τον Σεπτέμβριο κατά 102 εκατ. βαρέλια, ισοδύναμα με 3.4 εκατ. βαρέλια την ημέρα — τη μεγαλύτερη αύξηση από την εποχή της πανδημίας του κορωνοϊού. Αυτά επισημαίνονται στην τελευταία Έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) για τον μήνα Οκτώβριο, η οποία δημοσιεύτηκε σήμερα (14/10) και αναφέρεται στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου.

Η παγκόσμια προσφορά πετρελαίου τον Σεπτέμβριο αυξήθηκε κατά 5.6 εκατ. βαρέλια την ημέρα σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν. Η παραγωγή τουOPEC+ αντιστοιχεί σε 3.1 εκατ. βαρέλια ημερησίως της αύξησης, καθώς ο Οργανισμός ανέστειλε περικοπές πετρελαϊκής παραγωγής ύψους 2 εκατ. βαρελιών ημερησίως και οι χώρες της Λιβύης, Βενεζουέλας και Νιγηρίας σημείωσαν ισχυρή άνοδο. Με βάση τη νεότερη συμφωνία τους, ο OPEC+ βρίσκεται πλέον σε τροχιά να αυξήσει την παραγωγή αργού κατά μέσο όρο κατά 1.4 εκατ. βαρέλια ημερησίως φέτος και κατά επιπλέον 1.2 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2026, σύμφωνα με τον ΙΕΑ.
Οι παραγωγοί εκτός OPEC+ αναμένεται να προσθέσουν 1.6 εκατ. και 1.2 εκατ. βαρέλια ημερησίως, το 2025 και το 2026 αντίστοιχα, με τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Βραζιλία, τον Καναδά, τη Γουιάνα και την Αργεντινή να ηγούνται της αύξησης. Οι κίνδυνοι για την συγκεκριμένη πρόβλεψη του ΙΕΑ παραμένουν, καθώς οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Ρωσία και το Ιράν εντείνουν τις γεωπολιτικές ανησυχίες.
Οι συνεχιζόμενες επιθέσεις στις ρωσικές ενεργειακές υποδομές έχουν μειώσει την επεξεργασία ρωσικού αργού κατά περίπου 500 χιλιάδες βαρέλια ημερησίως, οδηγώντας σε ελλείψεις καυσίμων στο εσωτερικό και σε χαμηλότερες εξαγωγές προϊόντων. Η πτώση των ρωσικών εξαγωγών μεσαίων αποσταγμάτων είχε παγκόσμιο αντίκτυπο, καθώς οι τακτικοί αγοραστές έσπευσαν να εξασφαλίσουν εναλλακτικές προμήθειες, ανεβάζοντας έτσι τα περιθώρια διύλισης για το ντίζελ και τα καύσιμα αεροπορίας, τονίζει ο ΙΕΑ.
Όσον αφορά τη παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, αυτή σημείωσε ανάκαμψη στα 750 χιλιάδες βαρέλια ημερησίως το γ’ τρίμηνο του 2025σε ετήσια βάση, από τον ρυθμό των 420 χιλιάδων βαρελιών ημερησίως του β’ τριμήνου του ίδιου έτους, όταν η κατανάλωση είχε επιβραδυνθεί λόγω αναταράξεων στους δασμούς — ιδιαίτερα για τις πρώτες ύλες LPG/αιθάνιο, οι οποίες εμφάνισαν μια σπάνια συρρίκνωση, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΕΑ.Τα κέρδη του γ’ τριμήνου είναι σε γενικές γραμμές σύμφωνα με την ετήσια πρόβλεψη του ΙΕΑ για αύξηση περίπου 700 χιλιάδων βαρελιών ημερησίως τόσο το 2025 όσο και το 2026.
Παρά την πρόσφατη υποτονική ανάπτυξη, ο κλάδος της πετροχημικής βιομηχανίας αναμένεται να επανέλθει ως ο κύριος μοχλός αύξησης της ζήτησης πετρελαίου, καθώς οι ασθενείς οικονομικές συνθήκες, η αυξανόμενη αποδοτικότητα των οχημάτων και οι ισχυρές πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων δημιουργούν σημαντικά εμπόδια για τα καύσιμα οδικών μεταφορών.
Στο πλαίσιο της βραδύτερης αύξησης της ζήτησης και της ταχείας αύξησης της προσφοράς αργού, οι παγκόσμιες ισορροπίες πετρελαίου παρουσίασαν πλεόνασμα 1.9 εκατ. βαρελιών ημερησίως από την αρχή του έτους, ωστόσο οι πετρελαϊκές τιμές κυμαίνονται γύρω στα $70/βαρέλι μέχρι στιγμής το 2025.Αυτό το εύρος των τιμών έχει διατηρηθεί εν μέρει επειδή τα NGL κυριάρχησαν στην περίσσεια από τον Απρίλιο έως τον Αύγουστο. Πράγματι, εκτός Κίνας, η αγορά αργού υπήρξε πιο «σφικτή» την ίδια περίοδο.
Κοιτάζοντας μπροστά, καθώς οι σημαντικές ποσότητες δια θαλάσσης πετρελαίου μεταφέρονται προς τις κύριες πετρελαϊκές υποδομές στην ξηρά, τα αποθέματα αργού αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά, ενώ τα NGL θα αρχίσουν να μειώνονται.Ωστόσο, η απώλεια των ρωσικών προμηθειών προϊόντων, οι επερχόμενοι περιορισμοί της ΕΕ στις εισαγωγές προϊόντων που προέρχονται από ρωσικές πρώτες ύλες και οι πρόσφατες διακοπές δυναμικότητας διυλιστηρίων ενδέχεται να κρατήσουν τις αγορές προϊόντων πιο «σφικτές», καταλήγει ο ΙΕΑ.