Δεν υπάρχει πρόβλημα με τη ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας κατά τον φετινό χειμώνα, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε μιλώντας σε συνέδριο η υφυπουργός Ενέργειας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου. Όπως επεσήμανε, υπάρχει μια καλύτερη προοπτική από πέρυσι επειδή η χώρα περιόρισε από 40% σε 20% την εξάρτηση από το ρωσικό αέριο, όπως και τη γενικότερη κατανάλωση αερίου. Η αποθήκευση αερίου στην ΕΕ είναι πλέον στο 90% και η Ελλάδα διαθέτει τις υποδομές για διαφοροποίηση πηγών και οδών, όπως ο TAP, ο IGB και η Ρεβυθούσα, άρα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες της ίδιας και των γειτόνων μας. 

 

Μάλιστα, ο ρόλος αυτός θα ενισχυθεί με νέα έργα στο άμεσο μέλλον όπως το LNG της Αλεξανδρούπολης που θα μας καταστήσουν, την Ελλάδα, κόμβο στην περιοχή.

Το ίδιο συμπέρασμα προκύπτει και από τη νέα πρόταση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) για το Σχέδιο Προληπτικής Δράσης για την ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας με φυσικό αέριο, το οποίο έθεσε χθες σε δημόσια διαβούλευση.  Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων των 15 σεναρίων που εξετάστηκαν προκύπτουν τα ακόλουθα συμπεράσματα: 

1) Οι Προστατευόμενοι Καταναλωτές δεν αναμένεται να υποστούν επιπτώσεις στην τροφοδοσία τους σε κανένα σενάριο, εφόσον εφαρμοστούν τα προβλεπόμενα μέτρα διαχείρισης ζήτησης (συμπεριλαμβανομένης της χρήσης εναλλακτικού καυσίμου) και οι προβλέψεις του Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης σχετικά με τη διακοπή/περιορισμό φυσικού αερίου υπό συνθήκες κρίσης.

2) Υπό την ίδια θεώρηση, η ανάλυση 15 σεναρίων για κάθε χρονική περίοδο, οδηγεί στα παρακάτω συμπεράσματα σχετικά με τη διακινδύνευση για την Ηλεκτροπαραγωγή:

α) Σε όλες τις περιόδους το βασικό σενάριο μήνα με μέσες χειμερινές συνθήκες, χωρίς διαταραχή στην προμήθεια φυσικού αερίου (ΜΑ1) δεν επιφέρει επιπτώσεις στον εφοδιασμό της ηλεκτροπαραγωγής. 

β) Για την περίοδο 2023 - 2024, συνολικά: 7 σενάρια χαρακτηρίζονται ως αποδεκτού (χαμηλού) κινδύνου, 7 σενάρια ως ανεκτού (μέσου) κινδύνου και 1 σενάριο (υπό συνθήκες μήνα εξαιρετικά υψηλής ζήτησης και μέγιστες εξαγωγές) χαρακτηρίζεται ως μη επιθυμητού (υψηλού) κινδύνου.

 - Η επικινδυνότητα των σεναρίων που εξετάζουν ολική διακοπή αερίου από Ρωσία διαφοροποιείται ανάλογα με τις θεωρούμενες θερμοκρασιακές συνθήκες (και κατά συνέπεια τη ζήτηση), τις ποσότητες εξαγωγών προς τη Βουλγαρία και τη διαθεσιμότητα πρόσθετων ποσοτήτων αερίου (ΥΦΑ ή αερίου στο Σημείο Εισόδου Ν. Μεσήμβρια). Η πλειονότητα των σεναρίων που εξετάζουν αυτή τη συνθήκη (δηλ. διακοπή ρωσικού αερίου) έχουν σημαντικές επιπτώσεις, χαρακτηρίζονται ως ανεκτής (μέσης) επικινδυνότητας και απαιτούν τακτική παρακολούθηση και επιφυλακή για πιθανή διαφοροποίηση των συνθηκών. Τέλος, το σενάριο που εξετάζει 5 μήνες διακοπής αερίου από Ρωσία υπό μέσες χειμερινές συνθήκες, συνήθη εξαγωγική δραστηριότητα, μέγιστη συνεισφορά ΥΦΑ δεν επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στην ηλεκτροπαραγωγή.

 -Το σενάριο (ΜΑ2) που εξετάζει απώλεια της μεγαλύτερης υποδομής (συνθήκη Ν-1) για ένα μήνα υπό μέσες χειμερινές συνθήκες χαρακτηρίζεται ως ανεκτής (μέσης) επικινδυνότητας.

γ) Για την περίοδο 2024 - 2025, συνολικά: 6 σενάρια χαρακτηρίζονται ως αποδεκτού (χαμηλού) κινδύνου, 8 σενάρια ως ανεκτού (μέσου) κινδύνου και 1 σενάριο (υπό συνθήκες 14 ημερών εξαιρετικά υψηλής ζήτησης), χαρακτηρίζονται ως μη επιθυμητού (υψηλού) κινδύνου. Διαφαίνεται τάση αύξησης της επικινδυνότητας υπό συνθήκες υψηλής ζήτησης, συνεπώς απαιτείται τακτική παρακολούθηση και επιφυλακή για πιθανή διαφοροποίηση των συνθηκών.

Η επικινδυνότητα των σεναρίων που εξετάζουν ολική διακοπή αερίου από Ρωσία διαφοροποιείται ανάλογα με τις θεωρούμενες συνθήκες, όπως σχολιάστηκε παραπάνω. Η πλειονότητα των σεναρίων που εξετάζουν αυτή τη συνθήκη έχουν σημαντικές επιπτώσεις, χαρακτηρίζονται ως ανεκτής (μέσης) επικινδυνότητας και απαιτούν τακτική παρακολούθηση και επιφυλακή.

δ) Για την περίοδο 2025 - 2026, συνολικά: 3 σενάρια χαρακτηρίζονται ως αποδεκτού (χαμηλού) κινδύνου, 10 σενάρια ως ανεκτού (μέσου) κινδύνου και 2 σενάρια (υπό συνθήκες 7 και 14 ημερών εξαιρετικά υψηλής ζήτησης), χαρακτηρίζονται ως μη επιθυμητού (υψηλού) κινδύνου. Κατά την περίοδο αυτή διαπιστώνεται μια σχετική αύξηση της επικινδυνότητας οφειλόμενη κυρίως στην εκτιμώμενη από τους Διαχειριστές αύξηση της ζήτησης. Υπό το πρίσμα αυτό απαιτείται τακτική παρακολούθηση και επιφυλακή για πιθανή διαφοροποίηση των συνθηκών.

 Η επικινδυνότητα των σεναρίων που εξετάζουν ολική διακοπή αερίου από Ρωσία διαφοροποιείται ανάλογα με τις θεωρούμενες συνθήκες, όπως σχολιάστηκε παραπάνω. Η πλειονότητα (7 στα 9) των σεναρίων που εξετάζουν αυτή τη συνθήκη έχουν σημαντικές επιπτώσεις, χαρακτηρίζονται ως ανεκτής (μέσης) επικινδυνότητας και απαιτούν τακτική παρακολούθηση και επιφυλακή.

3) Οι Βιομηχανικοί Καταναλωτές δεν αναμένεται να υποστούν σημαντικές επιπτώσεις στην τροφοδοσία τους  σε κανένα από τα σενάρια που εξετάστηκαν, πλην της ακραίας περίπτωσης παράλληλης διακοπής ρωσικού αερίου και απώλειας της κρίσιμης υποδομής αερίου για περίοδο μήνα μέσων χειμερινών συνθηκών.

Ιδιαίτερη προσοχή απαιτεί η εξαγωγική δραστηριότητα προς τη Βουλγαρία από το Σημείο Εισόδου "Σιδηρόκαστρο", υπό συνθήκες κρίσης, καθώς διαπιστώνεται ότι επηρεάζει σημαντικά την επικινδυνότητα. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι σε ένα μόνο από τα εξεταζόμενα σενάρια δεν είναι εφικτή η ικανοποίηση της ζήτησης των εξ αλληλεγγύης προστατευόμενων καταναλωτών της Βουλγαρίας. Το σενάριο αυτό (ΜΑ3) εξέτασε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες παράλληλης διακοπής ρωσικού αερίου και απώλειας της κρίσιμης υποδομής αερίου για περίοδο