Η σπουδαιότητα και η σημασία της κατασκευής του πολυσυζητημένου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου, EastMed έχει αναδειχτεί από πληθώρα αναλυτών της αγοράς, καθώς και κυβερνητικών παραγόντων χωρών της ΝΑ Μεσογείου τα τελευταία χρόνια, πλην όμως τα ήξεις αφίξεις στο ανώτατο δυνατό πολιτικό επίπεδο, είτε πρόκειται για τις ΗΠΑ, είτε –κυρίως- την Ιταλία με αφορμή, αφενός το υψηλό κόστος  κατασκευής του αγωγού και αφετέρου του ερωτήματος εάν υπάρχουν οι αναγκαίες ποσότητες 

αερίου που θα καταστήσουν βιώσιμη της λειτουργία του, κρατούν «παρά πόδα» την προοπτική υλοποίησης του. 

Κι ενώ παραμερίστηκε στις 25 Μαΐου ένα από τα αγκάθια της υπόθεσης, καθώς η Επιτροπή Εξωτερικών της Κάτω Βουλής της Ιταλίας κάλεσε την Κυβέρνηση Μελόνι να «αξιολογήσει τις προοπτικές κατασκευής του» αγωγού, νέα ...ζιζάνια φαίνεται να προκύπτουν σε αυτή τη δύσβατη όπως αποδεικνύεται πορεία.    

Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύει το naturalgasworld.com, η νέα κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας εμφανίζεται να προτιμά μια συντομότερη σύνδεση για την εισαγωγή φυσικού αερίου από το Ισραήλ το οποίο στη συνέχεια θα μεταφέρεται στις χώρες της Ευρώπης υπό μορφή υγροποιημένου φυσικού αερίου, (LNG). Η εντυπωσιακή αναστροφή θέσεων από πλευράς Κύπρου που φαίνεται να χάνει το ενδιαφέρον της για τον ΕastMed παρατηρείται από την ημέρα που ανέλαβε τα ηνία της εξουσίας η νέα κεντρώα κυβέρνηση του Προέδρου Νίκου Χριστοδουλίδη, τον περασμένο Μάρτιο.

Η Κύπρος ελπίζει να αναπτύξει σχέδια για έναν αγωγό που θα τη συνδέει με τα κοιτάσματα φυσικού αερίου του Ισραήλ στην ανατολική Μεσόγειο είχε δηλώσει στις 21 Ιουνίου, στο Reuters, o Υπουργός Ενέργειας του Νησιού, Γιώργος Παπαναστασίου.» Αντί για τον αγωγό EastMed, μήκους 2.000 χιλιομέτρων προς την ηπειρωτική Ευρώπη, η νέα κυβέρνηση προτείνει έναν πολύ πιο σύντομο αγωγό που θα συνδέει την Κύπρο με τα υπεράκτια πεδία αερίου του Ισραήλ. Μόλις βρεθεί στην Κύπρο, το αέριο θα μπορούσε να μετατραπεί σε LNG και να αποσταλεί στην Ευρώπη. Είναι win-win», τόνισε.

Ως κύρια αιτία για την αλλαγή στάσης της χώρας στο θέμα του αγωγού, ο κ. Παπαναστασίου πρόβαλε το γεγονός ότι ο EastMed, είναι ένα έργο πολύ υψηλού κόστους, που περιπλέκουν τεχνικά ζητήματα όπως το μεγάλο βάθος της θάλασσας όπου πρέπει να τοποθετηθεί ο αγωγός. Έως ότου αποσαφηνιστούν οι προθέσεις των κρατών που εμπλέκονται στο project, η υπόθεση "τρέχει" κανονικά και έχει οριστεί πώς έως το τέλος του έτους θα ξεκινήσει το market test για τον EastMed.