Ο Μακρύς Δρόμος για την Μετάβαση στην Ηλεκτροκίνηση- Δράσεις και Προαπαιτούμενα

Ο Μακρύς Δρόμος για την Μετάβαση στην Ηλεκτροκίνηση- Δράσεις και Προαπαιτούμενα
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τρι, 21 Ιουλίου 2020 - 17:18

Αυτή την ώρα συζητείται στην ολομέλεια της Βουλής, το Νομοσχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση, σε μια εξέλιξη που μοιάζει σαν ψέμμα, αν αναλογιστεί κανείς ότι το ποσοστό διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα δεν ξεπερνά το 0,00033%! Ωστόσο και σε κάθε περίπτωση, το νομοσχέδιο που εισάγει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αποσκοπεί στο να καλυφθεί η μεγάλη απόσταση που έχουμε ακόμη να διανύσουμε ως χώρα, έως ότου προσεγγίσουμε, στο βαθμό που γίνεται, τα επιτεύγματα των προηγμένων χωρών –ιδίως της βόρειας Ευρώπης.  

Υπό την έννοια αυτή είναι αναγκαίες οι μεταρρυθμίσεις που κομίζει το νομοσχέδιο. Αφότου ολοκληρώθηκε η διαδικασία της Δημόσιας Διαβούλευσης, την πρώτη Ιουλίου, κατά την οποία υποβλήθηκαν συνολικά, 334 σχόλια από ένα ευρύ φάσμα φορέων και πολιτών, αποδεικνύοντας το ενδιαφέρον για την επιτυχή διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στο μείγμα των οδικών μεταφορών, το ΥΠΕΝ προέβη σε αναγκαίες βελτιώσεις και εισήγαγε συγκεκριμένες ρυθμίσεις  με στόχο να επικαιροποιήσει το νομοσχέδιο που αποβλέπει στο να οδηγήσει την Ελλάδα στην επόμενη «καθαρή» ημέρα της κινητικότητας

Σε πρώτη φάση, η ηλεκτροκίνηση στη χώρα, αναμένεται να υιοθετηθεί από επαγγελματικούς και θεσμικούς φορείς και αργότερα, με την αναμενόμενη μείωση των τιμών, να προσελκύσει τους ιδιώτες καταναλωτές.

Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και η πρωτοβουλία της  Πειραιώς Leasing η οποία δημιούργησε και προσφέρει καινοτόμα και φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα, που υποστηρίζουν τις μετακινήσεις με μηδενικές εκπομπές ρύπων, παρέχοντας τη δυνατότητα απόκτησης, ή χρήσης ηλεκτροκίνητου οχήματος με leasing. Με τον τρόπο αυτό, η Πειραιώς Leasing, συμβάλλει ενεργά στη διεύρυνση της ηλεκτροκίνησης στις οδικές μεταφορές, και συνακόλουθα στην μετάβαση σε μια βιώσιμη οικονομία χαμηλών ρύπων.

Το χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ηλεκτροκίνησης, σε συνδυασμό με τη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συνεισφέρει στην επίτευξη των στόχων της Συμφωνίας του Παρισιού για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, αλλά και στον στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης να γίνει κλιματικά ουδέτερη μέχρι το 2050, όπως περιγράφεται στο Green Deal του 2019.

Απομακρυνόμενοι από τα νομοθετικά και διαδικαστικά της υπόθεσης, η επιβίβαση σε ένα ηλεκτροκίνητο όχημα εμπεριέχει ορισμένους «κόφτες», καθώς η εμπειρία περιπλέκεται από την σχετικά περιορισμένη αυτονομία της μπαταρίας του, αν και η τεχνολογική πρόοδος που έχει επιτευχθεί όπως και η ραγδαία αύξηση των σταθμών φόρτισης, έχουν καταστήσει πιο εύκολο να αποφασίσει κανείς ένα τέτοιο  ταξίδι.

Οι Financial Times δημοσίευσαν πρόσφατα, την ιστορία μιας οικογένειας που απέκτησε ένα πολυτελές ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Tesla, με το οποίο ξεκίνησαν, πέρυσι το καλοκαίρι, από την κατοικία τους, στην Νέα Υόρκη και διένυσαν 7.500 μίλια επί 33 ημέρες. Η εμβέλεια της μπαταρίας του Τesla Model 3 που απέκτησαν ήταν λίγο περισσότερο από 300 μίλια ανάμεσα στις χρεώσεις.

Οι αρχικές ανησυχίες για την αυτονομία της μπαταρίας του αυτοκινήτου αποδείχθηκαν, τελικά, αβάσιμες. Η οικογένεια Prasad επαναφόρτισε το Tesla της σε ξενοδοχεία, ή σε έναν από τους συνολικά 1.000 σταθμούς ταχυφόρτισης της εταιρείας στις ΗΠΑ και στον Καναδά. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε κάθε σταθμό είναι διαθέσιμοι περί τους εννέα φορτιστές, με την επαναφόρτιση να διαρκεί το μέγιστο, 30-45’.

Φυσικά, παρά τον σχετικά επαρκή αριθμό σταθμών φόρτισης, δεν εξέλειπε η ανησυχία, κυρίως λόγω των μεγάλων αποστάσεων, αν και όπως αποδείχτηκε, τα όποια προβλήματα προέκυψαν αφορούσαν σε φορτιστές μεσαίας ταχύτητας, κυρίως στον Καναδά, ενώ τα περισσότερα ξενοδοχεία στα οποία διανυκτέρευσε η οικογένεια Prasadλλά προσέφεραν δωρεάν φόρτιση.

Είναι ενδεικτικό της απόστασης που έχει να καλύψει, όχι μόνο η Ελλάδα αλλά και αρκετές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, το γεγονός ότι στις ΗΠΑ υπάρχουν σήμερα, 75.000 σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων και των καταστημάτων εκτός της Tesla, όταν τα παραδοσιακά πρατήρια καυσίμων στη χώρα, ανέρχονται σε 111.000.  Ανάλογα με την τιμή της κιλοβατώρας, το αμερικανικό Υπουργείο Ενέργειας εκτιμά το κόστος φόρτισης σε ένα σταθμό, στα περίπου 2,64 δολάρια ανά 100 μίλια.

Ακόμη, αξίζει να σημειώσουμε ότι από τα 280 εκατ. ταξινομημένα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους των Ηνωμένων Πολιτειών, μόλις το 1,5 εκατ. είναι τεχνολογίας plug-in, τουτέστιν περιλαμβάνει όλα τα αμιγώς ηλεκτρικά, τα plug-in υβριδικά και τα αυτοκίνητα κυψέλων μπαταριών. Το Edison Electric Institute προβλέπει ότι ο αριθμός των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στους αμερικανικούς δρόμους θα ανέλθει σε 18,7 εκατ. το 2030 και προσθέτει ότι για το σκοπό αυτό θα απαιτηθούν περί τους 9,6 εκατ. σταθμούς φόρτισης. «Αυτό αντιπροσωπεύει μια σημαντική επένδυση σε υποδομές φόρτισης Η/Ο», σημειώνει το Ινστιτούτο.

Προαπαιτούμενο η καθαρή ενέργεια

Ασφαλώς, όσο περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα αρχίσουν να κυκλοφορούν στους δρόμους, τόσο θα αυξάνεται η ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια. Για παράδειγμα, στην Βρετανία, τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να επιφέρουν αύξηση της μέγιστης ζήτησης μέχρι και 8,1 γιγαβάτ έως το 2030, όπως αναφέρεται σε έκθεση της National Grid. Αυτό ισοδυναμεί με ποσοστιαία αύξηση της τάξης του 14%, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2017.

Καθώς δεν υπάρχει ανεπτυγμένο κράτος που να μην ενδιαφέρεται για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, υπάρχουν διαφοροποιήσεις κλίμακας που κάνουν τη διαφορά. Για παράδειγμα, η Νορβηγία έχει θέσει ως στόχο να απαγορεύσει πλήρως τις πωλήσεις συμβατικών οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2025.

Η επιδίωξη και η εφαρμογή μιας τόσο ρηξικέλευθης πολιτικής θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ για τα ανεπτυγμένα έθνη του πλανήτη, που τείνουν να ενδιαφέρονται περισσότερο για την προστασία του περιβάλλοντος και να χρηματοδοτούν τις αναγκαίες προς τούτο δράσεις. Υπό αυτή την έννοια θα πρέπει να θεωρούνται οι φυσικοί μοχλοί της μετάβασης στην ηλεκτρική κινητικότητα.

Για τον επιστημονικό κόσμο η αυξημένη ζήτηση για ενέργεια, λόγω της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στη ζωή μας, πρέπει να καλυφθεί από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, καθώς είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο θα αντιμετωπιστεί με επιτυχία η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και η αλλαγή του κλίματος που επιφέρουν. Επομένως, εάν η ηλεκτροκίνηση δεν συνοδευτεί  από δραστικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο παράγεται η ενέργεια, δεν πρόκειται να υπάρξει το προσδοκώμενο περιβαλλοντικό αλλά και οικονομικό όφελος.

Καθώς οι κυβερνήσεις προσπαθούν να μειώσουν τις παγκόσμιες εκπομπές ρύπων,  στις οποίες ο κλάδος των μεταφορών συμβάλει σε ποσοστό 15%, η κατασκευή καθαρών οχημάτων κάθε τύπου και είδους, επίγειου, πλωτού, ή εναέριου, θα αποφέρει τις απαραίτητες οικονομίες κλίμακας, θα μειώσουν το μοναδιαίο κόστος και θα συμβάλουν στην μείωση των τιμών.