ΙΕΑ: Η Αύξηση της Παγκόσμιας Πετρελαϊκής Παραγωγής και τα Lockdowns στην Κίνα Αναμένεται να Αποτρέψουν την Πετρελαϊκή Έλλειψη

ΙΕΑ: Η Αύξηση της Παγκόσμιας Πετρελαϊκής Παραγωγής και τα Lockdowns στην Κίνα Αναμένεται να Αποτρέψουν την Πετρελαϊκή Έλλειψη
Του Δημήτρη Μεζαρτάσογλου
Πεμ, 12 Μαΐου 2022 - 14:43

Η απομόνωση της Ρωσίας μετά την εισβολή της στην Ουκρανία μεγαλώνει ολοένα και περισσότερο, καθώς η ΕΕ και η G7 εξετάζουν αυστηρότερες κυρώσεις που περιλαμβάνουν πλήρη κατάργηση των ρωσικών εισαγωγών πετρελαίου. Τα νέα εμπάργκο, αν συμφωνηθούν, θα επιταχύνουν την ανακατεύθυνση των εμπορικών ροών που είναι ήδη σε εξέλιξη και θα αναγκάσουν τις ρωσικές εταιρείες πετρελαίου να περιορίσουν την παραγωγή τους

Αυτά επισημαίνει στην τελευταία μηνιαία Έκθεσή του ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ), η οποία αναφέρεται στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου και δημοσιεύτηκε σήμερα (12/5).

Η σταθερά αυξανόμενη πετρελαϊκή παραγωγή αλλού (εκτός από τη Ρωσία), σε συνδυασμό με την βραδύτερη αύξηση της ζήτησης, ειδικά στην Κίνα, αναμένεται να αποτρέψει ένα μεγάλο έλλειμμα προσφοράς βραχυπρόθεσμα. Εν μέσω της αυξανόμενης αβεβαιότητας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, η αστάθεια της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου παραμένει έντονη, αλλά οι τιμές διαπραγματεύονται σε ένα μικρότερο εύρος της τάξεως των $10/βαρέλι πάνω από τα $100/βαρέλι, με το Brent, το διεθνές benchmark, να διαπραγματεύτηκε τελευταία στα $105/βαρέλι και το αμερικάνικο WTI στα $102/βαρέλι.  

Παρά την αυξανόμενη διεθνή πίεση και τη μείωση της παραγωγής πετρελαίου, οι ρωσικές εξαγωγές έχουν μέχρι στιγμής συγκρατηθεί σε μεγάλο βαθμό. Μετά τη μείωση της προσφοράς κατά σχεδόν 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα τον περασμένο Απρίλιο, οι απώλειες ενδέχεται να αυξηθούν σε περίπου 3 εκατ. βαρέλια την ημέρα κατά το β’ εξάμηνο του 2022, εκτιμά ο ΙΕΑ.

Τα περισσότερα διυλιστήρια βρίσκονται διεθνώς σε κατάσταση συντήρησης και οι περιορισμοί της χωρητικότητάς τους επιδεινώνουν περαιτέρω τα προβλήματα που δημιουργούνται από τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία. Τον Απρίλιο, οι αγορές αργού και πετρελαϊκών προϊόντων παρουσίασαν αποκλίνουσες τάσεις. Σύμφωνα με τον ΙΕΑ, ενώ οι τιμές του αργού κατέγραψαν συνολικά χαμηλότερες τάσεις, τα cracks των ντίζελ και βενζίνης αυξήθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ, ανεβάζοντας τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων και τις τιμές του τελικού χρήστη. 

Η περιορισμένη πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στο παγκόσμιο σύστημα διύλισης, σε συνδυασμό με τις μειωμένες εξαγωγές ρωσικού μαζούτ, ντίζελ και νάφθας, έχουν επιδεινώσει τη «στενότητα» στις αγορές πετρελαϊκών προϊόντων, στις οποίες σημειώνονται πλέον επτά συνεχόμενα τρίμηνα άντλησης αποθεμάτων. Ενώ μια πρώτη δόση αποδέσμευσης πετρελαϊκών ποσοτήτων από τα στρατηγικά αποθέματα ανέστειλε την απότομη πτώση των βιομηχανικών αποθεμάτων του ΟΟΣΑ τον περασμένο Μάρτιο, το αργό αποτέλεσε το μεγαλύτερο μέρος και τα αποθέματα πετρελαϊκών προϊόντων συνέχισαν να μειώνονται, συμπληρώνει ο ΙΕΑ.

Η άνοδος των τιμών στην αντλία και η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης αναμένεται να περιορίσουν σημαντικά την ανάκαμψη της ζήτησης κατά το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους, όπως και το 2023. Επιπλέον, τα εκτεταμένα lockdowns σε ολόκληρη την Κίνα, όπου η κυβέρνηση αγωνίζεται να περιορίσει την εξάπλωση του Covid-19, οδηγούν σε σημαντική επιβράδυνση τον δεύτερο μεγαλύτερο καταναλωτή πετρελαίου στον κόσμο. Για το σύνολο του 2022, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου προβλέπεται να ανέλθει κατά μέσο όρο στα 99.4 εκατ. βαρέλια την ημέρα, σημειώνοντας αύξηση κατά 1.8 εκατ. βαρέλια την ημέρα σε ετήσια βάση, εκτιμά ο ΙΕΑ.