Παρά τις προτροπές του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ), όπως αυτές διατυπώθηκαν στην πρόσφατη Έκθεση του NetZero 50, προς τους πετρελαιοπαραγωγούς για άμεση παύση των ερευνών πετρελαίου προκειμένου να μηδενισθεί η κατανάλωση μέχρι το 2050 ώστε να σωθεί ο πλανήτης από τα δεινά της υπερθέρμανσης της ατμόσφαιρας, και αντίστοιχες συστάσεις που απευθύνουν καθημερινά πλέον οι Friends of the Earth και άλλες ΜΚΟ προς τους καταναλωτές όπως μειώσουν την χρήση πετρελαίου, οι τελευταίοι φαίνεται ότι έχουν τελείως διαφορετικές απόψεις.

 Γιατί πώς διαφορετικά μπορούμε να εξηγήσουμε την παρατηρούμενη ισχυρή ανάκαμψη στην παγκόσμια ζήτηση αργού και προϊόντων έτσι που αυτή ενδέχεται να επανέλθει στα προ Covit επίπεδα πριν το τέλος του έτους, βάσει στοιχείων που παρουσίασαν στελέχη της διεθνούς πετρελαιαγοράς μιλώντας κατά την διάρκεια του ετήσιου συνεδρίου FT Commodities Global Summit που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά εχθές.

Ενώ ο ίδιος ο ΙΕΑ στην μηνιαία έκθεση του (εδώ) για την πετρελαική αγορά μας πληροφορεί ότι μέχρι το 2021 η παγκόσμια ζήτηση για αργό θα έχει αυξηθεί κατά 5,4 εκατ.βαρ/ημέρα και επιπλέον 3,1 εκατ.βαρ/ημέρα τον επόμενο χρόνο, έτσι που στα τέλη του 2022 αυτή θα έχει φθάσει στα ίδια επίπεδα όπως ήτο το 2019, δηλαδή στα 99,67 εκατ.βαρέλια ανά ημέρα. Με την αυξημένη ζήτηση να είναι κυρίως το αποτέλεσμα της σταδιακής επανένταξης πολλών δραστηριοτήτων στην καθημερινή ατζέντα μετά τους περιορισμούς στις μετακινήσεις, και γενικότερα την κοινωνικής αποστασιοποίησης, που επεβλήθησαν από κυβερνήσεις στο πλαίσιο λήψης μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του Covid 19. 

Σύμφωνα με προβλέψεις του Oxford Economics η παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη το 2021 θα τρέξει με ρυθμό 6,4%, σε σύγκριση με εκτιμήσεις του Ο.Ο.Σ.Α που ομιλεί για ανάπτυξη στο 5,8%,ενώ το 2022 προβλέπεται μικρότερος ρυθμός ανάπτυξης στο 4,6%. Με το μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξης το τρέχον έτος να προέρχεται από τις ανεπτυγμένες οικονομίες και την Κίνα ενώ το 2022 αυτή προβλέπεται να προέλθει κυρίως από τις αναπτυσσόμενες χώρες. Καθώς προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς οι εμβολιασμοί κυρίως στο βόρειο ημισφαίριο παρατηρείται αυξημένη κινητικότητα του πληθυσμού βάσει του OECD Mobility Index. 

Η υψηλότερη ζήτηση καλύπτεται σήμερα κυρίως από την σταδιακά αυξανόμενη παραγωγή από τους OPEC+ καθώς παρατηρείται μερική άρση των ποσοστόσεων ανά χώρα, βάση της απόφασης του καρτέλ τον Απρίλιο του 2020 για μείωση της παραγωγής, αλλά και από τους ανεξάρτητους παραγωγούς κυρίως σε ΗΠΑ, Καναδά, Νορβηγία, Βραζιλία κα. Ένα άλλο σημαντικό μέρους της αυξανόμενης ζήτησης καλύπτεται από την εμφανή πλέον μείωση των αποθεμάτων του Ο.Ο.Σ.Α τα οποία βρίσκονται στο επίπεδο των 2,926 εκατ.βαρελιών, από τα 3,218 που είχαν βρεθεί τον Ιούλιο του 2020. Βλέπε γράφημα:

Όλα οι ανωτέρω παράγοντες συνηγορούν στην επικράτηση μιας συνεχούς ανοδικής τάσης στις τιμές του αργού τις τελευταίες 3 εβδομάδες, όπου εχθές το βράδυ έκλεισαν για το μεν Brent στα $ 74,50 το βαρέλι στο ICE του Λονδίνου και στα $ 72,20 στο NYMEX της Νέας Υόρκης. Να σημειωθεί ότι αυτές είναι οι υψηλότερες τιμές που έχουν σημειωθεί τα τελευταία 2 χρόνια. Εν τω μεταξύ παράγοντες της διεθνούς αγοράς εμπορευμάτων εκτιμούν ότι η δυναμική που έχει αναπτυχθεί το τελευταίο διάστημα σε συνδυασμό και τα θεμελιώδη της αγοράς θα οδηγήσουν τις τιμές ακόμα υψηλότερα με τα $ 80 δολ/βαρέλι για το Brent να θεωρείται θέμα μερικών ημερών. 

Ποιο ανησυχητικές είναι οι προβλέψεις τους για εκτίναξη των τιμών στα $ 100 μέχρι το τέλος του έτους η και νωρίτερα. Οι εκτιμήσεις αυτές βασίζονται στην διαπίστωση του κενού που αναμένεται ότι σύντομα θα δημιουργηθεί μεταξύ ζήτησης και προσφοράς, ως αποτέλεσμα της υστέρησης επενδύσεων σε έρευνα και νέα παραγωγή τους τελευταίους 18 μήνες από τις περισσότερες εταιρείες λόγω των προβλημάτων που προκύπτουν από την πανδημία. Επιπλέον, οι αποφάσεις που έλαβαν πρόσφατα ορισμένες πολυεθνικές πετρελαϊκές να μειώσουν την παραγωγή τους τα επόμενα χρόνια, υπό την αφόρητη πίεση ομάδων επενδυτών, δρα αρνητικά στις εκτιμήσεις για τον επαρκή εφοδιασμό της διεθνούς αγοράς κατά τα επόμενα χρόνια. 

Ανατιμήσεις προϊόντων στην Ελληνική Αγορά 

Όμως η ανάκαμψη των διεθνών τιμών πετρελαίου επηρεάζει όπως είναι φυσικό και την Ελληνική αγορά όπου έχουμε δει τις τιμές σχεδόν όλων των προϊόντων να ανατιμώνται κατά μέσο όρο + 20% τους τελευταίους 12 μήνες. Ποιο συγκεκριμένα, αν συγκρίνει κανείς τις τιμές σε σχέση τόσο με πέρυσι όσο και με βάση τα όσα ίσχυαν στις αρχές του 2021, θα καταγράψει σημαντικά ποσοστά αύξησης. Κι όλα αυτά, βέβαια, τη στιγμή που λόγω της άρσης των περιορισμών στις μετακινήσεις η ζήτηση βαίνει ανοδικά. Πιο συγκεκριμένα, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία των εταιρειών του κλάδου, οι τιμές για την αμόλυβδη πέρυσι αυτές τις ημέρες ήταν στο 1,368ευρώ, ενώ την 1/1/2021 διαμορφώθηκαν σε 1,599 ευρώ. Αυτή την περίοδο (10/6) βρίσκονται στο 1,614ευρώ. Σε ποσοστιαία βάση η αύξηση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι διαμορφώνεται στο 18%. Στο diesel κίνησης η τιμή στις8/6/2020 ήταν στο 1,114 ευρώ, δια-μορφώθηκε στο 1,394 την 1η Ιανουαρίου 2021, ενώ τώρα(8/6/2021) βρίσκεται στο 1,335 ευρώ. Αυτά τα στοιχεία μεταφράζονται σε αύξηση 20% (Ιούνιος2020-Ιούνιος 2021), ενώ σε σχέση με την αρχή του χρόνου καταγράφεται μια μικρή αποκλιμάκωση της τάξης του 4%(8/6/2021 με 1/1/2021).