Ryanair: Ηρωϊκή Πτήση Αναχαίτισης της Βοήθειας στην Lufthansa   

Ικέτες στις αυλές των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων προσπίπτουν ο ένας μετά τον άλλο οι αερομεταφορείς της Γηραιάς ηπείρου, ζητώντας κρατικό ζεστό χρήμα για να σωθούν από το δεινό πλήγμα που τους κατάφερε η πανδημία του νέου κορονοϊού. Οι οικονομικές ζημίες για τον αεροπορικό κλάδο εκτιμώνται σε περισσότερα από 350 δισ. δολάρια, με το νούμερο αυτό να αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω, όσο θα καθυστερεί η αποκατάσταση των διεθνών πτήσεων. Καθώς αυτές έκαναν μια μεγαλοπρεπή βουτιά και μειώθηκαν κατά το εξωφρενικό 80-90%, στον απόηχο της υγειονομικής κρίσης, οι αεροπορικές εταιρείες δεν είχαν άλλη διέξοδο από το να προσφύγουν στην θαλπωρή του κρατικού κορβανά.

energia.gr
Τετ, 27 Μαΐου 2020 - 03:06

Από την Ασία και την Αμερική, μέχρι την Ευρώπη, οι αερομεταφορείς ασφυκτιούν μέσα στο κενό αέρος που προκάλεσε η κατάρρευση των μετακινήσεων. Ορισμένες εξ αυτών είτε έχουν ήδη κηρύξει πτώχευση, όπως η νοτιοαμερικάνικη Latam, είτε βρίσκονται στα πρόθυρα της εξαφάνισης.

Ανάμεσα στις εταιρείες που βάρεσαν καμπανάκι κινδύνου και έσπευσαν να ζητήσουν κρατική συνδρομή συμπεριλαμβάνονται η «αγέρωχη» Lufthansa και οι θυγατρικές της, Αustrian Airlines και Brussels Airlines, με την πρώτη να συμφώνησε ήδη με την κυβέρνηση του Βερολίνου για ένα πακέτο διάσωσης ύψους 9 δισ. ευρώ, με αντάλλαγμα την εκχώρηση του 25,1% των μετοχών της στο γερμανικό δημόσιο. Ανάλογη είναι η εικόνα στην Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία, το Βέλγιο και τις σκανδιναβικές χώρες, καθώς οι εγχώριοι αερομεταφορείς ζητούν, ή ήδη συμφώνησαν να λάβουν κρατική βοήθεια ύψους πολλών δισ. ευρώ υπό μορφή άμεσου δανεισμού.

Το εύρος και η βαρύτητα της κρίσης του κορονοϊού στις αεροπορικές εταιρείες, υποχρέωσαν τους συνήθως άκαμπτους γραφειοκράτες των ανακτόρων Berlaymont στις Βρυξέλες, να κάνουν τα στραβά μάτια και να χαλαρώσουν τους ισχύοντες κανόνες για θέματα κρατικών ενισχύσεων, προβάλλοντας ως επιχείρημα το εύλογο ότι δεν ευθύνονται για τα δεινά τους.

Έτσι, ετυμηγόρησαν, ότι η Κομισιόν, εφόσον αυτές θα συμμορφώνονται με ορισμένες προϋποθέσεις, θα αποδέχεται χωρίς πολλά-πολλά, από τα κράτη- μέλη, να αναπληρώνουν τις ταμειακές ροές που χάνονται λόγω των περιορισμών που επέφερε ο κορονοϊός και να ανακεφαλαιοποιούν τις αεροπορικές επιχειρήσεις. Επειδή είμαστε, όμως, Ευρωπαίοι και επειδή έως σήμερα δεν έχει δημιουργηθεί κάποιος ενιαίος όγκος κεφαλαίων που να κατανέμεται δίκαια και σε κεντρικό επίπεδο, οι εταιρείες αφέθηκαν να ζητούν τα πακέτα διάσωσης απευθείας από τις εθνικές κυβερνήσεις!

Στην Ελλάδα, η Aegean μοιάζει να αποστασιοποιείται, έως αυτή την ώρα, από πρακτικές τύπου Lufthansa, τόσο λόγω μεγέθους, όσο και λόγω του επιχειρησιακού σχεδίου υπό το οποίο λειτουργεί. 

Ενώπιον αυτής της κατάστασης που δρομολογείται παγκοσμίως, αλλά κυρίως στην Ευρώπη, ξεπροβάλει ως φιγούρα από τα ηρωϊκά γαλατικά χωριά των Γκοσινί και Ουντερζό η ιρλανδική Ryanair η οποία αντιστέκεται σε αυτό τον ορυμαγδό των κρατικών ενισχύσεων. Η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία φθηνού ναύλου στην Ευρώπη προσέφυγε στα ευρωπαϊκά δικαστήρια κατά της παράνομης, όπως τη χαρακτήρισε, κρατικής βοήθειας προς την Lufthansa, με το αιτιολογικό ότι θα προκαλέσει τεράστια στρέβλωση στον ανταγωνισμό! Ο επικεφαλής της εταιρείας, Μάικλ Ο’ Λίρι, υποστήριξε πως ο γερμανικός αερομεταφορέας απολαμβάνει ήδη κρατική υποστήριξη για την κάλυψη της μισθοδοσίας του προσωπικού του, επισημαίνοντας πως με αυτό τον τρόπο αυξάνεται, ούτως ή άλλως, το μονοπώλιο της Lufthansa στις πτήσεις από και προς την Γερμανία.

Στο energia.gr θα παρακολουθούμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τη νέα αυτή άσκηση παράκαμψης των κανόνων περί υγιούς ανταγωνισμού στην Ε.Ε. από το Βερολίνο, ακόμη και αν αυτή τη φορά οι προθέσεις του καλύπτονται κάτω από τον φερετζέ του κορονοϊού! Πάντως, για να μην έχει κανείς ουδεμία αμφιβολία, η Άγγελα Μέρκελ δηλώνει ότι θα στηρίξει τις διεκδικήσεις της εταιρείας έναντι της Κομισιόν...