Μάριος Τσάκας, ΔΕΔΑ: Απαραίτητες & Εμπροσθοβαρείς οι Επενδύσεις σε Νέα Δίκτυα Φ. Αερίου

Μάριος Τσάκας, ΔΕΔΑ: Απαραίτητες & Εμπροσθοβαρείς οι Επενδύσεις σε Νέα Δίκτυα Φ. Αερίου
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τετ, 5 Οκτωβρίου 2022 - 08:00

Την προηγούμενη Τρίτη, 3 Οκτωβρίου 2022, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έθεσε σε δημόσια διαβούλευση τα προγράμματα ανάπτυξης των δικτύων διανομής φυσικού αερίου για την περίοδο 2022-2026, δηλαδή, της ΕΔΑ Αττικής, για την περιοχή της Αττικής, της ΕΔΑ ΘΕΣΣ για την Θεσσαλία και την Θεσσαλονίκη, και της ΔΕΔΑ για την υπόλοιπη Ελλάδα. 

Πρόκειται για ένα πολύ φιλόδοξο και εμπροσθοβαρές πρόγραμμα που προβλέπει την εξάπλωση, κατά περισσότερα από 3 χιλιάδες χιλιόμετρα, των δικτύων μέσης και χαμηλής πίεσης στην επόμενη 4ετία, κατά τρόπο που να συμβάλει στην αύξηση του αριθμού των καταναλωτών που θα επιλέξουν το φυσικό αέριο για τις ανάγκες τους.

Επισημαίνουμε ότι το κόστος ανάπτυξης των δικτύων, αλλά και ο εκσυγχρονισμό τους μέσω έργων ψηφιοποίησης, θα καλυφθεί με επενδύσεις της τάξης των 740 εκατ. ευρώ από την πλευρά των τριών εταιρειών. Ενδεικτικό της βούλησης που υπάρχει για την εξάπλωση των δικτύων αερίου στη χώρα είναι και το γεγονός ότι η Italgas στην οποία ανήκουν πλέον οι ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΔΕΔΑ συνήψε δάνειο 580 εκατ. ευρώ για να χρηματοδοτήσει το κόστος του επενδυτικού σχεδίου των τριών πρώην θυγατρικών της ΔΕΠΑ Υποδομών.

Το energia.gr ζήτησε την άποψη του Μάριου Τσάκα, Διευθύνοντα Συμβούλου της ΔΕΔΑ, σχετικά με τις εξελίξεις στην εγχώρια αγορά αερίου, στον απόηχο, τόσο της ανακοίνωσης των επενδυτικών σχεδίων της εταιρείας –μεγαλύτερης εκ των τριών Διαχειριστών- όσο και της σοβαρής κρίσης τιμών του καυσίμου.

Στην ερώτηση για ποιο λόγο υλοποιούνται αυτές οι επενδύσεις σε νέα δίκτυα αερίου, σε μια περίοδο που, εκ πρώτης όψεως, μοιάζει να μην ευνοεί ανάλογες κινήσεις εξαιτίας του κινδύνου που ορθώνει η υφιστάμενη κρίση τιμών, ο κ. Τσάκας απάντησε πως είναι επενδύσεις ενταγμένες στο ΕΣΠΑ και σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία καθώς και στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, που «είτε τις κάνεις τώρα, ή δεν γίνονται ποτέ», όπως είπε χαρακτηριστικά.

Τα εν λόγω προγράμματα μπορούν να τρέξουν έως και το τέλος του 2023 και με την παράταση των ημιτελών έργων που συζητείται να δοθεί μπορεί να φθάσουν έως το τέλος του 2024, επομένως, πρόσθεσε, πρέπει να υλοποιηθούν τώρα επειδή στις επόμενες προγραμματικές περιόδους δεν μπορούν να ενταχθούν έργα φυσικού αερίου. «Είναι υποχρεωτικές αυτές οι επενδύσεις αν θέλει κανείς να αξιοποιήσει τα προσφερόμενα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία», τόνισε.

Ένας άλλος εξίσου σημαντικός λόγος για την βούληση των τριών Διαχειριστών να επενδύσουν στην κατασκευή νέων δικτύων αερίου είναι επειδή αυτά τα έργα δεν γίνονται για να καλύψουν βραχυπρόθεσμες ανάγκες, αλλά τη ζήτηση στα επόμενα 30-40 χρόνια. Υπ΄αυτό το πρίσμα, οι επενδύσεις αυτού του επιπέδου δεν λαμβάνουν υπόψη τα μικροσκοπικά δεδομένα της περιόδου, όπως λόγου χάρη, τις αυξημένες τιμές του αερίου ή την ανάγκη για μείωση της κατανάλωσης. «Εμείς θεωρούμε ότι συμβάλουμε με αυτό τον τρόπο στην ασφάλεια της χώρας και στην ανάπτυξη των υποδομών που θα καλύψουν τις ανάγκες σε αέριο όσο το δυνατό περισσότερων πόλεων της χώρας», υπογράμμισε.

Επίσης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ ανέφερε πως ένας τρίτος λόγος για τον οποίο αποφασίστηκε να υλοποιηθεί το νέο τετραετές business plan είναι η προώθηση ενός μεγάλου προγράμματος, που επικεντρώνεται στους μικρούς οικιακούς και εμπορικούς καταναλωτές, καθώς η ζήτηση φυσικού αερίου σε αυτή την κατηγορία πελατών είναι κατά πολύ πιο χαμηλή από εκείνη που αναλογεί στις εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής. Κατά τον ίδιο, θα ήταν πιο επωφελές για την οικονομία εάν η κυβέρνηση επεδίωκε τη μείωση της κατανάλωσης αερίου από τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας και τις ενεργοβόρες βιομηχανίες, παρά από τους οικιακούς καταναλωτές και τις μικρές επιχειρήσεις.

Ο κ. Τσάκας ανέφερε πως επί των υφιστάμενων πελατών, αναμένεται μια λογική μείωση της κατανάλωσης όχι μόνο λόγω της σχετικής απαίτησης από την Ε.Ε. αλλά και λόγω της ανάγκης που προκαλούν οι ακριβές τιμές και υποχρεώνουν τους καταναλωτές να κάψουν όσο το δυνατό λιγότερο αέριο. Προέβλεψε ακόμη πως κατά την προσεχή πενταετία, ο αριθμός των νέων συνδέσεων στα δίκτυα της ΔΕΔΑ, όπως προβλέπει το business plan της εταιρείας, θα αυξηθεί σύμφωνα, με συντηρητικούς υπολογισμούς, κατά 60.000-70.000, κυρίως όμως μετά το 2023.

Ο επικεφαλής της εταιρείας, διαβεβαίωσε ότι τα νέα δίκτυα προς Αγρίνιο, Πάτρα και Πύργο θα ολοκληρωθούν όπως προβλέπει το χρονοδιάγραμμα των εργασιών (ήτοι, το 2023 ή το αργότερο κάποια στιγμή το αμέσως επόμενο έτος). «Έχουμε βρει σε όλες τις πόλεις τους χώρους στους οποίους θα εγκαταστήσουμε τις δεξαμενές αποθήκευσης, ενώ έχουμε ολοκληρώσει και τις μελέτες χωροθέτησης. Όλα βαίνουν βάση του προγράμματος.»

Τέλος, σε ερώτησή μας για το εάν το βεβαιωμένο κοίτασμα φυσικού αερίου στο Κατάκολο θα συνέβαλε στην πιο αποδοτική και πιο οικονομική προώθηση του φυσικού αερίου στην περιοχή της Ηλείας και όχι μόνο, υποστήριξε πως εφόσον υπάρχει ευχερής πρόσβαση στις πόλεις –πχ μια υποδομή τύπου FSRU στην περιοχή του Κατακόλου- που εντάσσονται στα δίκτυα της ΔΕΔΑ προφανώς και θα διευκόλυνε.