταν σε φόρτο του συστήματος, κατέδειξε ανεπαρκή πρόβλεψη του αυξημένου λόγω ζήτησης φόρτου και ενδεχομένως οδήγησε σε άνιση πρόσβαση στο σύστημα. Επειδή, από την πληθώρα καταγεγραμμένων σφαλμάτων του πληροφοριακού συστήματος προκύπτει ότι ο Διαχειριστής δεν έπραξε ό,τι ήταν δυνατό και αναγκαίο προκειμένου να παράσχει ένα ψηφιακό περιβάλλον υποβολής αιτήσεων κατάλληλο και τεχνικά άρτιο, όπως όφειλε και ως εκ τούτου δεν επέξειξε τη δέουσα επιμέλεια κατά την άσκηση των καθηκόντων του αναφορικά με το σχεδιασμό του πληροφοριακού συστήματος, και επειδή, οι τελεσθείσες από την ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. παραβάσεις κρίνονται ως ιδιάζουσας ρυθμιστικής σοβαρότητας, διότι άπτονται των θεμελιωδών υποχρεώσεων της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. αναφορικά με το δικαίωμα πρόσβασης στο Δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας και τη διαχείριση ενός κρίσιμου δημόσιου αγαθού σε σπανιότητα (ηλεκτρικός χώρος στα κορεσμένα δίκτυα της Κρήτης και Πελοποννήσου), η ΡΑΑΕΥ επιβάλλει στην εταιρεία πρόστιμο ύψους ενός εκατομμυρίου ευρώ (1.000.000) κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 36 του ν.4001/2011.

Μπορείτε να δείτε το πλήρες κείμενο της απόφασης της ΡΑΑΕΥ εδώ