Τα δραματικά γεγονότα του περασμένου έτους, με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η επακόλουθη προσπάθεια των εταιρειών και των εμπόρων να εξασφαλίσουν ποσότητες φυσικού αερίου, καθώς η Ευρώπη προχώρησε στα σχέδια της για απεξάρτηση από τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου, έφεραν το LNG στο προσκήνιο καθώς πολύ σύντομα έγινε σαφές ότι μόνο μέσω των αυξημένων εισαγωγών του υγροποιημένου υγρού αερίου, η Ευρώπη θα μπορούσε να ανταποκριθεί στη ζήτηση και να αποφύγει τις διακοπές ρεύματος

Ωστόσο, οι διακοπές ρεύματος δεν αποφεύχθηκαν σε ορισμένα μέρη της Ασίας, ιδιαίτερα στη Νότια Ασία, όπου τα φορτία LNG εκτράπηκαν στις ευρωπαϊκές αγορές οι οποίες και είναι σε θέση να πληρώσουν υψηλότερες τιμές.

Αυτό και μόνο το γεγονός είναι ενδεικτικό των ισχυρών δυνάμεων που ασκούνται στην αγορά, καθώς το LNG, όντας πολύ πιο ευέλικτο όσον αφορά τη μεταφορά και την παράδοση σε απομακρυσμένους προορισμούς, εκτός του ότι αφαιρεί αυξανόμενους όγκους φυσικού αερίου που διαφορετικά θα παρεδίδοντο μέσω αγωγού, αναδύεται γρήγορα ως το επίκεντρο του ανταγωνισμού στη διεθνή αγορά φυσικού αερίου.

Τα δεδομένα της αγοράς δείχνουν ότι όλο και περισσότερες συναλλαγές LNG παρουσιάζουν μακροχρόνια χαρακτηριστικά βασικών προϊόντων (commodities) όπου οι υψηλότερες τιμές που προσφέρονται από τους αγοραστές, είναι ικανές να εκτρέψουν τα φορτία σε περιοχές με μεγαλύτερο αγοραστικό ενδιαφέρον. “Η αυξανόμενη ευρωπαϊκή ζήτηση για LNG, για να αντισταθμίσει την απώλεια ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών, έχει ωθήσει τις τιμές για το εμπόρευμα πέρα από την προσιτότητα πολλών αγοραστών σε περιοχές χαμηλότερου εισοδήματος, όπως η νότια και νοτιοανατολική Ασία, οδηγώντας ορισμένους από αυτούς πίσω σε μεγάλη εξάρτηση από τον άνθρακα και το μαζούτ", επεσήμαναν οι ηγέτες της βιομηχανίας στο συνέδριο Energy Asia την περασμένη εβδομάδα στην Κουάλα Λουμπούρ, στη Μαλαισία.

«Προφανώς η Ευρώπη πρέπει να αρπάξει όσο περισσότερο φυσικό αέριο μπορεί να πάρει, επειδή έχει χάσει μεγάλους όγκους αερίου μέσω αγωγών από τη Ρωσία», δήλωσε ο Russel Hardy, διευθύνων σύμβουλος της Vitol, της μεγαλύτερης ανεξάρτητης εταιρείας εμπορίας ενέργειας στον κόσμο, μιλώντας στο παραπάνω συνέδριο. Πρόσθεσε: «Η δίψα της Ευρώπης για LNG έχει απορροφήσει σοβαρές ποσότητες αερίου από την Ασία, συν όλη τη νέα προσφορά από τις ΗΠΑ και τα απορρόφησε όλα. Η Ασία το 2023 θα εξακολουθεί να έχει πρόσβαση στο LNG ... αλλά η τιμή θα είναι σαφώς πολύ υψηλότερη».

Τον Αύγουστο του 2022, οι τιμές του φυσικού αερίου έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη (€ 345/MWh στο TTF) αλλά και στην Ασία. Οι ασιατικές τιμές spot LNG έχουν μειωθεί έκτοτε από το υψηλό ρεκόρ των 70 δολαρίων ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες (BTU). Οι τιμές αναφοράς Ιαπωνίας / Κορέας (Japan/Korea Marker) ήταν κατά μέσο όρο 18 δολάρια ανά εκατομμύριο Btu μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, ενώ έχουν μειωθεί περαιτέρω τις τελευταίες εβδομάδες. Ωστόσο, οι τιμές παραμένουν ιστορικά υψηλές και θα μπορούσαν να αυξηθούν ξανά εάν ο χειμώνας στην Ευρώπη αποδειχθεί σκληρότερος από τον αρκετά ήπιο προηγούμενο. Οι τελευταίες κινήσεις στα παράηγωγα αερίου στο TTF, τον κόμβο αναφοράς φυσικού αερίου της Ευρώπης, δείχνουν ότι αντιμετωπίζουμε ήδη μια ανοδική τάση των τιμών.

Αν και εξακολουθεί να αποτελεί κλάσμα της παγκόσμιας αγοράς φυσικού αερίου, το LNG αντιστοιχεί στο 75% του παγκόσμιου εμπορίου φυσικού αερίου μέσω αγωγών. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το LNG θα καλύψει γρήγορα τη διαφορά. Όπως αναφέρεται στο πρόσφατα δημοσιευμένο EI Statistical Review of World Energy για το 2022, (βλ. www.energyinst.org/statistical-review) η προσφορά LNG αυξήθηκε κατά 5% (26 Bcm) σε 542 Bcm πέρυσι, παρόμοια αύξηση με το 2021. Η αύξηση της προμήθειας προήλθε κυρίως από τη Βόρεια Αμερική (10 Bcm) και την APAC (8 Bcm) με επιπλέον 8 Bcm από τον υπόλοιπο κόσμο.

Η μεγάλη αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης LNG προκλήθηκε από την Ευρώπη (ΕΕ + Ηνωμένο Βασίλειο μείον Τουρκία), η οποία το 2022 εισήγαγε συνολικά 155 Bcm LNG, δηλαδή 65% υψηλότερα από το 2021, προκειμένου να αντισταθμίσει τις πολύ μειωμένες εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου. Το 2022, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές μέσω αγωγών μειώθηκαν κατά 35% (82 Bcm) σχεδόν εξ ολοκλήρου λόγω της μειωμένης εισαγωγής από τη Ρωσία. Ως εκ τούτου, τους τελευταίους 18 μήνες το LNG έχει αναδειχθεί σε βασικό στρατηγικό καύσιμο για τον ευρωπαϊκό ενεργειακό εφοδιασμό, η τιμή του οποίου είναι κρίσιμη για τη διαμόρφωση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας.