Το energia.gr επανέρχεται (εδώστο καυτό θέμα της καθυστέρησης της εγκατάστασης έξυπνων μετρητών, καθώς η υπόθεση εξελίσσεται σε σίριαλ με άγνωστο αριθμό επεισοδίων. Μετά τον εξοστρακισμό της Landis & Gyr από τη διαγωνιστική διαδικασία του ΔΕΔΔΗΕ, η διοίκηση της ελβετικής εταιρείας κατασκευής έξυπνων μετρητών ενεργειακής κατανάλωσης θα προσφύγει, κατά τα φαινόμενα, στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εφόσον δεν δικαιωθεί από το ΣτΕ. Η εταιρεία που ελέγχει το μοναδικό εργοστάσιο παραγωγής έξυπνων μετρητών στην Ελλάδα, στην περιοχή της Κορίνθου και απασχολεί 900 εργαζόμενους, εξάγοντας την παραγωγή της στις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ ζητά αναστολή του

διαγωνισμού και ακύρωση της απόφασης με την οποία απορρίφθηκε η προσφυγή της.

Αναζητήσαμε εκείνα τα στελέχη της αγοράς που γνωρίζουν καλύτερα από όλους τις μικρές αλλά καίριες λεπτομέρειες της υπόθεσης και ζητήσαμε την άποψή τους για τα όσα συμβαίνουν –ξανά!

Η ετυμηγορία τους ήταν σαφής: Για το θέμα της μη εγκατάστασης έξυπνων μετρητών ευθύνονται, διαχρονικά, οι υπηρεσίες της ΔΕΗ. «Το έργο έπρεπε να έχει ξεκινήσει από την πρώτη δεκαετία του 2000, αλλά οι υπηρεσίες της Επιχείρησης ήταν “επιφυλακτικές”»,  είπαν χαρακτηριστικά.

Οι αρμόδιοι της περιόδου εκείνης υποστήριζαν πως είχαν κάθε λόγο να επιφυλάσσονται για την εγκατάσταση  έξυπνων μετρητών καθώς ανάλογες ανησυχίες εκφράζονταν, τότε, και από τις υπηρεσίες χωρών όπως η Σουηδία. Με μια διαφορά! Η Ελλάδα δεν είναι Σουηδία όπου η έννοια της ρευματοκλοπής είναι άγνωστη. Για παράδειγμα, η Ιταλία,  του δήθεν “ούνα φάτσα ούνα ράτσα” όπου είναι εθιμικό δίκαιο καταναλωτές να κλέβουν ρεύμα και να μην πληρώνουν λογαριασμούς, ήταν η πρώτη που εγκατέστησε συστήματα έξυπνων μετρητών, ακριβώς για να επιλύσει αυτά τα προβλήματα.

Ήταν, επομένως, στρατηγικό λάθος της διοίκησης της ΔΕΗ να μην πιέσει προς αυτή την κατεύθυνση, εκείνα τα χρόνια.

Σημειώνουμε πως η Ε.Ε. επέβαλε στην Ελλάδα να προωθήσει την καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας σε πραγματικό χρόνο, για να πάψει η αποστολή των έναντι λογαριασμών. Προϋπόθεση για αυτό ήταν  οι έξυπνοι μετρητές.

Ήταν, στην πραγματικότητα, το πρώτο βήμα για να περάσει η χώρα στην επόμενη ημέρα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.       

Κάπως έτσι τέθηκε το ζήτημα για να ξεκινήσει το project με τους έξυπνους μετρητές. Οι υπηρεσίες της ΔΕΗ είχαν προτείνει στην Τίνα Μπιρμπίλη, η οποία ήταν Υπουργός Περιβάλλοντος, να επιλεγούν  τρεις πόλεις με πληθυσμό το πολύ 15-20 χιλιάδων κατοίκων ώστε να χρησιμοποιηθούν για την πιλοτική εφαρμογή του έργου.

Αντ΄αυτού ορισμένοι “κύκλοι”  έπεισαν την Υπουργό να αποφασίσει το εντελώς αντίθετο, δηλαδή, να εξαγγείλει ένα μεγάλο πιλοτικό έργο που προέβλεπε τη λειτουργία 200.000 μετρητών. Αποτέλεσμα αυτής της απόφασης ήταν να εμπλακούν στην υπόθεση οι μεγάλες ενεργειακές εταιρείες της χώρας που διαισθάνθηκαν μια μοναδική ευκαιρία να επικρατήσουν σε μια σφιχτή αγορά που έκρυβε μεγάλα περιθώρια κέρδους.

Και κάπως έτσι άρχισε το γαϊτανάκι των ενστάσεων. Φθάσαμε αισίως στο 2016 όπου εμφανίστηκαν τρεις υποψήφιοι για το έργο: μια κινέζικη εταιρεία που είχε επιχειρήσει ανεπιτυχώς, στο παρελθόν να κατασκευάσει μια δεύτερη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στην Φλώρινα και να δημιουργήσει εργοστάσιο κατασκευής έξυπνων μετρητών, καθώς επίσης, η ΙΝΤΡΑΚΟΜ και η ΙΝΤΡΑΚΑΤ  που ανταγωνίζονταν σκληρά για την πρω τοκαθεδρία στην εγχώρια αγορά.      

Οι δύο ελληνικές εταιρείες κατάφεραν να απαλλαγούν από την παρουσία των Κινέζων, ενεπλάκησαν, ωστόσο, σε μια ατελέσφορη νομική μάχη για την επικράτηση που περιελάμβανε αρκετές  πράξης αδιαφάνειας και αθέμιτων πρακτικών (σύμφωνα με τους συνομιλητές μας)  με τελικό νικητή την ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

Το σφάλμα της διοίκησης και της τότε ηγεσίας του Υπουργείου (επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ) ήταν το ότι δεν κήρυξε άγονο τον διαγωνισμό ώστε να επανακκινήσει  η όλη διαδικασία από άλλες, πιο υγιείς βάσεις, με αποτέλεσμα  να βαλτώσει η υπόθεση.

Τα απόνερα εκείνης της ολιγωρίας γίνονται πλήρως ορατά και σήμερα. «Είναι απαράδεκτο να μην έχει η Ελλάδα ακόμη έξυπνους μτρητές», ανέφερε στο energia.gr σημαίνον στέλεχος της αγοράς.

Τί επιτυγχάνουμε με τους έξυπνους μετρητές:

  • Μειώνονται οι χρόνοι διακοπών ηλεκτροδότησης, λόγω βέλτιστης εποπτείας του δικτύου από τον Διαχειριστή.
  • Προσφέρεται δυνατότητα εφαρμογής διαφορετικών τιμολογίων στη διάρκεια του 24ώρου, ανάλογα με τη διακύμανση του κόστους του ρεύματος, πέραν του νυχτερινού τιμολογίου, που σημαίνει καλύτερη διαχείριση του φορτίου αιχμής που διευκολύνει την ομαλή διείσδυση της ηλεκτροκίνησης και ωφελεί τη λειτουργία του δικτύου.
  • Καταργούνται οι λεγόμενοι «έναντι» λογαριασμοί.
  • Διακοπές και επανασυνδέσεις, όπως και η μέτρηση της κατανάλωσης θα γίνεται εξ’ αποστάσεως, με αποτέλεσμα  μείωση του λειτουργικού κόστους του Διαχειριστή. 
  • Δημιουργούνται προϋποθέσεις μείωσης των ρευματοκλοπών που επίσης επιβαρύνουν τους καταναλωτές.
  • Διευκολύνεται σημαντικά το άνοιγμα της αγοράς και η διαδικασία αλλαγής προμηθευτή.
  • Παρέχεται στον καταναλωτή η δυνατότητα να διαχειρίζεται καλύτερα τα φορτία του και να εξοικονομεί ηλεκτρική ενέργεια, χάρη στην πρόσβασή του  στα στοιχεία των υφιστάμενων και προηγούμενων μετρήσεων, μέσω οικιακής οθόνης ή μέσω του διαδικτύου.

Σημειώνουμε πως το αρχικό χρονοδιάγραμμα του ΔΕΔΔΗΕ για την εγκατάσταση των σχεδόν 7,5 εκατ. έξυπνων μετρητών  προέβλεπε  την ολοκλήρωση του έργου το 2030.